Nejčastější chyby na webových stránkách. Neděláte je náhodou také?

01. června 2020Rady a tipy

Podívejme se na nejčastější chyby a nedostatky, kterých se drtivá většina webových prezentací dopouští. Pokud se v seznamu potíží nevidíte, pak si můžete pogratulovat. Jste pravděpodobně na správné cestě k perfektní webové prezentaci Vaší firmy.

Nejcastejsi_chyby_na_webu

Neumíte sdělit, kdo jste a co děláte

Jedním z nejčastějších problémů webových stránek firem a živnostníků je samotné představení toho, kdo jste a co děláte. Snažíte se na webové stránky dostat co nejvíce informací, zavalit návštěvníka a potenciálního klienta hromadou pro Vás podstatných maličkostí. Pod tou záplavou informací ale návštěvníka Vašeho webu jen uvězníte, vystrašíte a v tom nejhorším případě vyženete za konkurencí.

Po prvním načtení webové stránky musíte jednoduše, ale úderně říct, kdo jste a co děláte. Máte omezený čas na oslovení a zachycení zájmu návštěvníka. Dříve to bývalo 10 vteřin, dnes již pouhých 4 až 5 vteřin. Využijte k tomu zvýraznění opravdu nutných informací. Dominantní by mělo být Vaše jméno, Vaše hlavní náplň práce a nasměrování návštěvníka přímo k řešení jeho problému. Tyto informace je ideální ukázat ještě nad ohybem stránky, protože právě zde se soustředí až 80 % celé pozornosti návštěvníka ihned po příchodu.

A jak to udělat správně? Snažte se obsah webu rozdělit tak, abyste se na každé stránce věnovali pouze jednomu tématu či službě. Bude se Vám díky tomu lépe pracovat s optimalizací pro vyhledávače i s marketingem. Zákazníka tak lépe dovedete na místo a k informacím, které hledá. U jedné takto provedené optimalizace se nám díky tomu povedlo zvýšit návštěvnost o 26 %.

Návštěvníci jsou na Vaší webové prezentaci ztraceni

Vedle samotného sdělení kdo jste a co děláte, je velkým problémem a častým nedostatkem i forma designu, kterým se informace servírují návštěvníkům. Velmi často hraje prim dominantní slider, který ale zabere zbytečně moc místa, které by se dalo využít mnohem chytřeji. To je pouze jeden z mnoha případů, kdy se na Vaší webové stránce návštěvníci ztrácejí, protože neví kam kliknout. Nabízíte jim mnoho možností, nebo žádnou.

Řešení je jednoduché. Zvýrazněte informace, které chcete, aby návštěvníci viděli a myslíte si, že pro ně mají opravdu přínos. Například kontakty nebo tlačítka. Nemusíte se přitom držet stanovených brandových barev. Dejte tlačítkům barvu z opačného spektra, ať vynikne. Pomoci tomu může i vhodná informační architektura. Seřaďte položky v navigaci zleva podle položek s největším zájmem. Na konec dejte stránku, která Vás představuje a v neposlední řadě kontakt. Kontaktní stránku už dnes drtivá většina automaticky hledá vpravo nahoře. Mějte na paměti, že potřebujete návštěvníky na webu zaujmout, zachytit a vytvořit si startovní pozici, ze které je pošlete dál na své služby, nebo rovnou k objednávce.

Neznáte dobře vlastní cílovku

Před tvorbou každého projektu určené širší nebo užší skupině lidí by neměl chybět návrh tzv. person. Pokud nemáte jasno v tom, kdo je Vaše cílovka, velmi složitě se poté pracuje s obsahem webových stránek a obtížně se optimalizuje celý proces od získání návštěvníka po přeměnu ve spokojeného klienta. Nebo minimálně na návštěvníka, který má zájem.

Vytvořením person najednou dokážete pojmenovat konkrétní skupinu lidí se společnými rysy. Můžete upravit objednávkový proces, protože víte, že Vaše cílovka se v určitých situacích chová specificky oproti běžnému návštěvníkovi. Můžete upravit rozložení obsahu pro méně nebo naopak trpělivější návštěvníky. Person by mělo být vytvořeno hned několik, s různými styly chování na webu. V určitém časovém období lze poté tyto scénáře testovat a podle nastavení webu, použitého designu nebo rozložení prvků sledovat statistiky pohybu na webu.

Návštěvníci utíkají z webu příliš brzy

Cesta od první návštěvy ke kontaktu či objednání služby je poměrně dlouhá a může se při ní přihodit celá řada drobností, které návštěvníka odradí.

Mějte připravené scénáře na základě person a představte si, kudy se na webu vydají aby splnili Váš cíl. Využijte tzv. mikrokonverze, díky kterým si zajistíte kontakt na pozdější spolupráci. Můžete jim za kontakt něco nabídnout, například ebook, slevu na služby nebo voucher. Musí to být něco hodnotného, aby návštěvník a potenciální klient neměl příliš mnoho času váhat. Na míru těmto scénářům lze pak designovat i webové stránky. Využijte tlačítka a další výzvy k akci. Nenechte návštěvníky příliš dlouho bloudit a váhat.

Z našich zkušeností víme, že správným zvolení “tlačítek” a zlepšení průchodu webu se zvýšil počet objednávek z webu o 8 - 57 %.

Webové stránky se načítají příliš dlouho nebo vůbec

Určitě si každý z Vás vybaví nejeden případ, kdy jste se pokoušeli v rychlosti něco najít a konkrétní web se Vám nenačítal několik vteřin. V takovou chvíli, kdy nutně potřebujete informace co nejdříve, je každá další dlouhá sekunda pomyslným posledním hřebíčkem pro konkrétní web. Naštvaně prohlížeč zavíráte a na webové stránky se už nevrátíte.

Rychlost načítání je dnes mnohem důležitější než dříve. Pro vyhledávače, zejména pro Google, hraje podstatnou roli rychlost načítání a použitelnost na mobilních zařízeních. Je nutné při vývoji webu testovat načítání i pro pomalejší datové toky, například slabší datové tarify a podobně. Pokud se Vaše webové stránky načítají několik vteřin, už ztrácíte poměrně vysoké procento potenciálních návštěvníků. Dle studií 47 % návštěvníků čeká, že se web načte do 2 sekund. Pokud je to nad 5 sekund, ztrácíte už dvě třetiny potenciálních objednávek. Na obrázku níže můžete vidět vliv rychlosti načítání na konverzní poměr.

Konverze.png

Rychlost načítání Vašeho webu tak nepodceňujte a se svým administrátorem vždy řešte, jak se s rychlostí vypořádat. Mezi největší nedostatky patří práce s obrázky a jejich formátem, poté s optimalizací zdrojového kódu, nebo špatná práce s nahráváním zdrojů, kdy není vidět textový obsah, dokud se nenačte jiný grafický prvek.

Absence responzivní verze pro mobilní zařízení

V dnešní době je již nedílnou součástí návštěvnosti právě ta mobilní. Lidé se vzrůstajícím trendem nejen vyhledávají na mobilních zařízeních, ale také mnohem častěji přistupují na Váš web. Až 70 % nákupních procesů začíná přes mobilní telefon a 55 % zákazníků přes telefon rovnou nakoupí. Z tohoto zdroje se tak stal jeden z podstatných kanálů pro přísun návštěvnosti a je tedy nasnadě, aby existovala mobilní verze Vašeho webu.

K upřednostnění mobilních verzí webových stránek se přiklonily i vyhledávače. Google začíná do ostrého provozu překlápět indexaci webů na bázi jejich mobilní verze. Je tedy velmi pravděpodobné, že absencí mobilní nebo responzivní verze přijdete o konkurenční výhodu a Google Vás přestane nabízet ve vyhledávání, protože jednoduše nejste pro návštěvníky relevantní.

Závěrem

Prošli jsme společně nejčastějšími chybami, kterých se majitelé webů dopouštějí. Jsou to nedostatky, které mohou potrápit velké, ale i malé firmy a živnostníky. Ukázali jsme si, že to není pouze o vzhledu, ale zejména o technické stránce webového řešení. S výkonem Vaší webové prezentace jde totiž ruku v ruce potenciál oslovit možné budoucí spokojené klienty. Jedná se velikostí o nezanedbatelný kanál a měla se mu věnovat maximální pozornost. V neposlední řadě je to i Vaše osobní vizitka, která vypovídá o pečlivosti a tahu na branku s ohledem na detail. Vymazlená webová prezentace ve spojení s Vašimi kvalitními službami a produkty promění pouhé návštěvníky ve spokojené klienty.

Tomáš Maňhal, Webmium.cz

Abychom vám co nejvíce zpříjemnili obsah a prohlížení stránek, používáme soubory cookies. Pomáháte nám tím stránky vylepšovat. Více informací o cookies.