ZAZA bottles, Zuzana Cabejšková

31. října 2013Rozhovory s vítězi

1.místo, cena odborné poroty 2013. ZAZA Bottles jsou personalizovatelné a bioplastové lahve na pití. Cílem firmy je eliminovat zátěž spojenou s balenou vodou, potažmo balenými nápoji a nabídnout lidem ekologičtější a zejména atraktivní alternativu v podobě zkrášlené vody z kohoutku.

Zaza-bottles

JSTE HISTORICKY PRVNÍ VÝHERKYNÍ NASTARTUJTE SE, JAK SE VAŠE PODNIKÁNÍ VYVÍJELO PO SOUTĚŽI?

Díky výhře v soutěži jsem si mohla dovolit začít převádět svůj byznys plán z papíru do reality, za což ještě jednou děkuji. Pracovala jsem intenzivně na designu ZAZA Bottles, investovala do prototypování a v závěrečné fázi do přípravy kvalitní Kickstarter kampaně. Bohužel se mi ale tehdy nepodařilo ani zdaleka cílovou částku vybrat, takže mnohaměsíční úsilí skončilo neúspěchem. To se v podnikání stává a mě víc než samotný neúspěch trápilo, že jsem neznala jeho přesnou příčinu. Na lahve i na kampaň chodily samé pozitivní ohlasy, bohužel se ale chvála nekonvertovala do příspěvků. Dostala jsem se tedy do takové slepé uličky, kdy jsem na jednu stranu věděla, že abych mohla připravit úspěšnější pokus 2, musím něco změnit. Ale co změnit nebylo jasné. Hypotetických možností byla samozřejmě celá řada, jenže já chtěla pro rozhodnutí nějakou pevnější půdu pod nohama. A ta chyběla. Nechala jsem tedy startup v tu chvíli odpočívat a přijala nabídku britského vodohospodářského svazu Water UK na roli konzultantky pro šíření osvěty o kohoutkové vodě po Británii.

CO VÁM NASTARTUJTE SE PŘINESLO?

Hrozně moc. V prvé řadě radost, že v Česku začínající podnikatele takovýmto jednoduchým a štědrým grantem někdo podporuje, to pro mě bylo po návratu ze zahraničních studií hodně optimistickým nakopnutím. Po té praktické stránce mi to dodalo odvahu se do rozjezdu startupu opravdu pustit. Když vyjdete z vysoké, je podnikání velmi rizikovou a svým způsobem strašidelnou kariérní volbou. Studenti nemívají ani dostatečné finance na investici, ani zkušenosti či kuráž na sehnání externího investora. Výhra z Nastartujte se byla přesně tou zárukou, že i kdyby se to nepovedlo, tak riskuju jen “ztracený” kus života. Jenže teď už vím, že ani ten neúspěch není žádným ztraceným časem. Během práce na vlastním startupu jsem se naučila spoustu věcí, od technických znalostí z výroby, přes marketing až po jednání s lidmi. Startupista je vlastně takový chameleon, co se musí naučit všechny aspekty podnikání a právě to mi výhra umožnila. 

Nedělejte tajnůstky se svým nápadem, nikdo vám ho neukradne.

ZMĚNILA JSTE OD VÝHRY OBOR PODNIKÁNÍ, ČÍM SE TEĎ AKTUÁLNĚ ZABÝVÁTE?

Rok jsem konzultovala pro Water UK a byla tedy spíše jako podnikatelka v B2B. Pak jsem na další rok změnila jak obor, tak místo, a pomáhala v advokátní kanceláři v Paříži vyjednávat nové derivátové smlouvy s protistranami po celém světě. Nyní si své portfolio oborů obohacuji i o PR, konkrétně prací pro agenturu Fenek, která obsluhuje startupový trh, takže jsem na druhé straně stolu než dříve. Svého podnikavého a kreativního ducha realizuji hlavně prostřednictvím vlastní firmy ZAZA PROJECTS, se kterou vyrábím cestovatelské korkové nástěnky. Nejdříve jsem nabídla mapy Česka, ty se hezky ujaly, a tak jsem přidala i mapy Evropy. Více zde: www.mojecesko.cz

JAKÉ MÁTE DALŠÍ PLÁNY?

Abych použila trochu té byznysové hantýrky, čeká mě hlavně expanze do zahraničí. S mapami Evropy se mi samozřejmě otevírají mnohem širší možnosti a těch bych ráda využila. Zároveň si do firmy angažuju pomocnice, protože sama ráda a hodně cestuju, takže si chci nastavit operativu tak, aby na mě nebyla závislá a já jen mohla chod řídit online. Taky se více opírám do výroby na zakázku. Obecně řečeno ale chci co nejvíce prospět k nějaké transformaci lidstva z té šílené konzumní společnosti na nějaký udržitelnější stav. S mapami se snažím předat lidem myšlenku, že je pro naše vlastní štěstí i pro zdraví planety lepší, když budeme sbírat zážitky, ne věci. Toto environmentální podhoubí stálo i u zrodu ZAZA lahví a ať už budu dělat cokoli do budoucna, vždy tam tento společný jmenovatel bude. Bylo by skvělé, kdyby dopad na životní prostředí zohledňovali všichni podnikatelé. Do budoucna ani nebude možná stavět byznys čistě na krátkozrakém finančním uvažování, které za cenu okamžitého zisku ničí přírodní zdroje. Ekonomicky řečeno potřebujeme internalizaci externalit. Možná budu muset skončit v politice, abych se o to zasadila, protože mapkami revoluci nespustím :)

JE NĚJAKÉ ROZHODNUTÍ, KTERÉ BYSTE V ZAČÁTCÍCH SVÉHO PODNIKÁNÍ UDĚLALI JINAK NEBO NAOPAK ROZHODNUTÍ, KTERÉ VÁS ZÁSADNĚ POSUNULO DÁL?

Nemohu asi pojmenovat úplně konkrétní rozhodnutí, které by bývalo odvrátilo můj prvotní neúspěch. Spíš bych řekla obecně, že mi v začátcích chyběla suverenita a ostýchala jsem se spolehnout pouze na vlastní intuici. Měla jsem pocit, že musím načíst spoustu chytrých knih a aplikovat veškeré know-how ze svých MBA a inkubátorských kurzů, vše nejdříve pečlivě analyzovat, propočítávat a až pak někdy později rozhodovat. Taky jsem nedokázala jednat dostatečně asertivně s dodavateli a zákazníkům si říct o adekvátní peníze. Všechny tyto prvky bych pojmenovala jako podnikatelské sebevědomí, které jsem si musela vybudovat až časem. Respektive si ho stále buduji, je to samozřejmě proces na celý život, vždy se učíme a zlepšujeme se. 

MÁTE NĚJAKOU RADU, TIP PRO TY, KTEŘÍ SE BUDOU HLÁSIT DO DALŠÍHO NASTARTUJTE SE NEBO OBECNĚ PRO ZAČÍNAJÍCÍ PODNIKATELE?

Nejdůležitější je se nebát. Nedělejte tajnůstky se svým nápadem, nikdo vám ho neukradne. Naopak ho trubte do světa, lidi vám totiž dají cennou zpětnou vazbu a posunou vás dál, pomůžou vám. Nebojte se prezentovat prototyp, jděte s kůží na trh co nejrychleji (přečtěte si Lean Startup, kde je vysvětlen koncept Minimum Viable Product). Nebojte se hned prodávat, protože vymýšlet geniální věci dlouhé měsíce či roky, ale neumět je pak prodat, je hrozný, ale bohužel pravděpodobný scénář. Nebojte se oslovovat úspěšné podnikatele, rádi vám pomohou radou či kontaktem. Na závěr pak radím vlastní zkušeností: nebojte se selhávat, protože někde za tím horizontem neúspěchu se skrývá úspěch, stačí jen jít houževnatě stále vpřed!