Mám hotový byznys model. A co dál?

Seriál Lean canvas

Díl desátý: Mám hotový byznys model. A co dál?

Prošli jste celý lean canvas, máte tedy hotovou základní mapu svého podnikání. Zároveň pokud jste promýšleli všechny věci, o kterých jsme si řekli v minulých dílech, více do hloubky, rozpracovali jste celý canvas do podoby podnikatelského plánu, který se vám bude hodit. Třeba když půjdete shánět peníze na rozjezd podnikání. Není už tedy nač čekat, je potřeba skočit do podnikatelského rybníka a začít plavat. Na závěr pro vás máme pár tipů.

Testujte svůj trh

Snažte se co nejdříve získat reakci trhu na svůj produkt, či službu. Nemá smysl čekat, až bude produkt dokonalý. Takový okamžik také nemusí přijít nikdy. Jakmile máte první verzi svého výrobku či služby, kterou můžete ukázat světu, jděte s ní ven. Pro testování poptávky můžete využít platformy typu Fler.cz, crowdfundingové portály (hithit.cz, kickstarter.com apod.), sociální sítě, ale třeba i podnikatelské soutěže, jako je Nastartujte se. Mějte při tom uši a oči otevřené. Zpětná vazba, kterou získáte, vám pomůže dotáhnout vše podle přání zákazníka.

Rozmyslete si právní formu svého podnikání

Dobře rozvažte, zda z vás bude živnostník, tedy OSVČ, nebo zda založíte některou z obchodních společností (nejčastěji společnost s ručením omezeným). Obojí má své výhody a nevýhody. Obecně počítejte s tím, že podnikání pod hlavičkou společnosti je mnohem náročnější. Založení společnosti je zdlouhavější a dražší. Budete muset vést podvojné účetnictví, nebudete moci uplatňovat nákladové paušály, stejně tak peníze společnosti nebudete mít volně k dispozici. Na druhou stranu, společnost omezuje vaše ručení za závazky společnosti (společníci neručí celým svým majetkem), pokud je více společníků, jejich podíly snadno stanovíte v zakladatelské smlouvě, lépe se buduje značka, v očích obchodních partnerů budete mít větší váhu. Pokud by vás zajímalo k této problematice více informací, najdete je např. ZDE.

Najděte si účetní

I přes to, že se snažíte ušetřit, investice do dobré účetní se vám vyplatí. Poradí vám se spoustou věcí a zbaví vás podstatné části nut(d)né administrativy. Potřebujete účetní, která má praxi a se kterou si také sednete lidsky. Domluvte si s ní, jak bude vaše spolupráce vypadat, ideálně si stanovte pevné termíny pro dodávání podkladů. Díky tomu předejte odkládání a pak i pracnému vzpomínání nad bankovním výpisem, co že jste to tehdy koupili.

Vytvářejte rezervy

Do půl roku nejspíš nebudete “za vodou”. Cíleně proto od začátku vytvářejte rezervy na horší časy. Kritické jsou zejména první dva roky, než si všechno “osaháte” a ověříte si, že vše funguje podle vašeho plánu.

Najímejte obezřetně, propouštějte rychle

Dejte nováčkům ve vašem týmu možnost se rozkoukat, koneckonců od toho je zkušební doba. Pokud během ní, dospějete k názoru, že jste udělali s výběrem daného člověka chybu, jednejte rychle. Zdá se to jako banální rada, jenže opak je v praxi pravdou. Zpravidla máte tendence dát člověku ještě šanci a pak ještě jednu a další, případně se snažíte vyhnout konfliktu a tím jen prodlužujete agonii. Každopádně, když už na nutnost propuštění dojde, postavte se k tomu prosím čelem a proberte to s dotyčným osobně. Dopisy, e-maily a SMS zprávy v tomto případě moc nefungují.

Pamatujte, že online marketing je dobrý sluha, ale zlý pán

Webové stránky, sociální sítě, bannery, PR články, zpětné odkazy, PPC reklama - dobře zvažte, co a jak zahrnete do svého marketingového a komunikačního mixu.

Webové stránky jsou dnes nutné minimum, zákazníci na webu aktivně hledají a ujišťují se o potenciálním nákupu. Minimálně byste proto měli zvážit alespoň jednostránkovou prezentaci, jakousi webovou vizitku. Tu si díky online řešením můžete naklikat i sami. Pokud si chcete s webem více pohrát, můžete využít například šablon pro redakční systém Wordpress, případně tvorbu stránek kompletně zadat šikovnému freelancerovi nebo agentuře.

Na stránky můžete navázat firemní profil na sociálních sítích, nebo třeba i blog. Počítejte ale s tím, že tvorba obsahu bude obrovský žrout času - pravidelně budete muset vymyslet, o čem budete psát, pak svůj příspěvek sepsat, publikovat, reagovat na případné komentáře. Buďto to všechno budete dělat sami, nebo danou agendu na někoho přenesete s tím, že to bude stát peníze. Navíc, i když díky obsahu získáte nějaké fanoušky, nejsou to ještě vaši zákazníci. Komunikace a prodej přes sociální sítě má svá specifika, proto můžete být dost často rozčarovaní z poměru výkon x cena.

V rámci online marketingu se také nabízí klasická bannerová inzerce, PR články, placená facebooková reklama nebo tzv. PPC reklama (reklama, kde platíte za proklik). Bannery a PR články se hodí pro posilování brandu, PPC reklama by vás měla zajímat, pokud jdete striktně po měřitelném výkonu. Prozradíme vám také malé tajemství - ceníkové ceny reklamních pozic, které najdete u jednotlivých webů, nejsou v drtivé většině reálné ceny, za kterou dané pozice obchodují. Když se budete trochu snažit, nakoupíte je mnohem levněji.

Co byste měli u svých online kampaní sledovat určitě, je cena akvizice nového zákazníka. Je to náklad, který vám vstupuje do vašich kalkulací.

Snažte se růst

Snažte se neustále hledat nové příležitosti a vytvářet nové nabídky, které budou rozšiřovat portfolio vašich služeb. Rozmělníte tím riziko opadnutí poptávky a zároveň si udržíte náskok před konkurencí. Stejně tak nepodceňujte další vzdělávání. Na trhu je spousta knih a kurzů, které vás mohou na vaší podnikatelské cestě posunout o pěkný kus dopředu. Chce to jim jen věnovat čas. Pokud byste hledali zdroj zajímavých knih, můžeme doporučit nakladatelství Melvil, kurzy pak najdete třeba na Naučme se, nebo na Courseře.

A to je všechno. Ať se vám na vaší podnikatelské cestě daří! 

Pro grantový program Nastartujte se připravil portál www.ipodnikatel.cz. 

Uveřejněno:

Další rady a tipy