5 rad od startupisty pro startupisty

Když se ohlédnu za prvním rokem našeho podnikání s iPodnikatelem, bylo to zajímavé období. Místy doslova jako na houpačce a to i přes to, že jsme s tímto portálem byli s kolegyní spjatí už několik let předtím, než přišla nabídka na jeho odkup. Následný odchod na volnou nohu jsme tak vnímali jako vyplutí do známých klidných vod. Rychle jsme se přesvědčili, že i známé vody mohou být pěkně bouřlivé. Pro to, aby třeba vaše začátky tak bouřlivé nebyly, jsem zkusil, na základě našich zkušeností sepsat pár postřehů. Zda si z nich něco vezmete, to už je na vás :-)

1. Najděte si šikovnou účetní

První a naprosto zásadní doporučení. Ať chcete nebo ne, nejrůznější „papíry“ vás budou provázet na každém kroku. Navíc o spoustě z nich třeba nebudete mít zpočátku ani tušení, že se vás týkají. Šikovná účetní, která má přehled, dokáže vám poradit a zároveň vás pohlídat, je pokladem, který byste měli vyvažovat zlatem. Jasně, externí služba se může zdát drahá, zejména v okamžiku, kdy začínáte. Když ale na druhou stranu vah postavíte ušetřený čas, který byste museli věnovat neustálému studiu legislativy a potenciální nepříjemnosti spojené se začátečnickými chybami při řešení svépomocí, volba je poměrně jasná. My jsme měli štěstí, že jsme mohli pokračovat ve spolupráci s účetní, která pracovala i pro našeho předchozího zaměstnavatele. Takže jsme se znali a věděli, co jeden od druhého můžeme čekat. Pokud nikoho takového kolem sebe nemáte, hledejte člověka, který bude mít potřebnou odbornost, ale zároveň se kterým si sednete i lidsky.

A když už budete v tom řešení účetních věcí, výbornou zkušenost jsme udělali s online fakturačním systémem. Používáme Superfakturu (https://www.superfaktura.cz/) a nedám na ni dopustit. Ušetří spoustu práce mě osobně při fakturaci a následně i účetní při účtování.

2. Dobře zvažte práci z domu - hlavně pokud máte doma malé děti

Poznámka: Toto doporučení vyplynulo z pozice táty dvou dětí (předškolkového a školního věku). Vůbec nechápu, jak můžou fungovat takové „maminkatelky“ :-) (http://dominika.cz/blog/maminkatelky/)

Budu pracovat pěkně v klidu. Z domu. Žádný dress code, ale pěkně v papučkách a s plnou lednicí po ruce … Docela příjemná představa, která láká spoustu začínajících podnikatelů. Jenže všechno může zhatit mrňous.

Pokud se potřebujete u práce soustředit a máte doma mrňouse, máte tři možnosti. Buďto máte pevné nervy a vydržíte pracovat i s nimi za zády. Nebo je tak pevné nemáte a budete pracovat, když spí - a tím pádem nebude spát vy. Anebo před nimi prachsprostě utečete. Jenže to jde dost těžko, pokud nemáte místnost, kde se můžete doslova zamknout. Dětem, alespoň tedy tomu našemu mladšímu, se dost špatně vysvětluje, že táta právě pracuje zrovna v momentě, kdy je potřeba projet s vláčkem novou dráhu. O malých uměleckých výtvorech a divných znacích na rozpracovaných poznámkách ani nemluvě.

Navíc, pokud máte sklony k prokrastinaci, tak domácí prostředí je prokrastinační peklo. Ještě uklidím nádobí a už se opravdu dám do té nabídky. Ale ještě říkala žena, že je potřeba vyměnit žárovku v koupelně, a také by se měla vyhrabat ta tráva.

Přes počáteční nadšení z práce z domu jsem rychle pochopil, že takto to nepůjde. Řešení bylo přenést pracovní aktivity mimo dům. Chvíli jsem zvažoval možnosti coworkingu (přehled existujících najdete třeba na: http://navolnenoze.cz/blog/coworkingy/), ale nakonec se našly prostory v blízkém podnikatelském inkubátoru a bylo vymalováno. Toto řešení rád každému doporučím. Pokud začínáte, určitě se podívejte, zda v okolí nějaký takový inkubátor, případně coworking nemáte.

3. Volná pracovní doba a práce na dálku funguje - a je to super

Vždycky jsem nesnášel sedět od do v open space s deseti dalšími kolegy. Proto možnost volné pracovní doby byla poměrně zásadní na misce vah při zvažování přechodu na volnou nohu. V tomto bodě se očekávání naplnila stoprocentně. Možnost naplánovat si pracovní i mimopracovní aktivity tak, jak potřebujete, je prostě k nezaplacení. Zároveň mám při zpětném pohledu pocit, že je to i mnohem efektivnější, protože takto v kratších blocích osobně zvládnu daleko více práce.

Stejně tak se osvědčila i spolupráce s kolegyní na dálku, která jí umožnila zůstat pracovně aktivní i při rodičovské dovolené, kdy by každodenní dojíždění do kanceláře bylo jinak nereálné.

Samozřejmě to ale chce nějaké nástroje pro organizaci času a pracovních úkolů. Hodně nám při tom pomáhají sdílené dokumenty uložené na Google disku, osobně se mi velmi osvědčily i Google kalendáře. Celé naše CRM řešíme přes soustavu vzorci propojených Google tabulek, což má hlavně výhodu v tom, že jsou pak dostupné odkudkoliv, kde je připojení k internetu. Pro sledování času stráveného na zakázce pak používám Toggl (https://toggl.com/) - jen ho pak nesmíte zapomínat vypnout :-)

4. Co nejrychleji se snažte si vytvořit finanční rezervu

Finanční rezerva je klíč k vašemu klidnému spaní. Nikdy neuhlídáte a předem nezkalkulujete všechny náklady. Pokud pak nemáte kam sáhnout, je hned problém na světě. A nečekané radosti, například v podobě rozbitého počítače nebo auta, chodí zpravidla v tu nejméně vhodnou dobu, třeba když je potřeba zaplatit daně.

A nějaký tip jak na to? Docela se nám osvědčil jednoduchý model, kdy od utržených peněz odečítáme všechny náklady a to co zbyde, rozdělíme na třetiny. Dvě třetiny jsou pak určeny pro výplaty a zbývající třetina slouží pro další rozvoj a zároveň i jako rezerva.

5. Když nebudete na sociální sítě přispívat každý den, tak se taky zas až tak moc neděje

S Facebookem a dalšími sociálními sítěmi jsme to zkoušeli mockrát, koneckonců každý marketingový guru radí, jaký je to skvělý komunikační kanál. A jakou že jsme udělali prozatím zkušenost? Dopad placené reklamy na návštěvnost webu a reálné příjmy zanedbatelný, navíc tam vznikají komplikace v případě, že jste neplátce DPH (cena reklamy vyšší o DPH, registrace k DPH apod.). Zákazníci, kteří hledají něco, s čím dokážeme pomoci, k nám přicházejí jinou cestou. Samotné postování je pak obrovský žrout času, který jen málokdy vybudí nějakou zásadní reakci od fanoušků. A zcela jistě platí to, že i když je někdo váš facebookový fanoušek, ještě neznamená, že je (nebo někdy bude) také váš zákazník.

Na základě těchto zkušeností jsme prozatím placenou reklamu úplně odstřihli a dál využíváme sociální sítě pouze pro naše vlastní příspěvky, které publikujeme – no, řekněme na principu náhodných výbuchů.

Článek pro Nastartujte se napsal Jakub Křižka, manažer iPodnikatel.cz a Starting Up

Uveřejněno:

Další rady a tipy