Reference: Kdo je ověřuje, vyhrává!

Jakmile se začne vaše podnikání rozjíždět, určitě se v budoucnu nevyhnete příjmu nových kolegů. Výběr lidí bývá pro některé firmy noční můrou, protože úspěšnost dosazení vhodných adeptů na pozici bývá často kolem 50 % (takoví hod kostkou, zda to vyjde, nebo ne). Pokud jste začínající podnikatel, tak si tyto hody kostkou nemůžete dovolit, protože jakýkoliv omyl ve výběru vás stojí nemalé peníze, a zvláště ze začátku, pokud nedisponujeme nějakou rezervou, to může ohrozit fungování celé firmy. Co vás může někdy doslova zachránit?

Svou úspěšnost v oblasti najímání personálu můžete rapidně zvýšit tím, že budete ověřovat reference u předešlých zaměstnavatelů. Ve většině případů neúspěšného příjmu nového pracovníka jsme u našich klientů zjistili, že neověřili reference nebo je ověřili neprofesionálně. Ono ověření referencí má také svá pravidla, abyste předešli nic neříkajícímu „společenskému“ rozhovoru s manažerem, který s danou osobou v minulosti spolupracoval. Na sociální (společenské) otázky (například „Co byste mi o něm řekl?“ „Jak se vám s ním pracovalo?“) dostanete pouze sociální odpovědi a nedozvíte se nic hodnotného. Tady pro vás proto máme pár tipů, jak správné ověřit reference. A dle našich zkušeností to velmi dobře funguje třeba i u výběru dodavatelů.

Při pohovoru celkově sledujte ochotu lidí vám referenční kontakty poskytnout. Naše zkušenost je taková, že produktivní lidé vždy ochotně poskytnout potřebné kontakty, nebo se je snaží co nejrychleji dohledat a předat vám je. Je to indikátor toho, že osoba je skutečně výkonná. Ovšem nespoléhejte se na to, že když vám dotyčný kontakty v pohodě vydá, že to je v pořádku a reference se ověřovat nemusí. Někteří kandidáti totiž do poslední chvíle doufají, že na telefonní čísla nezavoláte. 

Je lepší věnovat hodinu svého času ověření referencí na potenciálního kolegu, než být za několik týdnů či měsíců nemile překvapen tím, koho jsme si to do týmu přijali. Tento investovaný čas se vám jistě několikanásobně vrátí. 

Text: Hana Slačálková, trenérka seminářů o najímání a hodnocení zaměstnanců a konzultantka ve společnosti PERFORMIA, spol. s r.o.

Společnost Performia je zároveň jedním z partnerů projektu Nastartujte se 2017 a byla také partnerem Nastartujte se 2016.
www.performia.cz

 

Uveřejněno:

Další rady a tipy