Jak si vybrat dobrého parťáka pro podnikání

06. září 2016Rady a tipy

Jako začínající podnikatel možná zvažujete možnost najít si na začátku „parťáka“, který vám s rozjezdem pomůže. Přeci jen, jak říká staré pořekadlo, „ve dvou se to lépe táhne“. Avšak vybrat si toho správného partnera pro podnikání není jednoduchá věc. Je to rozhodnutí, které může ovlivnit úspěch či neúspěch vaší firmy.

jak-vybrat-dobreho-partaka

Můžete mít sebelepší produkt, pokud však máte toho nesprávného partnera, tak se vám mohou začátky pěkně zkomplikovat. Někdy to může vyústit až v neúspěch celého projektu, kdy se vaše firma složitě „půlí“ nebo si váš bývalý partner otevře konkurenční společnost a začne vám přetahovat pracně vybudovanou základnu klientů.

Na co se tedy zaměřit u vašeho potenciálního parťáka, aby vše klaplo?

U této osoby je třeba prověřit následující faktory:

  • PRODUKTIVITA: Je to schopnost člověka samostatně dosahovat hodnotných výsledků. Prověřte minulost kandidáta a zjistěte, jakých výsledků dosáhl v pracovní a soukromé sféře. Může se jednat o úspěchy v práci, na brigádě či během praxe. Má dotyčný nějaké koníčky? Pokud ano, jakých úspěchů v této oblasti dosáhl? Například někdo rád běhá a pravidelně se účastní marathonů. Aby byl budoucí partner pro vás skutečnou oporou, je třeba, aby za ním byly vidět hodnotné výsledky, a měl by být při dosahování těchto výsledků zcela samostatný.
     
  • MOTIVACE: Proč chce jít dotyčný do vašeho projektu podnikání? Co ho k tomu vede? Dává mu váš produkt opravdu smysl nebo má před očima jen zlatou truhlu? Vy hledáte člověka, který je skutečně nadšený pro váš produkt. Dokáže si představit, čím může být váš produkt užitečný zákazníkům. Je to osoba, které práce musí dávat smysl a bavit ji. Pozor na lidi, které zajímá pouze to, kolik si vydělají a co partnerstvím s vámi získají. Nebo na ty, kteří hledají nejsnazší cesty, jak přijít k penězům. Loajalita těchto lidí je zpravidla nižší, a tím vám mohou v průběhu podnikání způsobit značné komplikace.
     
  • OSOBNOST: Určitě je velmi důležité, jak si s budoucím parťákem sednete po lidské stránce. Proto je dobré prověřit i tento faktor. Je těžké prověřit osobnost člověka, zvláště pokud ho neznáte. Určitě se dotyčného zeptejte, čemu se věnuje ve volném čase. Hledáte zpravidla lidi, kteří se i ve svém volném čase věnují dalším aktivitám a nejsou laxní. Někdo organizuje skautské tábory, jiný zase vybírá peníze na charitu apod. Lidé, kteří jsou nějakým způsobem aktivní i mimo pracovní život, bývají více optimističtí a nadšení. A optimismus a nadšení jsou aspekty, které vám usnadní začátky vašeho podnikání. Člověk, který vidí ve všem problém a vysvětluje vám, proč něco nepůjde, vás bude brzdit a rozhodně nebude pro vaši firmu přínosem. Pokud byste chtěli více rozklíčovat osobnost člověka, na trhu existuje celá řada osobnostních dotazníků, která vám může dát odpovědi na vaše otázky.

 

Pokud prověříte všechny tři výše uvedené faktory, dostanete komplexní obrázek o člověku před vámi. Budete se díky tomu schopni rozhodnout, zda je dotyčná osoba ta pravá pro vás. Když si nejste jisti, znamená to jediné: nemáte dostatek informací a musíte se více dotyčného ptát. Stejným způsobem bych prověřovala i kamarády a známé. Je skvělé, že s někým máte hezký přátelský vztah, ale je rozdíl mezi časem stráveným ve volném čase a v práci. Někdo může být skvělý bavič ve společnosti, ale je zvyklý prací spíše proplouvat, než aby skutečně přiložil ruku k dílu. A samozřejmě to platí i naopak. Přejeme šťastnou ruku při výběru vašeho parťáka!

 

Autor: Hana Hladká, trenérka seminářů a konzultantka ve společnosti PERFORMIA, spol. s r.o.