Jak si vybudovat kvalitní databázi pro e-mailing

Podle studie vypracované HubSpotem se ročně znehodnotí až o čtvrtina kontaktů vaší e-mailingové databáze. Pokud si tedy lámete hlavu, proč na vaše kampaně téměř nikdo nereaguje, mohl by tohle být důvod. Zastaralá databáze. V takovém případě máte nejvyšší čas databázi pročistit a poohlédnout si po nových kontaktech. Ale kde získat nové kvalitní kontakty?


1. Vytěžte maximum ze stávajících zákazníků


V první řadě si zkontrolujte, jestli máte v e-mailingové databázi opravdu všechny své zákazníky. Pokud je do databáze přidáváte ručně, může se stát, že jste některé kontakty opomněli. Zákazníky pak podle jejich preferencí seřaďte do segmentů a zasílejte jim zacílené akční nabídky, případně nabídky cross-sellingu.


Tip: E-mailingová služba Klerk vám nabízí možnost nefunkční e-maily exportovat, databázi jednoduše optimalizovat a ušetřit tak z předplaceného množství rozesílek.


2. Umístěte si na stránky různé registrační formuláře


Sbírat kontakty pomocí formuláře pro odběr newsletteru je oblíbená praktika snad všech webových stránek, které se zabývají prodejem. Málokterý web ale pracuje také s dalšími typy formulářů. Zauvažujte, jaké sekce máte na webu? Registrační formulář můžete umístit pod články na blogu a slíbit u něj upozornění na další zajímavé čtení. Využijte také hlídacího psa pro zboží, které nemáte skladem, nebo uspořádejte soutěž podmíněnou zadáním e-mailové adresy.


Tip: Základní formulář s výzvou pro odběr newsletteru umístěte do horní poloviny home page, aby jej uživatel viděl hned, bez nutnosti scrollovat.


3. Nabídněte obsah výměnou za kontakt


Příprava tohoto způsobu získávání kontaktů vám nějaký čas zabere, ale výsledek bude stát za to. Tedy v případě, že si na něm dáte opravdu záležet a vytvoříte obsah, který bude nějakým způsobem pro návštěvníky vašich stránek užitečný. Nabídkou nekvalitního obsahu se totiž naopak v očích potenciálního zákazníka pravděpodobně zdiskreditujete. Nabízejte elektronické příručky, check-listy, to-do-listy, návody, videa, případové studie... zkrátka co vás napadne, že by se vašim zákazníkům mohlo hodit.


Tip: Vytváříte kvalitní obsah a zasíláte ho e-maily? Umožněte svým zákazníkům, aby ho mohli sdílet se svými přáteli a vložte do e-mailu share buttony.


4. Zaměřte se na odcházející návštěvníky


Co s návštěvníky, kteří k vám na web přišli, e-mailovou adresu vám nedali a chystají se odejít? I ty máte ještě možnost zachytit. K tomu účelu využijte pop-up okno, které se návštěvníkovi ukáže při odchodu ze stránky. V pop-upu poskytněte například dopravu zdarma, slevový kupón na nákup či e-knihu. Pamatujte také na to, že čím méně toho zákazník pro získání obsahu bude muset udělat, tím spíše vám svůj e-mail odevzdá. Ptejte se ho proto vždy jen na e-mail, případně jméno.


Tip: Kdekoliv vám adresát bude odevzdávat svůj e-mail, zeptejte se ho, jak chce být oslovován. Ušetříte si tím pozdější práci při personalizaci kampaní.


5. Nezapomínejte na sbírání kontaktů offline


Máte vlastní kamennou prodejnu? Zákazníci, kteří ji navštěvují, mají určitě také svou e-mailovou schránku. Zkuste se do ní dostat. Sbírejte kontakty přímo na prodejně. Na oplátku za sdělení e-mailové adresy nabízejte registrační kartičky se slevou, drobný dárek nebo zařazení do věrnostního programu.


A co databázi prostě koupit?


Rozesílat e-maily na koupené databáze se vám nevyplatí. Internetový prodej je totiž založen na zákazníkově důvěře k obchodníkovi. A proč by měl příjemce otvírat zprávu od pro něj neznámého odesílatele a něco si od něj kupovat? Naopak budete vnímáni jako obtěžující spameři a doslechne-li se o vás Úřad pro ochranu osobních údajů, budete mít zaděláno na malér. Samotná koupě databáze vás totiž neopravňuje k zasílání obchodních sdělení. Na to byste potřebovali výslovný souhlas majitelů konkrétních e-mailových adres.


Tip: Pokud chcete oslovit cizí databázi, domluvte se na partnerské spolupráci s jiným webem, který vaši nabídku zařadí do svých e-mailingových kampaní.


Jakmile jste si jisti, že disponujete kvalitní databází, můžete začít uvažovat o rozesílkách. Pokud chcete dosáhnout maximální efektivity e-mailingových kampaní, musí odeslané e-maily příjemcům skutečně dorazit. Proto má e-mailingová služba Klerk systém nastaven tak, aby doručila vaše zprávy na Seznam i Gmail bez problémů. Celá služba je navíc v češtině, a tak nemusíte louskat cizojazyčné návody a prokousávat se anglickou administrací. Služba je vhodná pro malé firmy i rozesílatele velkého objemu e-mailu - 100 000 e-mailů měsíčně rozešlete už za 300 Kč, což za vyzkoušení určitě stojí.

 

Autor: Tomáš Fiala - jednatel společnosti Stable.cz s.r.o.

Uveřejněno:

Další rady a tipy