Bez skvělého týmu to nejde

„Nikdy se nehádej s idioty. Stáhnou tě na svou úroveň a porazí tě svými zkušenostmi ☺“

Proč jste se rozhodli podnikat zrovna v oblasti vašeho podnikání? Jak jste si své povinnosti mezi sebou rozdělili?

Jakub: Vybrali jsme si IT, protože nás oba baví, což je to nejdůležitější. Navíc rozumíme tomu, co děláme. Rozdělení rolí vyplynulo tak nějak samo, automaticky jsme si každý vzali na starosti „to svoje“, co nám jde a co nás baví. V tom se skvěle doplňujeme. Já řeším hlavně vedení celé firmy, finanční záležitosti, administrativu a starám se o klienty. Naopak Vojta je spíše techničtější typ, takže plánuje projekty a stará se o lidi v týmu.

Co je při podnikání podle vás důležité?

Jakub: Ti správní kolegové, bez skvělého týmu to nejde. A pak samozřejmě spokojený a nadšený zákazník.

Vojtěch: Pořád se učit nové věci. Člověk i celá firma se musí pořád posouvat dál a zdokonalovat se.

Jaký byl nejtěžší krok při podnikání?

Jakub: Nejtěžší bylo hlavně zpočátku oběhnout všechny úřady a zařídit potřebnou administrativu. Oříškem byla především otevírací doba úřadů, která není zrovna přátelská k pracujícím studentům, takže občas to byl trochu boj.

Vojtěch: Vůbec přesvědčit prvního zákazníka, že jsme dobří, a to i bez předchozích referencí nebo jen s krátkou historií naší společnosti. Ale i to šlo překonat.

Bylo naopak něco nad očekávání snadnější?

Jakub: Nad očekávání asi ne, ale potěšilo nás, že nás nikdo přímo nevyhodil. Hlavně zpočátku jsme totiž čekali, že bez referencí nás budou odmítat a nebudeme mít šanci naši nabídku vůbec předložit. Nakonec se ale ukázalo, že když jsme se setkali se zákazníkem tváří v tvář, vždy jsme našli cestu a v realizaci pokračovali společně.

Jak vypadá Váš pracovní den?

Jakub: Ráno si přečtu e-maily, kolikrát ještě v posteli. Po rychlé snídani utíkám práce, do školy nebo na schůzky. Nemám pevný režim, každý den je vlastně úplně jiný. Večer po příchodu domů se pak opět věnuji firmě, často až pozdě do noci. Podle toho, co jsem dělal přes den, ještě řeším e-maily, administrativu nebo programuji.

Vojtěch: Rád vstávám brzy ráno. Nemá to žádný extra důvod, prostě jsem ranní ptáče. To je mimochodem další věc, ve které se s Jakubem doplňujeme. Obvykle když já z kanceláře odcházím, Jakub má již téměř dopitý ranní čaj (ta jeho „snídaně“ je totiž pro běžné smrtelníky asi spíš odpolední svačinka ☺). Jinak asi nepřekvapím, když dorazím do kanceláře, přečtu e-maily a začnu se věnovat důležitým věcem. Oběd mám obvykle s sebou v krabičce. A když mě uvidíte pít kávu, tak už je něco hodně špatně a asi jsem předchozí 2 noci nespal.

Jak si organizujete pracovní dobu v rámci celého roku i jednoho dne?

Jakub: Přes rok je potřeba všechno naplánovat i podle školy, ať všechno stíháme. Jinak se hlavně snažíme vyjít vstříc zákazníkům. A přes den máme bezva dynamiku v tom, že zatímco já pracuji spíš večer a v noci, Vojta začíná už od brzkého rána. Dohromady pracujeme vlastně non-stop.

Jezdíte na dovolenou? Jak často? Máte čas na své koníčky?

Vojtěch: Většinou když cítíme, že je potřeba udělat si trochu volno. Žádné dlouhé dovolené ale nemáme. Výhoda je, že vždy jeden z nás může zůstat v práci a vzít na chvilku všechno na sebe.

Jakub: No a i když je to asi klišé, rád bych dodal, že pro nás oba je práce koníčkem ☺. Ale samozřejmě stíháme i spoustu jiných věcí, člověk musí i relaxovat. Všechno jde stihnout, je to jen o organizaci času – každý má stejný počet hodin za den.

Když říkáte, že to je o organizaci času, jaké je tedy vaše tajemství, že toho stíháte tolik?

Jakub: Každý máme úplně stejně dlouhých 24 hodin, všechno je proto jen o prioritách a efektivitě. Občas je třeba důležitější jít do práce než do školy. A po cestě zase můžete také vyřešit spoustu věcí, e-mailů a telefonů. Musíte správně určit, čemu se v dané chvíli věnovat, a to opravdu dělat. A vždy se snažit dělat věci co nejlépe - mně třeba paradoxně pomáhá moje lenost ☺. Díky tomu vždy hledám ty nejlehčí cesty, jak danou práci zvládnout. A podle mých zkušeností platí, že ty nejlehčí jsou většinou i ty nejefektivnější.

Vojtěch: Jakmile někoho slyším říkat, že má málo času a nic nestíhá, tak mi vstávají vlasy na hlavě. Jde jen o schopnost jisté aktivity omezit a jiné úplně vypustit. Některé věci jdou dohromady skloubit a jiné ne. To už ale není problém pouhé organizace času, ale organizace aktivit. Naštěstí se mi daří takto plánovat bez vynaložení většího úsilí.

Jaké máte plány do budoucnosti?

Jakub: Děláme projekty na zakázku, v tom určitě chceme pokračovat. Našli jsme se především ve vytváření mobilních aplikací, baví nás ta rozmanitost, každý klient je jiný, takže se zároveň mnoho naučíme ☺. Rádi bychom se více věnovali také vlastním projektům. Ideálně takovým, se kterými bychom mohli expandovat za hranice, a vyzkoušet si podnikání i jinde.

Pokud byste měl změnit na Vašem v podnikání jednu jedinou věc, co by to bylo? / Když se ohlédnete zpátky, co byste nejraději změnil z Vašich rozhodnutí?

Jakub: Já určitě ničeho nelituji, každé rozhodnutí mi něco dalo, minimálně možnost se poučit.

Vojtěch: Věnovat více úsilí některým nápadům. Nejednou se nám stalo, že jakmile jsme již rozpracovaný nápad opustili, někdo jej okamžitě realizoval. Sice ne vždy úspěšně, ale dostalo se mu publicity, kterou bychom dokázali využít v náš prospěch.

www.dynabit.cz

Bez skvělého týmu to nejde

Jakub Esterka & Vojtěch Bašta

Obor podnikání:
Vývoj mobilních, webových aplikací a informačních systémů

Doba podnikání:
7 měsíců

Motto, kterému dáváte za pravdu:
Jakub: Citát od Winstona Churchilla:
„Nikdy neustupujte, nikdy, nikdy, nikdy, nikdy, v maličkostech ani velkých věcech, o kus ani o kousek, ledaže byste ustoupili cti a dobrému mravu.“

Vojtěch: „Nikdy se nehádej s idioty. Stáhnou tě na svou úroveň a porazí tě svými zkušenostmi ☺“

Co vám podnikání dalo a vzalo:
Jakub: Svobodu, v obou smyslech.

Vojtěch: Peníze. Taky v obou smyslech ☺.

Důležitá kniha ve vašem životě, jaká a proč:
Jakub: Těch je opravdu spousta. Z těch významnějších třeba Fight Club od Chucka Palahniuka, nebo Nation od Terryho Pratchetta.

Vojtěch: Bible.

Váš oblíbený podnikatel, proč:
Jakub: Tomáš Baťa - jsem v podstatě ze Zlína. Navíc je inspirativní a měl bezva nápady. Oficiálně ale samozřejmě Vojta.

Vojtěch: Jakub, protože je super ☺

Pokud by chtěl jít někdo ve Vašich šlépějích, jakou nejcennější radu byste mu z Vaší zkušenosti dal:
Jakub: Stanovit si správně priority v životě i ve firmě. Musíte vždy vědět, co je důležité.

Vojtěch: Snažit se minimalizovat nejen náklady firmy, ale i ty životní. V začátcích je to pak mnohem snadnější a můžete nechávat co nejvíce peněz ve firmě.

Uveřejněno: Autor: Jakub Esterka & Vojtěch Bašta

Další články v blogu

Nechte se inspirovat lidmi, kteří úspěšně nastartovali své podnikání.