Tajemství, které drží tým pohromadě a přitáhne „srdcaře“

30. srpna 2018Rady a tipy

Při rozjíždění nějakého podniku často nechybí nadšení a totální zapálení pro věc. V hlavě mi vznikla nějaká myšlenka, která mi přijde skvělá, a věřím, že by to u zákazníků bylo úspěšné, a samozřejmě v jistém ohledu i prospěšné. Jdu si za tím, a řeším, jak tuto myšlenku zrealizovat. A přichází první překážky a střety s realitou.

tym-pohromade

Zajímavé je, že je překonávám a jdu dál. Proč? Protože mě žene vnitřní motor a víra v to, že můj produkt či služba má budoucnost a smysl. Můžeme říci, že toto nadšení nám pomáhá zdolávat všechny bariéry a vlévá nám novou energii do žil. Co je vlastně tím palivem pro náš motor, co nás žene dopředu?

Mluvíme tu o účelu firmy. Účel společnosti odpovídá na otázky typu: Proč jsme na trhu? Proč přežíváme? Čím jsme pro našeho zákazníka prospěšní? A účel je primárně o pomoci. Možná vás napadá, že účelem každé organizace je vydělat peníze, a do jisté míry je to pravda. Ale asi nejdete za zákazníkem s prosbou, aby vám dal peníze. Nejdříve mu musíte poskytnout něco, co mu pomůže vyřešit a zvládnout nějakou situaci, a teprve za to od něj můžete dostat nějaké peníze. Takže můžeme říci, že čím má vaše organizace hodnotnější účel a pomáhá větší skupině lidí, tak máte větší šanci na přežití a prosperitu. 

Jako příklad můžeme uvést síť restaurací Bageterie Boulevard. Jsou společností, která podniká v oblasti gastronomie a poskytuje svým zákazníkům občerstvení. Jejich účelem však zní následovně:„Bageterie Boulevard je restaurace pro zaneprázdněného městského člověka, který přestože pospíchá, nehodlá dělat kompromisy. Pro člověka, který si chce vychutnat vyvážený, kvalitní a zdravý produkt v inspirativním prostředí“.

Přitáhněte k sobě srdcaře

Jak můžete vidět, je rozdíl mezi popisem vaší organizace a vaším účelem. A právě samotný účel je něco, co žene vás v pokračování daného projektu. Jak to žene vás, tak to žene i určitou skupinu zaměstnanců, kterým říkáme „srdcaři“. Srdcař je člověk, kterému není jedno pro jakou společnost půjde pracovat a má potřebu se s produktem či službou plně ztotožnit. Například pracovník, který je srdcař a zapřisáhlý abstinent, nepůjde pracovat do pivovaru, protože mu to prostě nedává smysl. 

Pokud tedy chcete do firmy přitáhnout srdcaře, je třeba, abyste měli jasně definovaný účel vaší organizace, a ten pak aktivně komunikovali jak směrem k veřejnosti (například potenciálním kolegům či zákazníkům), tak hlavně i dovnitř firmy. Vždy když se váš menší či větší tým spolupracovníků sejde pohromadě, aktivně a se zájmem mluvte o účelu. Předkládejte důkazy o naplnění účelu. To mohou být první zpětné vazby či reference od zákazníků, nebo fotografie či videa vašeho produktu a to, co u zákazníků způsobuje, s čím jim pomáhá. Tím ukazujete svým lidem to, že práce u vás má smysl, i když to je někdy těžké a náročné. 

Ukazujte smysl

Často vidím, že vedení společnosti má o účelu velmi jasnou představu, protože je přímo u zdroje a má hlavní zpětnou vazbu od zákazníků. Co ale také pozoruji, je to, že u vedení zůstává a již jej nepřenáší na ostatní členy týmu. Pak se občas stává, že po nějaké době pracovníci „odtržení“ od účelu firmy cítí demotivaci a nevidí smysluplnost své práce. 

Dejte svým stávajícím a budoucím kolegům smysl práce a neustále jim ho připomínejte. Účel firmy je pojidlo, které váš tým stmeluje a způsobuje, že všichni táhnout za jeden provaz. 

Autor: Hana Slačálková, trenérka seminářů o výběru a hodnocení zaměstnanců a konzultantka ve společnosti PERFORMIA, spol. s r.o.