DigiUčitel

Vzdělávání učitelů v ohledu digitálních nástrojů používaných ve výuce.

V koronavirové době byli učitelé nuceni se ze dne na den přesunout do distanční výuky, a to byl bohužel u mnoha vyučujících problém. Digitální nástroje dokážou velmi zefektivnit nebo v případě nutnosti také nahradit výuku, učitelé však mají většinou problém se s nimi naučit pracovat. Průzkumy ukazují, že zájem o tyto nástroje v době krize výrazně vzrostl a přetrvává i po karanténě. Vytváříme proto vzdělávací platformu pro učitele, kteří by se inspirovali a nebo by si vyhledali digitální nástroj pro řešení jejich problému a efektivně se ho naučili používat pomocí krátkých vzdělávacích videí, na kterých by spolupracovali učitelé z praxe. Finance chceme postavit hlavně na vnějších zdrojích, se kterými aktuálně jednáme, abychom vytvořili co největší dopad. V jiném případě by školy, které by chtěly platformu používat, platily měsíční poplatek. Věříme, že by tento projekt mohl významně pomoci učitelům a tím zlepšit úroveň výuky jak v mimořádných situacích, tak i v běžné výuce.

Vzdělávání je základní stavební kámen celé společnosti. Jde nám o to, aby se v našem státu tyto základy co nejvíce zkvalitnily a mohla z toho poté profitovat celá společnost.

O projektu

Vytváříme web (odkaz), kde si pomocí filtru (podle reference ostatních učitelů, problému, předmětu...) učitelé najdou nástroj, který potřebují/chtějí používat ve výuce. Pomocí krátkého úvodního videa se učitel seznámí s daným programem. Toto video bude obsahovat výhody a nevýhody daného nástroje, názory ostatních učitelů na něj a příklady využití. Následují krátká videa, která provádí učitele od naprostého začátku celým nástrojem, aby ho i méně technicky zdatný učitel byl schopen aplikovat ve výuce. Součástí lekcí budou videa s praxí učitelů, kteří nástroj již využívají. Budou zde hodnocení a komentáře, kde by učitelé sdíleli své zkušenosti s danými programy a sami si dávali tipy na jejich další použití. Učitel se takto může naučit pracovat s nástrojem, který chce, a ještě má šanci objevit další, které by mu mohly pomoci. Po naučení se má učitel možnost kdykoliv k lekcím vrátit a pustit si jen ty, které potřebuje. Implementaci nástrojů do výuky usnadní sdílená praxe ostatních učitelů, která přidá ještě více reálné použitelnosti do výuky. Nástroje chceme vybírat podle poptávky.
Do budoucna chceme smysl platformy rozšiřovat. Chceme psát články o digitalizaci, sjednocovat učitele, pořádat pro ně akce, webináře atd. Chceme se také zaměřit na studenty, kteří jsou rovněž účastníci vyučovacího procesu. Pravidelně také chceme rozšiřovat náš tým a zapojovat do procesu více učitelů z praxe.
Myšlenku jsme řešili s desítkami učitelů, s řediteli a krajem Vysočina. Máme již domluvené spolupráce na třech školách, kde náš produkt učitelé již využívají a my získáváme zpětnou vazbu. Tento postup chceme aplikovat i dále. Takto chceme přizpůsobovat produkt školám na míru.
Celý projekt pravidelně konzultujeme s profesionály ze všech oborů. Většině to přijde velmi potřebné a zpracování našeho řešení je zaujalo. Jsou to: projekt SYPO, Česko.dIgital, Asociace ředitelů (kde o projektu budeme přednášet na srazu), PodnikniTo!, Dan Pražák, Libor Hoření, Ondřej Kania, Jakub Vejmola a další

Autor projektu

Ondřej Dufek

Hlavní cíle

  • Lepší vzdělávání na českých školách
  • Pomoc učitelům s digitálními nástroji ve výuce
  • Efektivnější a zajímavější výuka
  • Sdílení praxe učitelů

Hlasování

Hlasování již bylo ukončeno, pořadí vítězů naleznete v archivu projektů.