Co je persona a jak ji vytvořit?

Co je persona?

Profil člověka, kterého zajímá vaše sdělení. Ten, který bude váš obsah s radostí hltat a sdílet dál. Je to způsob, jak segmentovat trh a vytvořit si jasnou představu o cílové skupině.

Většinou jde o fiktivní osobu, stvořenou na základě skutečných dat. Ideálně dle Google Analytics, z průzkumu trhu nebo z vlastních zkušeností. Může jít i o profil konkrétního zákazníka, který má ve vašem oboru dostatečně zastupitelný vzorek.

Nemělo by se však jednat o pouhý výplod vlastní fantazie. Tvorba person neznamená vysnít si zákazníka dle ideálů. Ideály přeci neexistují. Vždy se proto držte dat z výzkumů, které máte k ruce.

Jak tvořit persony?

Je více možností jak se pustit do práce. Své zákazníky můžete znát, protože se s nimi denně setkáváte a znáte jejich profily, jejich potřeby. Pak máte z části vyhráno.

Pokud jste vlastníkem eshopu, své zákazníky nemusíte vůbec znát. Víte kolik jich je? Jak pracují s vaším produktem? Jaký je mezi nimi rozdíl? … Ne? Pak mrkněte do Google Analytics nebo udělejte průzkum pomocí dotazníkového šetření či hloubkového rozhovoru. Z výstupů vytvořte hypotézy. Rozsegmentujte zákazníky dle vyzkoumaných dat. A hypotézy ověřte. Potvrďte je či vyvraťte.

Takhle snadno zjistíte, o co se cílový zákazníci zajímají. Co mají rádi, jaké jsou jejich potřeby, kde pracují, jaký vedou život, jaké jsou jejich cíle. A další důležité informace pro vaši segmentaci.

Takto zpracované výstupy dotvořte fotkou, jménem a věkem.

Persony průběžně kontrolujte. V každém podnikání se časem mohou segmenty částečně i výrazně změnit. Dokonce může přibýt zcela nová cílová skupina, která si zaslouží vytvoření další persony k již současné hotové.

K lepší komunikaci s vytvořenou personou, nám pomohou scénáře. K vytvoření scénářů použijte otázky. Jak se zákazníkem mluvit? Jakými cestami? Jak mu usnadnit rozhodování? Jak ho překvapit?

Proč tvořit persony?

Každé vytvořené personě jsme schopni pomoci, a o to se snažíme. Chceme uspokojit potřeby našich zákazníků. Když si vytvoříte konkrétního člověka s příběhem, lépe se do něj vcítíte. Lépe se vám pro něj bude tvořit obsah a snáz mu předáte přesně ty informace, které mu předat chcete.

V žádném případě vytvořené persony neházejte do šuplíku. Dejte si je pěkně na viditelné místo, ať jsou všem na očích. Persony vyvíjejte v čase. Přidělávejte dle potřeby nové. Přeci i vy sami se vyvíjíte a spolu s vámi i vaše potřeby. Stejně tak se časem mohou měnit vámi nabízené produkty či služby. Mohou přibývat nové. Na persony proto nezanevřete. Věnujte se jim průběžně. A hlavně - tvořte pro ně obsah.

Tereza Kotilová
Webmium.cz

Uveřejněno:

Další rady a tipy