SPINDO, Martin Jiránek

25. listopadu 2015Rozhovory s vítězi

3. místo, cena odborné poroty 2015. Služba pro malé firmy v oblasti reklamy, které válcují řetězce s vyššími rozpočty na propagaci. Zatím projekt funguje v Pardubicích.

spindo

CO SI MYSLÍTE, ŽE ROZHODLO O VAŠEM UMÍSTĚNÍ?

Pokud myslíte výborné umístění v TOP 3 ze všech přihlášených projektů, které nás moc těší, pak věřím, že odbornou komisi zaujala především hlavní myšlenka našeho projektu, kterou je podpora místních firem, a dobře udělané prezentační video. Pokud myslíte třetí místo v TOP 3, pak rozhodlo to, že další dva projekty byly prostě pro porotu zajímavější. Mně osobně se oba moc líbí.

PROČ JSTE SE PŘIHLÁSIL DO PROJEKTU NASTARTUJTE SE?

Projekt Nastartujte se nás s kolegou, se kterým Spindo tvořím, zaujal již v minulých letech, ale náš projekt ještě nebyl hotový tak, abychom jej chtěli přihlásit. Tento rok již byl, tak jsme to udělali. Primárně je pro nás důležité srovnání s dalšími začínajícími projekty. Chtěli jsme vědět, zda vedle našich zákazníků, kteří již náš projekt využívají, zaujmeme i profesionální porotu. Pokud bychom zaujali, byl by to pro nás další důkaz, že jdeme správnou cestou. A povedlo se.

OD KOHO, NEBO KDE, JSTE SE O TOMTO PROJEKTU DOZVĚDĚL?

Na internetu. Sledujeme akce podporující start-upy.

K ČEMU POUŽIJETE ZÍSKANOU VÝHRU?

Využijeme je. Ceny jsou zajímavé, už jsme se o nich s kolegou bavili.

MŮŽETE STRUČNĚ POPSAT VÁŠ PROJEKT?

Jaký je jeden z největších problémů malých firem? Mají proti sobě ohromnou přesilu nadnárodních řetězců, které disponují marketingovými týmy, penězi i velkou obchodní silou. Malé firmy, a společně s nimi malá i větší města, postupně skomírají, protože velké řetězce ničí mikroekonomiku měst vyváděním zisků do zahraničí. Náš projekt propojuje desítky, a věříme, že časem stovky, malých firem v jednotlivých městech a společně je pak propojujeme s jejich zákazníky. Firmy mohou velmi levně a účinně propagovat své zboží a získávat a udržet si své zákazníky. Navíc je to celé zastřešené silnou myšlenkou lokálního patriotismu. Když budou bohatší malé místní firmy, bude bohatší celé město.

Mladí se nevedou k podnikání již na škole

JAKÉ MÁTE DALŠÍ PODNIKATELSKÉ PLÁNY?

Rozvíjet náš projekt, aby poskytoval ještě lepší propojení malých firem se zákazníky, a rozšiřovat jej do dalších měst, abychom pomohli většímu počtu firem.

PROČ JSTE SE ROZHODL PODNIKAT A KDO VÁM NEJVÍCE POMÁHÁ?

Chtěl jsem lepší svět a spokojenější lidi kolem sebe. Přes 10 let jsem podnikal v oblasti marketingu malých firem především v Trutnově a ve východních Čechách. Pomáhal jsem ročně zhruba dvěma desítkám firem. Ale viděl jsem, že sice pomohu nastavit dobré marketingové strategie těmto firmám, ale řetězce mezitím zválcují tisíce jiných. A jelikož jsem viděl možnost, jak pomoci většímu množství firem, začali jsme s kolegou na Spindu pracovat.

DAL BYSTE MLADÝM LIDEM, KTEŘÍ BY CHTĚLI ZAČÍT PODNIKAT, NĚJAKÉ DOPORUČENÍ?

Rad a tipů by mohly být desítky, ale ani dnes se samozřejmě necítím, že bych měl být nějaký guru. Pokud bych však měl dát jednu, byla by to rada o týmu. Lidi kolem vás jsou to nejdůležitější. Mohou vám pomoci vzlétnout, stejně jako vás potopit. Hledejte ty první a nepouštějte k sobě ty druhé. A hlavně spolu v týmu komunikujte. Ne o práci jako takové, ale o tom, jaký kdo je, pro co je vhodný, jaké má kdo očekávání od těch druhých atd. Vlastně stejně jako ve vztahu s manželem, manželkou.

MÁTE NĚJAKÝ NÁVRH NA ZLEPŠENÍ PODNIKATELSKÉHO PROSTŘEDÍ V ČR?

Mám jich opět desítky. Avšak jeden cítím nejpalčivěji. Jako občané jsme za poslední desítky let přestali cítit ekonomický patriotismus. Řetězce nás postupně naučily vnímat pouze cenu produktu a akční slevy, a díky tomu čím dál jednodušeji likvidují v cenové válce malé firmy. Jestli se my Češi nenaučíme opět nakupovat v místních firmách, aby naše české firmy postupně vyrostly, vytvořily další pracovní místa, investovaly atd., budeme stále jen ekonomický ocásek bohatých států západní Evropy. Naše průměrná kupní síla se bohužel víc blíží občanům Kosova, kde před pár lety byla válka, než státům západní Evropy. To je po 25 letech od sametové revoluce velmi smutné. K bohatému státu na úrovní Dánska, Holandska, Švýcarska se nikdy nemůžeme prošetřit nákupy v nadnárodních řetězcích. Musíme postupně lidem ukázat, že jen tím, že peníze zůstanou u nás, můžeme postupně zbohatnout.

NE KAŽDÝ MÁ ODVAHU ZAČÍT PODNIKAT. CO PODLE VÁS LIDI OD VLASTNÍHO BYZNYSU NEJVÍCE ODRAZUJE?

To, že se mladým lidem ukazují především negativa podnikání a pozitiva jistého místa. A že se mladí nevedou k podnikání již na škole. Větší setkávání se s podnikatelskou sférou je až na vysoké škole a to je často pozdě.