Hodně muziky za málo peněz: Jak na levnou prezentaci na internetu

24. května 2016Rady a tipy

Dnes už otázka webu nepadá se smyslu „mít či nemít“, ale „jak mít dobré“ stránky. Přinášíme vám tipy pro webové stránky a další nástroje internetového marketingu, které nezrujnují rozpočet vašeho start-upu (vlastně ho nezatíží skoro vůbec) a udělají vás neodolatelnými. Lepší už to být ani nemůže.

levna-prezentace-na-internetu

Webovky, které mají šmrnc
 

Web neděláte pro sebe, ale pro zákazníky. Jim se tam musí líbit a dobře se jim se stránkami pracovat. Základní premisa, která by vám měla rezonovat v hlavě u všeho, co s webem souvisí. 

Máme pro vás spoustu rad, ale vezmeme to letem světem, protože na téma webu by mohly být popsány stovky stránek a tisíce řádků a stále by bylo o čem psát. Vybrali jsme pro vás to, co my z vlastní zkušenosti z více než 5leté práce s webovkami, víme, že je nejdůležitější.

Pro dobré webovky není nutné obstarávat si drahého programátora, dost dobře vám poslouží český Webnode nebo třeba americký Wix.com.  Získáte kvalitní webovky zadarmo a naklikáte si je během pár hodin i sami.

Co se týče grafiky, nebudete mít problém (anebo možná budete :-) ) si vybrat z nepřeberné nabídky šablon, ale mějte na mysli, že trendem dneška i zítřka je minimalizace. Lidé se nedívají rádi na přeplácané webovky plné cirkusových grafických prvků – vsaďte na střídmost a pěkné obrázky. Ty ukořstíte za pár dolarů například na Dreamstime nebo v Dollar Photo Club, ale ještě lépe a autentičtěji poslouží vaše vlastní fotky. Na „půjčování“ obrázků z Googlu předem zapomeňte.

Vzhledem k tomu, že přístupy z mobilních zařízení už nyní tvoří nezanedbatelné procento návštěv na webu (průměrně asi 30 %), vyžadujte od šablony responzivitu pro mobilní zařízení (smartphony a tablety). 

Až budete plnit a šperkovat web, vyhrajte si se všemi stránkami webu, ne jen s homepage, protože to není to vždy ta první, kam zákazník přijde, a nechcete přeci, abyste ho odehnali nedoladěnými stránkami. Často na webech vídám nejen nedoladěné stránky, ale dokonce prázdné, nenaplněné stránky – odolejte pokušení spustit web předtím, než ho budete mít kompletně přichystaný a hlavně otestovaný! Nefunkčností byste lidi akorát odradili.

Aby váš web nesplynul s davem, dejte mu lidskou tvář. Zosobněte web tím, že na něm popíšete svůj příběh (protože příběhy táhnou) a odhalíte, že jste to právě vy, kdo za daným projektem stojí. Přece se za to nebudete stydět?!

Pečlivě zapracujte na obsahu webu, ideální cestou je unikátní (o content marketingu píšeme dál v článku) a také dobře optimalizovaný obsah (pro vyhledávače). Kvalitní SEO je základ pro dobrou viditelnost vašeho webu ve vyhledávačích. 

A když už budete mít vyšperkovaný obsah webu, nezapomeňte návštěvníkům ulehčit jeho sdílení. V šabloně by měly být k dispozici i takzvané share buttony pro snadné sdílení obsahu na sociálních sítích. Není to zbytečnost, ale nutnost. Poohlédněte se po nich.

Další „věc“, která by na dobrých webových neměla chybět, je „call to action“ – výzva k akci. Chcete, aby vám návštěvníci napsali dotaz? Chcete, aby se přihlásili na seminář? Chcete, aby odebírali váš newsletter? Chcete, aby si koupili vaše konzultace? Musíte je k tomu vyzvat! Přímo a bez skrupulí. Ideální jsou vizuálně výrazná tlačítka s výzvou „napište dotaz“/“přihlaste se na seminář“/“odebírejte newsletter“/“kupte si konzultaci“ apod.

Nezanedbávejte na webu možnost zkontaktovat se s návštěvníkem. Minimálně vaše e-mailová adresa by měla být viditelná na každé stránce webu. Dobře slouží kontaktní formuláře (hezké a praktické umí např. aplikace www.wufoo.com) a/nebo online chatovací okýnka, které mají tu výhodu, že můžete se zákazníkem komunikovat v reálném čase (např. www.zopim.com nebo www.limetalk.com). Obě možnosti se dají velmi snadno implementovat do stránek bez nutnosti znalosti HTML a programování.

Content marketing boří ledy
 

Ať je váš byznys v čemkoliv, content neboli obsahový marketing, je pro vás to pravé ořechové. Jak je to možné? Dává vám totiž možnost ukázat veřejnosti (potenciálním zákazníkům), že jste ve svém oboru opravdoví machři, že vám můžou důvěřovat a obrátit se na vás, když budou potřebovat pomoct. To jim pak budou padat peníze z účtů a peněženek ochotně a s pocitem dobré investice, což je přesně to, co potřebujete.

Funguje to tak jednoduše, jak výše naznačujeme. Vy jste odborník na svůj obor a určitě je „x“ informací, které o vašem oboru lidé hledají a vy je víte. Tím pádem je hračka vymyslet „x“ témat, o kterých byste mohli psát (nebo natáčet videa – to je super možnost pro extra velké extroverty) a sdělovat tak veřejnosti vyhledávané informace. 

Chce to mít trochu toho jazykového talentu. Pokud byla čeština odjakživa vaším nepřítelem, zvažte gramatickou a stylistickou výpomoc od někoho, kdo je lépe jazykově obdařený, není nutné na tuto strategii rezignovat. Byla by to škoda, protože z dlouhodobého hlediska opravdu funguje. Ale je potřeba počítat s tím, že to zabere hodně času a nemůžete od toho očekávat nemožné na počkání a zázraky do tří dnů (třeba, že vám 1 článek zvýší prodeje o 50 % během jediného dne). To byste byli naivní.

Abyste kontent uchopili za správný konec, přečtěte si, jak na to.



Mezi nástroji internetového marketingu kraluje e-mailing
 

E-mailing je marketingová aktivita, do které se vyplatí investovat čas. O penězích to ale nutné říkat není, protože velkou parádu uděláte i zadarmo. Chce to jen vědět, jak. Opět vás nenecháme bez odpovědi :-)

Ať vás ale ani nenapadne posílat hromadné rozesílky z vašeho běžného mailového klienta tím způsobem, že všechny adresy pěkně nakopírujete do políčka pro adresáta! To už je dávno překonané a navíc si tím koledujete si o pořádný průšvih! Minimálně vaši e-mailovku, ze které rozesílku posíláte, nějaký dobře informovaný a ve svých právech zběhlý adresát nahlásí na jeden z mnoha dostupných black listů a všechny vaše další maily budou ostatním vesele padat přímo do spam složky, anebo hůře, když vaše maily budou padat na opravdu neúrodnou půdu (rozumějte: hodně jimi lidi budete štvát), tak vás nahlásí na Úřad pro ochranu osobních údajů a to pak bude kolotoč. Takto prosím ne.

Než se dostaneme přímo k tomu, jak dělat e-mailing, zastavme se ještě u toho nejzákladnějšího. Abyste mohli posílat své mailové nabídky, musíte mít od adresátů svolení k zasílání. Běžně se to dělá tak, že tuto záležitost ošetříte v rámci svých obchodních podmínek (uvedete, že zákazník vám svým nákupem nebo jinou akcí – např. registrací k newsletteru – uděluje svolení zasílat mu obchodní nabídky). Aby bylo vše „de iure“, musíte vašim adresátům dát v každém svém mailu možnost od rozesílky se odhlásit. Ideální je, když je to automatizované, což není vůbec žádná věda, jak si ukážeme.

Konečně jsme v jádru pudla… tedy u systému, který umí dělat chytré rozesílky. Pokud máte webovky postavené na nějaké šabloně (např. Joomla! nebo Wordpress), můžete si obstarat komponentu pro tyto šablony, která bude rozesílky umět. Anebo, a to my spíše doporučujeme, si zvolte chytrého pomocníka v podobě aplikace Mailchimp.

Mailchimp umí dělat opravdu chytré rozesílky, a to i ve free verzi, která je do 2 tis. kontaktů zdarma. Jednoduše se ovládá a umí všechno, co potřebujete (možná i víc, než budete reálně potřebovat). Má propracovaný systém statistik, takže se přesně dozvíte, kolik lidí si e-mail opravdu otevřelo, kolik lidí kliklo na odkaz v mailu, kolik mail bez otevření smazalo nebo označilo jako spam a další užitečná data. 

Přestože i maily posílané z Mailchimpu jsou „prachsprostou“ hromadnou rozesílkou, s aplikací máte jistotu, že se váš newsletter „prodere“ přes spamové filtry běžných mailových klientů (Seznam, Gmail atd.).

Pozor ale na pokušení vypůjčit si někde databázi kontaktů a tu naimportovat jako své odsouhlasené kontakty na Mailchimp. Už po první rozesílce narazíte a Mailchimp vám utne tipec. Pokud váš mail určité procento adresátů označí za spam, už si u Mailchimpu neškrtnete. Ideální řešení je nasbírat si kontakty přímo pomocí sběrného nástroje Mailchimpu, který si implementujete do vašich webovek – ačkoliv to zní technicky složitě, zvládne to každý.

Pokud máte ověřenou databázi, nic vám nebrání vytvořit si hezkou šablonu pro e-mail a rovnou vymyslet dostatečně zajímavý obsah mailu. To je samozřejmě stěžení předpoklad pro úspěšnost rozesílky. Musíte mít o čem psát, co nabídnout – dobře fungují akční nabídky, novinky, slevové akce apod. Když nemáte v zásobě nic zajímavého, radši se na chvíli odmlčte. S frekvencí mailů to nepřehánějte, ať se nestanete obtížným hmyzem putujícím do spamu – stačí 1x týdně.