Pokud je pro vaše podnikání váš web stěžejní – máte na něm například e-shop nebo rezervační systém pro vaše klienty – chápeme, že jakákoliv chybička může mít velký dopad. Ovšem většina scénářů, se kterými se setkáte, má poměrně jednoduché řešení. Důležité je mít o tom aspoň základní přehled a vědět, na koho se obrátit s prosbou o pomoc. To celý proces „opravy“ urychlí. Nebojte, vše dobře dopadne!
Problém s doménou
Asi nejčastější chybou na webu, kterou v prohlížeči uvidíte, pokud web takzvaně nenaběhne, je hláška „DNS PROBE FINISHED“. DNS je zkratka pro Domain Name System, takže problém se týká domény. Co musíte udělat?
Zavolejte firmě, kde jste si doménu zaregistrovali, a nahlašte, že vám prohlížeč hlásí tuto chybu. Může nastat několik scénářů – od účetních až po technické. S účetním problémem máte téměř vyhráno, protože řešení je jednoduché. Často se totiž stane, že doména není zaplacená (zapomněli jste na fakturu nebo jste doménu omylem neprodloužili). V tom případě vám firma, kde máte registrovanou doménu, pošle ihned doklad k úhradě a pokud ho zaplatíte kartou online, do několika málo minut je po problému.
Pokud je ale doménové jméno registrované a v pořádku zaplacené, půjde zřejmě o problém s DNS. Váš registrátor se na vše podívá více do hloubky, aby zjistil konkrétní chybu. Může se jednat o chybu s DNSSEC (tedy o chybu se zabezpečením, ta nastává často v případech převodu domén) nebo o směrování domény (takzvaný A záznam). Obě řešení ale nejsou složitá. Buď vám pomůže rovnou registrátor, nebo vás odkáže na toho, kdo se vám o DNS přímo stará. Záleží, kdo je poskytovatelem vaší domény, což lze jednoduše zjistit pomocí toho, kam má vaše doména směrované takzvané Nameservery. Ale to už vám poví registrátor.
„Rozbitý web“
Pokud se vám to už někdy stalo, tak zřejmě víte, o čem je řeč. Jedná se o situaci, kdy se na svůj web skrz prohlížeč dostanete bez problémů, jenže web je nějaký rozbitý. Obsahuje všechen text a obsah, který má mít, ale vše je na bílém podkladu a seřazené na levé straně. Nebojte, váš web není nenávratně ztracený, i když to tak může působit. Pro funkční a nastylovaný web je důležité, aby v prohlížeči bylo něco, čemu se říká CSS (Cascading Style Sheets), pokud chybí, je potřeba ho tam dodat.
Dále je možný scénář, kdy web obsahuje různé hlášky zahrnující slova jako error, PHP, MYSQL a podobně. To znamená, že v obsahu webových stránek je něco, co tam být nemá. Pokud jste zkušenější, můžete se přihlásit do administrace hostingu a najít si výpis ze souboru error_log. Jestli vám error_log nic neříká, jednoduše kontaktujte vašeho poskytovatele hostingových služeb. Ten se podívá, co přesně na webu chybí, popřípadě najde problém. Výstupem může být chyba na straně poskytovatele hostingu (neběžící PHP, MYSQL), ale častěji je tato věc záležitostí webdevelopera tedy toho, kdo web tvořil. Výstup z logu, který vám hostingový poskytovatel dodá, mu bude velice nápomocný k opravě.
Nezabezpečeno
Často se ve webovém prohlížeči můžete setkat s hláškou „Nezabezpečeno“, a zároveň máte na webu napsáno „ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID“. Jedná o problém se zabezpečením stránek. Z nějakého důvodu se nenačetlo správně (zřejmě za to může chybný SSL certifikát). V takovém případě kontaktujte vašeho poskytovatele hostingových služeb. Ten vám s řešením problému s SSL certifikátem pomůže. Buď vám vystaví SSL zdarma od Let's Encrypt, nebo vám nabídne placené SSL (bude záležet, jak velké zabezpečení potřebujete). Každopádně vyřešeno by to mělo být do několika minut.
Držíme palce, aby se vám takové chyby co nejvíce vyhnuly a přejeme za celý tým Stable.cz spoustu úspěchů při vašem podnikání!