Peníze ve start-upu: zdravý tok peněz nad zlato

Anotace: Problematika zdravého cash flow v začínající firmě

Peníze jsou vždy až na prvním místě. Ve start-upu tím spíše. Určitě si říkáte, že s takovým půlmilionem by se vám byznys rozjížděl lépe. Možná ano, ale nakonec byste stejně zjistili, že i tak budete mít nouzi, a potřeba zacházet s nimi opatrně je stejně aktuální, jako když byste začínali s padesáti tisíci. Z půlmilionu se totiž rozhazuje mnohem snáze, než z padesátky. Řešit tok peněz ve start-upu je úkol pro každého začínajícího podnikatele, ne jen pro toho, kdo má do startu moc nebo naopak málo. Tak si přestaňte hrát na pštrosa, vytáhněte hlavu z písku a začněte čelit problematice zdravého toku peněz (takzvaného cash flow) ve vašem podnikatelském projektu.

Tento článek pro vás napsala Bára Mazochová, šéfredaktorka iPodnikatel.cz a Starting Up

Cashflow není hladová bestie

Naskočí vám husí kůže, když slyšíte [kešflou]? Bez obav. Není to nic, čeho byste se měli obávat. Nesežere vás, pokud ho budete krmit ve správný čas a správným množstvím peněz :-)

Cashflow znamená tok peněz. Patří do něj všechny peníze, které k vám přicházejí (od zákazníků, věřitelů apod.) a i všechny ty, které od vás odcházejí (k dodavatelům, na mzdy, na provoz, na zákonné pojištění, na služby, které využíváte externě atd.).

Příklad jak jinak než ze života

Cashflow řešíme přirozeně všichni, aniž bychom to takto vzletně nazývali a věnovali tomu nějakou větší pozornost. Když jste byli ještě zaměstnaní, nejpozději k 15. dni v měsíci vám na účtu přistála výplata. A pak jste ji pěkně rychle rozfofrovali za hypotéky, pronájmy, splátky, účty za energie, telefony a internety. A to, co zbylo, jste pak projedli, probavili a jinak prohýřili. Pokud jste dobří hospodáři, tak určitě ne v jiném pořadí. Nejdřív jste si museli počkat, než k vám peníze přitečou, pak zaplatit všechny povinné minusové položky a se zbytkem jste si naložili podle své chuti. Žádné čáry máry. Prostě logický postup.

V byznysu to naštěstí není o ničem jiném. Stejná logika. I když hodně začínajících podnikatelů dělá při nakládání s firemními penězi začátečnické chyby, jako by ani nikdy nehospodařili s rodinným rozpočtem. Jaksi zapomenou, jak se to dělá, anebo si mylně myslí, že se má dělat jinak. Nemá. Ale takovým obecným konstatováním vás neodbudeme, nebojte, vezmeme to pěkně konkrétně a ukážeme vám, jak nenechat vyschnout tok peněz ve vašem byznysu.

Základ je vědět, na čem jste

Kdo neví, na čem je, nemůže dělat správná rozhodnutí. Tok peněz je potřeba mít pod drobnohledem ideálně každičký den. „Radši nevědět“ v tomto případě neplatí. Je to základ a divili byste se, kolik start-upistů ho nemá „zmáknutý“. Neexistence dohledu nad aktuálním stavem cashflow a tím pádem nulové plánování cashflow je nejpravděpodobnějším kamenem úrazu vašeho sotva nastartovaného byznysu.

Rada číslo jedna: Kontrolujte si váš účet nebo stav vaší pokladny každý den. Nebo alespoň jednou týdně, pokud k vám peníze netečou praménkem tak často, ale spíše jednou za čas ve větších dávkách.

Když budete vědět, kolik máte aktuálně k dispozici firemních peněz, snáze se vám bude rozhodovat, kdy a kolik můžete utrácet (za nový web, reklamní kampaň, vylepšení obalu produktu, marketingového konzultanta a na podobné skopičinky, za které se utrácí jedna báseň, ale i za základní věci jako je platba dodavatelům, zaměstnancům, placení fixních nákladů atd.). Takže přestaňte zavírat oči a prokrastinovat tok hotovosti hned teď. Je na to skvělá příležitost, protože se za chvíli dozvíte, co dál dělat a nedělat.

Stop výrobě na sklad

Podnikatelé, kteří poskytují služby, to mají v tomto ohledu mnohem snazší – služby se na sklad vyrobit nedají a tak jim v nich nestojí zbytečně peníze. S fyzickými produkty to je ale jiná. Tam se snadno stane, že špatně odhadnete poptávku a pak se vám bude plnit sklad neprodaným nebo dokonce neprodejným zbožím, ve kterém vám stojí peníze (ty, které byste zrovna potřebovali utratit za pronájem kamenného obchodu nebo třeba za čerstvou výpomoc do byznysu).

Řešení je nasnadě: lépe odhadovat poptávku. To se nám snadno řekne, ale hůře se to uvádí do praxe, my víme. Možná ale nemusíte mít vše skladem a některé výrobky můžete vyrobit až na základě skutečné poptávky, takzvaně na zakázku, anebo část řešit jako subdodávky. Zvažte, jestli to pro vás není alespoň ze začátku řešení. Pokud se pro něj rozhodnete, nezapomeňte dát vědět zákazníkům o čase, který na dodání zboží budete potřebovat. Nebo u vás možná může fungovat systém sezónních nabídek, kdy není nutné mít všechno zboží skladem v každé roční době. Mějte hlavu otevřenou a přemýšlejte o tom. Stojí to za to, uvolní se vám ruce a určitě i nějaké peníze, které by vám jinak ležely na skladu.

Jak je to s těmi maržemi?

Často vídáme problémy s cashflow u podnikatelů, kteří to neumějí s maržemi.

Marže je část ceny, kterou si k produktu připočítáte navíc. Je to ona, která tvoří vaše reálné čisté zisky (po odpočtu nákladů). Marži je třeba nastavit dostatečně velkou, aby pokryla všechny vaše náklady, které jste na výrobu produktů už vynaložili a zároveň byste z ní měli být schopni čerpat i na další výrobu.

Do výrobní ceny nezapomeňte promítnout veškeré náklady včetně těch, na které se často zapomíná: vašeho času, resp. odměny, kterou si za něj chcete nadělit a záloh na sociální a zdravotní pojištění, které musíte měsíčně povinně platit, daň a další „ukusovače" ze zisku.

Nedá se říct, kolik je průměrná marže a ani není dobré se to snažit od někoho okopírovat. Marže musí být dostatečně vysoká, aby pokryla všechny náklady, ale současně nesmí být moc vysoká, aby si cena produktu zachovala svou konkurenceschopnost. Je to trochu alchymie a pro většinu podnikatelů věčná výzva, stanovit správnou cenu pro své produkty, ale naštěstí vám nikdo nic (kromě zákazníka ) nediktuje a můžete se rozhodnout podle vlastního vědomí a svědomí. Když budete mít zdravý rozum v hrsti, určitě nešlápnete vedle ;-) A když by se vám to „povedlo“, vždycky můžete cenu přehodnotit. V tom je přeci krása podnikání, ve svobodě rozhodování.

Pětiletky

Počítejte dopředu s tím, že časem budete potřebovat mimo peněz na běžný provoz taky peníze na rozvoj podnikání. Když to necháte na náhodě s tím, že „uvidíme, jak se budou vyvíjet zisky“, může se stát, že začnete stagnovat, protože peníze navíc prostě nebudou.

Uvažujte o penězích na rozvoj jako o běžné nákladové položce a odkládejte si průběžně. Stejně tak byste si měli založit šuplíček pro peníze na nenadálé potřeby. Například se vám rozbije auto, které nutně potřebujete k podnikání, v pokladně nebude na opravu ani koruna a co pak? Přestanete kvůli tomu podnikat? Mějte rezervu a měsíčně si do rezervního fondu přispívejte, jako by to byl běžný výdaj. Žádné složitosti v tom nehledejte.

Faktury po splatnosti jsou přítěží

Že je v Česku úplně normální platit faktury až po splatnosti, to je všeobecně známý fakt. Počítejte s tím, že to může nastat i ve vašem případě. Neznám podnikatele, který s tímto fenoménem neměl vlastní zkušenosti. Jste naivní, pokud si myslíte, že vám všichni budou platit včas a pokud si podle toho nastavíte své cashflow, brzy budete mít potíže s placením svých závazků. Nedopusťte to.

Půjčka jako přínos nebo úbytek v cashflow?

Když se vám podaří sehnat půjčku, asi budete hodně šťastní a někdy dokáže příval štěstí zaslepit i selský rozum. Na půjčku (resp. splátky) si musíte umět vydělat stejně jako na jakýkoliv jiný výdaj vašeho podnikání. Používat peníze z půjčky zároveň na umořování splátek je nesmysl a není to znak dobrého hospodáře.

Ne všechno je vaše

Pozor na utkvělou představu, že to, co na konci měsíce zbude na účtu nebo pokladně, je vaše. Nezapomínejte, že z vašeho příjmu se musí nažrat i státní pokladna. Pokud jste neplátci DPH, pak si v dubnu každého roku jen daň z příjmu ukousne 15% díl, pokud jste se nevyhnuli plátcovství DPH nebo jste se k němu upsali dobrovolně, pak bude situace ještě o dost komplikovanější, podle toho, jestli jste měsíční nebo kvartální plátci.

Tak jak tak, myslete na nebohou státní pokladnu, než si za své vlastnoručně vydělané peníze koupíte něco pro sebe. Je lačná po svých přídělech z vašich peněz.

Uveřejněno:

Další rady a tipy