Jak si vytvořit svůj byznys model

Seriál Lean canvas

Díl první: Jak si vytvořit svůj byznys model

Máte v hlavě nápad na podnikání? Gratulujeme! Dejte ale pozor na to, že samotný nápad pro rozjezd podnikání ještě nestačí. Potřebujete jej rozvést do více či méně podrobné podoby podnikatelského záměru, vytvořit si mapu vaší podnikatelské mise. Stačí vám k tomu kus papíru nebo dokument v počítači. Z této mapy by pak měly být patrné odpovědi na základní otázky CO? KOMU? JAK? budete nabízet a stejně tak i PROČ? by si to měl od vás zákazník koupit.

Možná vás napadne, proč byste měli věnovat pozornost, čas a energii nějakému sepisování, když vám osobně je vše jasné a ve svých představách přesně víte co a jak. Odpověď je jednoduchá. Když svůj nápad “rozpitváte” na papír, umožníte sobě i ostatním (členům vašeho týmu, potenciálním zákazníkům, investorům) lépe pochopit logiku celého vašeho budoucího podnikání. Uvidíte, jak jednotlivé složky vašeho nápadu zapadají do celkové konceptu. Získáte přehlednou pomůcku, na jejímž základě můžete začít testovat reakci trhu, případně na ní představit váš nápad potenciálnímu investorovi.  

Pomůže Lean canvas

Užitečnou technikou, která vám může přijít vhod při sestavování podnikatelského záměru, respektive byznys modelu, je Lean canvas. Jedná se o zjednodušenou verzi metody “Byznys model canvas”, kterou představil Alexadr Osterwalder.

Tato technika je založena na myšlence, že se každé podnikání točí okolo několika základních bodů, které by si měl na samém začátku dobře promyslet každý začínající podnikatel. Hlavní výhodou je rychlost sestavení modelu a jeho variant. Nevýhodou je absence podrobných propočtů a jakýchkoliv kalkulací. Lean canvas proto spíše vnímejte jako předstupěň podnikatelského plánu, ke kterému se stejně dříve nebo později nutně dostanete. Na začátku vám ale Lean canvas pomůže ušetřit čas a formulovat hlavní myšlenky, na kterých bude celý váš byznys stát.

Jak sestavit lean canvas?

K sestavení vašeho prvního modelu budete potřebovat 1 list papíru, tužku (nebo počítač) a chvilku času. Pokud byste chtěli přímo šablonu, kterou si můžete vyplnit, najdete ji v pdf verzi ZDE a v xls verzi ZDE.

Podstata techniky spočívá v tom, že se postupně zamyslíte nad 9 klíčovými body vašeho podnikání:

  1. Problém - jaký problém chcete vyřešit?
  2. Zákazníci - komu daný problém vyřešíte?
  3. Řešení - jak problém vyřešíte, jak velká bude vaše přidaná hodnota?
  4. Unikátní hodnota a nefér výhoda - jaká bude vaše největší konkurenční výhoda?
  5. Cesta k zákazníkům (Distribuce) - jak svoji službu/produkt dostanete k zákazníkům ?
  6. Klíčoví partneři - koho všechno budete potřebovat zapojit do celého procesu výroby a prodeje?
  7. Struktura nákladů - za co a komu budete muset zaplatit?
  8. Příjmy - z čeho vám potečou peníze, za co vám zákazníci zaplatí?
  9. Klíčové metriky - na základě čeho budete hodnotit úspěšnost provedených akcí a tím i celého vašeho byznysu?

Ke každému bodu se pak snažíte vypíchnout nejzásadnější položky. Stručně, jasně, nejlépe v bodech. Určitě jste si všimli, že u jednotlivých bodů není moc místa. Je to tak schválně, aby vás šablona nutila přemýšlet o skutečně zásadních položkách a neutápět se ve zbytečném detailu. V praxi se osvědčují samolepící lístky, které do kolonek lepíte. Jejich výhodou je, že jakýkoliv štítek můžete snadno nahradit za jiný, který lépe vystihuje vaši myšlenku, což oceníte zejména ve fázi bouřlivého brainstormingu.

Doporučujeme také dodržet pořadí, ve kterém se jednotlivým bodům věnujete. Je potřeba začít definicí problému, který se snažíte svým výrobkem/službou vyřešit. Od něj se vám pak odvine vše ostatní - typ vašich zákazníků, cenová strategie, distribuce a marketing. V konečném výsledku získáte byznys model pro produkt/službu, pro kterou existuje skutečný potenciální zákazník. Vyhnete se přešlapům v podobě byznys modelu pro báječný produkt, který reálně nikdo nechce.

Pro koho se lean canvas hodí?

Technika tvorby byznys modelů je hodně flexibilní. Sice existují i další varianty canvasů, které s některými položkami pracují více do detailu, pro základní zorientování vám ale stačí tento základní přístup. Využití pro něj najdete při plánování startu-upu, stejně tak i v případě, kdy se snažíte najít slabá místa stávajícího byznysu, nebo třeba pokud přemýšlíte, kam své podnikání posunout.

Pokud byste hledali další zdroje, můžeme doporučit kurz, který se celé metodice věnuje. Kurz je v češtině dostupný na stránce https://www.leancanvas.cz/ a velmi příjemné je na něm to, že je zdarma.

V případě, že dáváte před papírem přednost IT řešení, existuje pěkný nástroj Canvanizer (https://canvanizer.com), kdy za cca 25USD na rok získáte profi řešení podporující týmovou práci.

O čem to bude příště?

V dalším díle našeho seriálu se budeme více do hloubky věnovat problémům a užitkům, coby cestám k srdci vašeho zákazníka. Proč? Protože pokud váš výrobek/služba neřeší nějaký problém, nemáte s velkou pravděpodobností produkt, o který by byl na trhu zájem. O tom ale více až příště.

Pro grantový program Nastartujte se připravil portál www.ipodnikatel.cz.

Uveřejněno:

Další rady a tipy