Jak dovést do zdárného konce crowdfundingovou kampaň

Divili bychom se, pokud byste o crowdfundingu ještě nikdy neslyšeli. Možná na něj tajně pomýšlíte jako na snadný způsob, jak přijít k penězům, které vám chybí na realizaci vašeho podnikatelského snu. To vás musíme vyvést z omylu, není to hračka, se kterou si můžete kdykoliv pohrát a zahodit ji, až vás omrzí. Na crowdfundingovou kampaň je potřeba se dobře připravit, abyste ji dovedli do zdárného konce a získali prostředky na váš vytoužený projekt. Zveme vás do přípravky na crowdfunding.

Crowdfunding vám pomůže realizovat váš nápad, aniž byste museli do projektu vložit spoustu peněz. Během kampaně rovnou zjistíte, zda je o váš produkt zájem. Pokud ne, nic se neděje, není to tak vážné, jako když by vám krachla firma, do které jste nacpali spoustu peněz. Výhodou crowdfunfingu je, že úspěch vašeho produktu není zas tak moc závislý na tom, zda máte kontakty a peníze. Je opravdu závislý na vašich schopnostech a tvrdé práci.

Crowdfunding není nový koncept, existoval již v minulých stoletích. Například Národní divadlo v Praze nebo podstavec pro Sochu svobody v USA zaplatil lid, který se na ně složil ve sbírce. Taktéž přispívání na charitu lze považovat za druh crowdfundingu, ačkoliv se pro tuto aktivitu používá jiný název a příspěvek si můžete odepsat z daní.

Na slovo „crowdfunding“ slyší spíše mladší ročníky a tak nějak jej máme podvědomě spojené se začínajícími firmami. Crowdfunding probíhá zpravidla na internetu, na některé z platforem k tomu určených (Kickstarter.com, Indiegogo.com, GoFundMe.com) Jde o koncept, který v zahraničí již delší dobu fungoval, než se rozšířil i do České republiky. V současnosti si můžete vybírat i mezi českými platformami, což má výhodu v tom, že kampaň na produkt určený pro Čechy (např. vydání knihy v češtině, festival v ČR, ...) je nabízen vhodné cílové skupině, která jej pravděpodobněji podpoří  (HitHit.com, Startovac.cz a další).

Jakou platformu si vybrat?

Na internetu lze najít množství crowdfundingových platforem – zahraničních, ale i českých. Než na nějaké založíte svou kampaň, udělejte si průzkum. Nehleďte na to, kolik ročně která platforma vybere peněz. Spíše se zaměřte na to, jaký typ projektů má úspěch na té které platformě. Každá platforma kolem sebe sdružuje lidi, potenciální dárce, kteří očekávají určitý typ projektů. Vaše kampaň by mohla neuspět jednoduše proto, že byla nabídnuta nevhodnému publiku. Na velkých portálech je třeba počítat i s větší konkurencí, takže váš projekt může snadno zapadnout.

Aby byla vaše kampaň úspěšná, musíte lidem ukázat, co přesně chcete dělat. Tato podmínka vám vlastně nedovolí pustit se do podnikání, aniž byste měli opravdu vytvořený podnikatelský záměr se všemi podrobnostmi. Lidé vám totiž těžko přispějí na něco, co ani nemá konkrétní podobu. Příprava kampaně vás tedy donutí se nad svým podnikem vážně zamyslet a nepustíte se do něčeho s nehotovým nápadem.

Vytvořte úspěšnou kampaň

Než kampaň spustíte, pečlivě si připravte marketing, kterým ji doprovodíte. Předem si připravte alespoň polovinu obsahu, který budete zveřejňovat. Připravte si fotky a videa – tento vizuální obsah vám pomůže zaujmout nové dárce. Je též dobré již předem na svou kampaň upozorňovat. Počkejte chvíli, než nasbíráte nějaké fanoušky na sociálních sítích. Poproste je, aby vaši kampaň sdíleli.

Při tvorbě crowdfundingové kampaně se vám může zdát logické udělat ji delší, aby se slovo co nejvíce rozšířilo mezi lidmi a vy měli více času na získání více financí. To však nebývá pravda. Lidé mají tendenci přispívat hned na začátku kampaně a potom až k jejímu konci. Tím, že uděláte kampaň delší, budete mít delší období, kdy nikdo vlastně moc nepřispívá a na kampaň se může tak trochu zapomenout.

Pozapomenutí na probíhající kampaň se můžete vyhnout tak, že budete každý den přidávat nové informace – nejlépe videa a fotky ohledně vašeho produktu a „z akce“. Něco z procesu výroby, kdo jste vy atp. Snažte se zaujmout nejen svým produktem, ale i osobností a vaším životním příběhem. Co vám může hodně pomoci s výběrem cílové částky, je nastavit dílčí cíle v době vaší kampaně. Například vybrat 25 % částky do týdne, 60 % do dvou týdnů atd. Tyto dílčí cíle mohou na potenciální dárce psychologicky zapůsobit, např. když jste již velice blízko dílčímu cíli. Vytvoří to v nich potřebu „z hecu“ trochu peněz přihodit, aby se to zaokrouhlilo na dílčí cíl. Nejtěžší je vždy získat těch prvních několik lidí, kteří vám přispějí. Od určitého bodu se strhne lavina a příspěvky přibývají rychleji a rychleji. Tito první dárci mohou být právě vaši přátelé, rodina nebo i vy.

Jaký cíl si stanovit?

Až budete počítat cílovou částku, kterou budete chtít vybrat na váš startup, nepřestřelte. Příliš vysoká částka, zvláště pokud bude neopodstatněná, může případné donory odradit. Sečtěte všechny reálné náklady a nezapomeňte započítat i náklady na přepravu odměn. Pokud potřebujete vybrat větší částku, pak jednotlivé položky zveřejněte a zdůvodněte. Transparentnost vám pomůže přesvědčit lidi, že přesně víte, na co peníze chcete, a zároveň jim ukáže, co se s nimi stane.

Ačkoliv se vám může zdát, že je nevhodné říkat hop, dokud jste nepřeskočili, je třeba se předem připravit i na možnost, že by vaše kampaň měla enormní úspěch. Odměny pro své dárce si proto dobře promyslete. Budete moci dodržet svůj slib a všechny obdarovat i tehdy, když vyberete 1000 % vaší cílové částky? Zvládnete to do slíbeného časového limitu?

Pokud vaše kampaň neuspěje, tedy nepodaří se vám vybrat celá cílová částka (peníze, které se vám podařilo během kampaně vybrat, bohužel nezískáte, ale poputují automaticky zpět na účet donorů), nemusí to znamenat katastrofu, naopak, může vás to poučit pro příště. Zjistíte, co bylo špatně a na čem je lepší zapracovat. Získáte tak užitečný feedback, aniž byste museli najímat analytika, který by vypracoval zprávu o možných rizicích vašeho podniku. Navíc jste na sebe díky kampani upozornili a možná i získali fanoušky, kterým jste sympatičtí vy či váš produkt. Tito lidé vás mohou sledovat i nadále a podpořit vás při příštím projektu. Z jejich řad se mohou rekrutovat vaši budoucí zákazníci nebo i kolegové.

Článek pro Nastartujte se napsala Jiřina Cirhanová, redaktorka iPodnikatel.czStarting Up

Uveřejněno:

Další rady a tipy