Neustále vnímat realitu všemi smysly

„Nenech se odradit prvním neúspěchem, ale ani zmást prvním úspěchem.“

Proč jste se rozhodl podnikat?

Po nástupu na vysokou školu jsem se viděl jako manažer nadnárodní společnosti. Byl jsem přesvědčený o tom, že to je vrchol, čeho můžu jako člověk v životě dosáhnout. Během necelých čtyř let korporátního života na centrále BMW pro Česko, na centrále divize farmaceutického giganta Novartisu a poté v globálním vývojovém centru BMW v Mnichově jsem postupně pochopil, že mi chybí svoboda a naplnění mé touhy vybudovat něco sám. Můj vnitřní motor není motivován penězi, ale snahou plnit si sny. To je něco, co rodiče a okolí často nechápe. Mé kroky jim často dávají až zpětně smysl. Roky jsem dobrovolně, tvrdě a se zapálením pracoval, abych dosáhnul svých cílů. To se projevilo i v podnikání.

Proč zrovna v oblasti vašeho podnikání a jaké byly začátky?

S dlouholetým kamarádem z vysoké školy Martinem a jeho známým Martinem jsme dlouho přemýšleli, do jakého oboru půjdeme. Sestavili jsme velký žebříček nejúspěšnějších start-upů z různých zemí a nakonec nám zbylo na flip-chartu asi 8 projektů, ve kterých jsme se viděli. Měli jsme představu, že začneme jedním projektem a každý půlrok spustíme další, budeme delegovat a naším cílem bylo co nejdříve dosáhnout mety obratu 100 milionů ročně. Měli jsme naivně velké oči, což bylo vlastně dobře.

Začali jsme s kryty a příslušenstvím pro chytré telefony. Byl to segment s vysokými maržemi, který extrémně rychle vyrostl v zahraničí a bylo pravděpodobné, že trend se přelije se zpožděním do Česka a na Slovensko. Měli jsme v Česku přes 50 konkurenčních e-shopů, ale většinou šlo o malé projekty a u velkých hráčů typu Alza, CZC bylo příslušenství vedlejší segment, o který se naplno nestarali.

Vsadili jsme zpočátku na originální kryty z pravého dřeva. Koncept jsem vybudoval na předpokladu, že jde primárně o trendový módní doplněk, věc vkusu a stylu, který musí stát především na emocích. Pohled konkurence na kryty byl v tomto jiný. Vytvořili jsme díky skvělému týmu líbivý vizuál i komunikaci se zákazníky, měli jsme lepší produktové fotky a unikátní produkt. Trvalo pouze pár měsíců, než jsme se s ním dostali do Apple prodejen v Česku, na Slovensku a v Bulharsku. Jakmile první síť projevila o dřevěné kryty zájem, téměř všichni ostatní je chtěli mít také. Šlo to vlastně samo a rychle. Takovou šanci už teď dlouho nikdo mít nebude. Brand marketing jsme jeli především na sociálních sítích. Facebook byl pole neorané, byli jsme na něm výrazní a zapamatovatelní s minimálními náklady díky tehdy ještě vysokému organickému dosahu příspěvků. Víc jsme si ani kromě PPC na Googlu a Seznamu nemohli zpočátku dovolit. S PPC na Facebooku jsem experimentoval dlouho, než jsme do nich šli naplno, a nezapomenu na ten pocit loni na jaře, když jsme na FB s 12 tisícovým rozpočtem prodali kryty za téměř 200 tisíc Kč během čtyř dnů.

Nyní jsem spustil projekt Monodu, velkoobchod a e-shop s největším počtem zajímavých krytů na e-shopový metr čtvereční, kterým bych chtěl znovu oživit nudný trh s příslušenstvím v Česku a na Slovensku, později v dalších zemích minimálně regionu CEEU. Za poslední rok jsem měl obrovské množství času sledovat v odvětví stále nové projekty s malými i velkými ambicemi, které v podstatě blízce přípomínají model, který jsme vytvořili před 2 lety. Chybí jim nápady, portfolio tvoří stále stejné produkty, které jsme nabízeli od počátku.

Naopak Monodu by měl být e-shop a prostor na Facebooku a Instagramu, kam se rádi vracíte každý měsíc znovu, pokaždé vás zaujmou desítky až stovky nových výrobků – od těch nejdostupnějších až po designové kousky grafiků a návrhářů a ručně vyrobené kryty z nejrůznějších hodnotných materiálů, které budou výrazné, originální, probudí vaše emoce a touhu je mít. Nemusí se vám líbit zdaleka vše, ale na své si přijdete. Místo, kde si uděláte radost nákupem sériového krytu z plastu za pár stovek korun nebo pořídíte luxusní dárek vyrobený řemeslníkem s dlouholetou tradicí na míru a vyrytým monogramem z bílého zlata nebo například titanu. Od podzimu začne postupné uvádění nových řad a v budoucnu by nemělo jít pouze o kryty. První „polotovar“ můžete vidět už nyní na www.monodu.cz. Na Monodu v brzké době naváže e-shop a portfolio fashion značky Valentia (www.facebook.cz/valentiafashion ), první náš vážnější pokus proniknout do světa online módy s konceptem „social“ fashion, která je založena na práci s aktuálními i nadcházejícími trendy ze sociálních sítí a extrémně rychlou reakcí na ně.

Co je při podnikání podle vás důležité?

Důležité je neustále vnímat realitu všemi smysly, potkávat zajímavé lidi. Každá nová informace, vjem a setkání můžou být inspirace. Pro mne je navíc důležité udržet si nadhled a nespadnout do každodenních ubíjejících činností. Alespoň jednou za čas proto probdím noc klidně až do úplného rána a mám strategický meeting sám se sebou. Funguje to výborně.

Jinak samozřejmě v podnikání stejně jako v jakékoli jiné společenské činnosti jste hlavní element vy a lidé. Nejde vytvořit veledílo bez „vele“lidí. Byl jsem zvyklý se pohybovat mezi zkušenými „hotovými“ profesionály a namotivovanými talenty, které zaměstnávaly firmy, kde jsem pracoval. Ty si mohli dovolit zaplatit to nejlepší na trhu, já jsem v diametrálně odlišné realitě jako většina českých firem. Nejlepší lidé na trhu práce logicky inklinují k zavedeným renomovaným a často mezinárodním firmám nebo popřípadě zakládají vlastní projekty. Soustředím kolem sebe především mladé talentované lidi s velkým potenciálem. Pravidelně mívám zpočátku pocit, že budou excelentní, ale často oni sami narazí na vlastní nezkušenost, neschopnost samostatně fungovat a přinést projektu hodnotu.

Jaký byl nejtěžší krok při podnikání?

Trvalo mi velmi dlouho, než jsem překonal období, kdy mě dlouholetý kamarád připravil o velmi dobře rozjetou firmu, do které jsem dal rok obrovského úsilí a energie. Právně jsem se dostatečně nezajistil. Připravil o peníze i mé rodiče a dalšího mého dobrého kamaráda, kteří vůči nám měli důvěru. Nejhorší období v mém životě. S časovým odstupem si myslím, že to z jeho strany bylo určité vyhodnocení krizové situace. Rozcházeli jsme se názorově v podnikání, cítil velkou nejistotu a strach, aby z toho nevyšel zle on a snížil se k tomu. Je to šikovný a schopný kluk, který neměl na začátku našeho podnikání nic - jen dluhy a promrhaný kapitál především svých rodičů, našich společných přátel a dalšího okolí po nevydařených investicích. Věřil jsem v jeho schopnosti, přesvědčoval jsem ho, že spolu vyděláme jakékoliv peníze zpět. Mrzí mě, jak to dopadlo, ztratil jsem mou předchozí víru v lidi. Myslím, že si později uvědomí, až něčeho v životě dosáhne, jak hloupý a zbytečný krok to z dlouhodobého hlediska byl.

Bylo naopak něco nad očekávání snadnější?

V období mezi 19 až 27 lety mi vyšlo vše, na co jsem se podíval. Když se ohlédnu zpátky, byla to velká jízda kluka z jihomoravské vesnice. Nemyslím, že jsem byl úplně mimo, ale přestal jsem mít pokoru a respekt. Myslel jsem, že mě nemůže nic ohrozit, přestal jsem být obezřetný. Malinko jsem musel vystřízlivět, vyhodnotit, kde jsem chyboval a oklepat se.

Jaké máte plány do budoucnosti?

  1. Mezinárodní e-shopová platforma zaměřená na designové, módní a elektronické doplňky a gadgets.
  2. Módní značka, která bude mít silnou integritu a zároveň nezůstane pouze česká.
  3. Překvapení, co přijde.

Po dlouhých letech cítím, že mám osobní život, na který jsem až do minulého roku kvůli kariéře a začátkům podnikání rezignoval. Chtěl bych se teď o něj lépe starat. Přál bych si v budoucnu žít střídavě v Česku a v zemi, kde budou otevření lidé, teplo, moře, dobré jídlo a víno. A když bude potřeba pročistit si hlavu, mít možnost tam s mou budoucí partnerkou nebo bez ní odletět.

Pokud byste měl změnit na Vašem v podnikání jednu jedinou věc, co by to bylo? / Když se ohlédnete zpátky, co byste nejraději změnil z Vašich rozhodnutí?

Byl bych více obezřetný a občas méně sebevědomý v jednání s lidmi, kteří jsou na toto citliví.

Neustále vnímat realitu všemi smysly

Mirek Mikeska

Obor podnikání:
Velkoobchod a maloobchod s mobilním příslušenstvím, vlastní fashion značka.

Doba podnikání:
2 roky

Co vám podnikání dalo a vzalo:
Dalo mi velkou míru svobody rozhodování, vzalo mi iluze o přátelství a mezilidských vztazích.

Důležitá kniha ve vašem životě, jaká a proč:
7 habits of highly effective people – četl jsem ji poprvé v 16 letech, nesmírně mě zaujala. Je naivní, idealistická a úžasná. Pomohla mi získat mentalitu, že nic není nemožné a tento přístup se mi v životě vždy osvědčil. Naučila mě se soustředit na sebe a nesrovnávat se s jinými, nést plnou zodpovědnost za svůj život. Také to, jak vnímám vlastní úspěchy i neúspěchy. Vím, že ani zdánlivě bezvýchodná situace v životě není definitivní.

Váš oblíbený podnikatel, proč:
Po vlastních zkušenostech obdivuji každého (nejen) českého podnikatele, který ve společnosti všudypřítomné závisti, chamtivosti, vyčuranosti a nízkých morálních hodnot nevzdal ideál vytvářet lepší společnost.

Pokud by někdo chtěl jít ve vašich šlépějích, jakou radu byste mu dal: 
Na základě mých zkušeností a chyb především (smích): Poznejte své silné i slabé stránky a pracujte s nimi. Nikdy se nepřestaňte obklopovat opravdovými a inspirativními lidmi. Važte si času, sebe a neztrácejte jej ani sebe s prázdnými a přízemními lidmi. Buďte štědří, přátelští a otevření novým podnětům. Věřte sami sobě. Nevěřte nikomu a nebuďte paranoidně nedůvěřiví. Nebojte se investovat do sebe, kvalitního odpočinku a právníka ani na začátku podnikání.

Uveřejněno: Autor: Mirek Mikeska

Další články v blogu

Nechte se inspirovat lidmi, kteří úspěšně nastartovali své podnikání.