Buď cestu najdu, nebo si udělám vlastní

„Buď cestu najdu, nebo si udělám vlastní“

Proč jste se rozhodla zrovna právě pro oblast Vašeho podnikání?

V 16 letech jsem nastoupila na střední polygrafickou školu a tento obor mi tak učaroval, že se v něm pohybuji s několika malými přestávkami po celý život. Když získáte dostatek sebevědomí a energie na to se osamostatnit, a navíc máte za sebou 15 let praxe v oboru, pak je pro Vás rozhodnutí k založení vlastní firmy snadným krokem.

Co je při podnikání podle Vás důležité?

V současnosti je pro mě důležité, aby byli všichni naši klienti spokojení, i když ne vždy se dá po technické stránce vyrobit to, co je zatím pouze idea na papíře nebo v hlavě. Mám největší radost, když dokážu vymyslet designové a praktické řešení, z kterého má klient velkou radost. Za důležité považuji hlavně to, být profesionál ve svém oboru, vědět co je technicky možné a nemožné. Zásadní je pro mě to, aby naše firma generovala pouze kvalitní zboží a ne žádné zmetky, které skončí za pár týdnů používání v odpadkovém koši.

Jaký byl nejtěžší krok při podnikání?

Nepodléhat depresím z nedostatku financí a zvyknout si na nový režim pracovních dnů. Jako v začátku každého podnikání byla i pro mě velmi důležitá morální podpora blízkého okolí – hlavně rodiny a známých.

Bylo naopak něco nad očekávání snadnější?

Rozloučení se s modelem pracovního poměru zaměstnankyně versus zaměstnavatel.

Jak vypadá Váš pracovní den?

Vstávám celkem brzy ráno a přesouvám se autem do firmy. Bude to vypadat asi bláznivě, ale i po několika letech stejné práce se nemůžu dočkat, až zapnu PC a pustím se do řešení pracovních záležitostí, které mi naskákaly do emailu za předchozí večer a noc. Výhodou branže reklamy a polygrafie je jedinečná pestrost a různorodost. Každá zakázka a projekt je něčím originální a nese s sebou potřebu řešit nejen design a materiály, ale hlavně technické možnosti realizace. A to je hlavní hnací motor k tomu, aby se z práce časem nestala rutinní záležitost.

Jak si organizujete pracovní dobu v rámci celého roku i jednoho dne? 

Dalo by se říct, že moje pracovní doba trvá nonstop celý rok. Mé podnikání je hlavní zdroj obživy a zároveň i dobrovolný koníček. Často věnuji pracovním věcem i nemalou část z víkendů.

Jezdíte na dovolenou? Jak často? Máte čas na své koníčky?

Jednu dovolenou ročně mít musím. Bývá to většinou max. 10 dnů, víc mi zodpovědnost k práci neumožnuje. V týdnu ráda relaxuji vařením a párkrát do měsíce hraním golfu, kde si hlava i tělo krásně odpočine.

Jaké máte plány do budoucnosti?

Jsem něco jako projektová manažerka s neustálou potřebou po sebezdokonalování a zkoušení nových věcí. V budoucím čase se určitě nudit nehodlám, v hlavě se mi rodí stále nové nápady na rozšíření pracovních aktivit. V nejbližších měsících určitě rozšíříme produkci již zavedené výroby reklamního a firemního oblečení a doplňků, slunečníků, deštníků s potiskem a drobných reklamních předmětů, kde sázíme hlavně na nápady, design a kvalitu než být nejlevnější na trhu. V časovém horizontu delším než jeden rok mám v plánu větší investice do rozjezdu vlastní české výroby některého zboží, které prozatím subdodavatelsky importujeme.

Pokud byste měla změnit na Vašem podnikání jednu jedinou věc, co by to bylo? / Když se ohlédnete zpátky, co byste nejraději změnila z Vašich rozhodnuti?

Až doposud jsem úspěšně zvládla veškeré podnikání bez bankovních půjček a úvěrů a jsem duševně i fyzicky v pořádku. To znamená, že žádné předchozí rozhodnutí nebylo tak špatné, aby stálo za změnu.

www.smokefashion.cz

Buď cestu najdu, nebo si udělám vlastní

Karolína Bukovjanová

Obor podnikání:
Design a tisková produkce v oboru polygrafie

Doba podnikání:
7 let

Co Vám podnikání dalo a vzalo:
Dalo svobodu, vzalo stereotyp ze života a práce.

Důležitá kniha ve Vašem životě, jaká a proč:
Je to Stopařův průvodce po galaxii.

Váš oblíbený podnikatel, proč:
Mám jen oblíbené herce :)

Pokud by někdo chtěl jít ve Vašich šlépějích, jakou radu byste mu dala: 
V každém oboru jsou nejlepší jen ti, co mají odborné znalosti a práce je baví a naplňuje. Bez toho začátečník v podnikání buď rychle skončí, přinejlepším se stane průměrným. Takže rada zní, učit se a dát ze sebe do svého podnikání maximum možného.

Uveřejněno: Autor: Karolína Bukovjanová

Další články v blogu

Nechte se inspirovat lidmi, kteří úspěšně nastartovali své podnikání.