Mirek Mikeska

10. srpna 2015Osobnosti

Každá nová informace, vjem a setkání můžou být inspirace, proto neustále vnímejte realitu všemi smysly.

mirek-mikeska

OBOR PODNIKÁNÍ?

Velkoobchod a maloobchod s mobilním příslušenstvím, vlastní fashion značka.

DOBA PODNIKÁNÍ?

2 roky

CO VÁM PODNIKÁNÍ DALO A VZALO?

Dalo mi velkou míru svobody rozhodování, vzalo mi iluze o přátelství a mezilidských vztazích.

DŮLEŽITÁ KNIHA V ŽIVOTĚ?

7 habits of highly effective people – četl jsem ji poprvé v 16 letech, nesmírně mě zaujala. Je naivní, idealistická a úžasná. Pomohla mi získat mentalitu, že nic není nemožné a tento přístup se mi v životě vždy osvědčil. Naučila mě se soustředit na sebe a nesrovnávat se s jinými, nést plnou zodpovědnost za svůj život. Také to, jak vnímám vlastní úspěchy i neúspěchy. Vím, že ani zdánlivě bezvýchodná situace v životě není definitivní.

OBLÍBENÝ PODNIKATEL?

Po vlastních zkušenostech obdivuji každého (nejen) českého podnikatele, který ve společnosti všudypřítomné závisti, chamtivosti, vyčuranosti a nízkých morálních hodnot nevzdal ideál vytvářet lepší společnost.

POKUD BY NĚKDO CHTĚL JÍT VE VAŠICH ŠLÉPĚJÍCH, JAKOU RADU BYSTE MU DAL?

Na základě mých zkušeností a chyb především (smích): Poznejte své silné i slabé stránky a pracujte s nimi. Nikdy se nepřestaňte obklopovat opravdovými a inspirativními lidmi. Važte si času, sebe a neztrácejte jej ani sebe s prázdnými a přízemními lidmi. Buďte štědří, přátelští a otevření novým podnětům. Věřte sami sobě. Nevěřte nikomu a nebuďte paranoidně nedůvěřiví. Nebojte se investovat do sebe, kvalitního odpočinku a právníka ani na začátku podnikání.

Nenech se odradit prvním neúspěchem, ale ani zmást prvním úspěchem.

 

PROČ ZROVNA V OBLASTI VAŠEHO PODNIKÁNÍ A JAKÉ BYLY ZAČÁTKY?

S dlouholetým kamarádem z vysoké školy Martinem a jeho známým Martinem jsme dlouho přemýšleli, do jakého oboru půjdeme. Sestavili jsme velký žebříček nejúspěšnějších start-upů z různých zemí a nakonec nám zbylo na flip-chartu asi 8 projektů, ve kterých jsme se viděli. Měli jsme představu, že začneme jedním projektem a každý půlrok spustíme další, budeme delegovat a naším cílem bylo co nejdříve dosáhnout mety obratu 100 milionů ročně. Měli jsme naivně velké oči, což bylo vlastně dobře.

Začali jsme s kryty a příslušenstvím pro chytré telefony. Byl to segment s vysokými maržemi, který extrémně rychle vyrostl v zahraničí a bylo pravděpodobné, že trend se přelije se zpožděním do Česka a na Slovensko. Měli jsme v Česku přes 50 konkurenčních e-shopů, ale většinou šlo o malé projekty a u velkých hráčů typu Alza, CZC bylo příslušenství vedlejší segment, o který se naplno nestarali.

Vsadili jsme zpočátku na originální kryty z pravého dřeva. Koncept jsem vybudoval na předpokladu, že jde primárně o trendový módní doplněk, věc vkusu a stylu, který musí stát především na emocích. Pohled konkurence na kryty byl v tomto jiný. Vytvořili jsme díky skvělému týmu líbivý vizuál i komunikaci se zákazníky, měli jsme lepší produktové fotky a unikátní produkt. Trvalo pouze pár měsíců, než jsme se s ním dostali do Apple prodejen v Česku, na Slovensku a v Bulharsku. Jakmile první síť projevila o dřevěné kryty zájem, téměř všichni ostatní je chtěli mít také. Šlo to vlastně samo a rychle. Takovou šanci už teď dlouho nikdo mít nebude. Brand marketing jsme jeli především na sociálních sítích. Facebook byl pole neorané, byli jsme na něm výrazní a zapamatovatelní s minimálními náklady díky tehdy ještě vysokému organickému dosahu příspěvků. Víc jsme si ani kromě PPC na Googlu a Seznamu nemohli zpočátku dovolit. S PPC na Facebooku jsem experimentoval dlouho, než jsme do nich šli naplno, a nezapomenu na ten pocit loni na jaře, když jsme na FB s 12 tisícovým rozpočtem prodali kryty za téměř 200 tisíc Kč během čtyř dnů.

Nyní jsem spustil projekt Monodu, velkoobchod a e-shop s největším počtem zajímavých krytů na e-shopový metr čtvereční, kterým bych chtěl znovu oživit nudný trh s příslušenstvím v Česku a na Slovensku, později v dalších zemích minimálně regionu CEEU. Za poslední rok jsem měl obrovské množství času sledovat v odvětví stále nové projekty s malými i velkými ambicemi, které v podstatě blízce přípomínají model, který jsme vytvořili před 2 lety. Chybí jim nápady, portfolio tvoří stále stejné produkty, které jsme nabízeli od počátku.

Naopak Monodu by měl být e-shop a prostor na Facebooku a Instagramu, kam se rádi vracíte každý měsíc znovu, pokaždé vás zaujmou desítky až stovky nových výrobků – od těch nejdostupnějších až po designové kousky grafiků a návrhářů a ručně vyrobené kryty z nejrůznějších hodnotných materiálů, které budou výrazné, originální, probudí vaše emoce a touhu je mít. Nemusí se vám líbit zdaleka vše, ale na své si přijdete. Místo, kde si uděláte radost nákupem sériového krytu z plastu za pár stovek korun nebo pořídíte luxusní dárek vyrobený řemeslníkem s dlouholetou tradicí na míru a vyrytým monogramem z bílého zlata nebo například titanu. Od podzimu začne postupné uvádění nových řad a v budoucnu by nemělo jít pouze o kryty. První „polotovar“ můžete vidět už nyní na www.monodu.cz. Na Monodu v brzké době naváže e-shop a portfolio fashion značky Valentia (www.facebook.cz/valentiafashion), první náš vážnější pokus proniknout do světa online módy s konceptem „social“ fashion, která je založena na práci s aktuálními i nadcházejícími trendy ze sociálních sítí a extrémně rychlou reakcí na ně.

 

CO JE PŘI PODNIKÁNÍ PODLE VÁS DŮLEŽITÉ?

Důležité je neustále vnímat realitu všemi smysly, potkávat zajímavé lidi. Každá nová informace, vjem a setkání můžou být inspirace. Pro mne je navíc důležité udržet si nadhled a nespadnout do každodenních ubíjejících činností. Alespoň jednou za čas proto probdím noc klidně až do úplného rána a mám strategický meeting sám se sebou. Funguje to výborně.

Jinak samozřejmě v podnikání stejně jako v jakékoli jiné společenské činnosti jste hlavní element vy a lidé. Nejde vytvořit veledílo bez „vele“lidí. Byl jsem zvyklý se pohybovat mezi zkušenými „hotovými“ profesionály a namotivovanými talenty, které zaměstnávaly firmy, kde jsem pracoval. Ty si mohli dovolit zaplatit to nejlepší na trhu, já jsem v diametrálně odlišné realitě jako většina českých firem. Nejlepší lidé na trhu práce logicky inklinují k zavedeným renomovaným a často mezinárodním firmám nebo popřípadě zakládají vlastní projekty. Soustředím kolem sebe především mladé talentované lidi s velkým potenciálem. Pravidelně mívám zpočátku pocit, že budou excelentní, ale často oni sami narazí na vlastní nezkušenost, neschopnost samostatně fungovat a přinést projektu hodnotu.

 

JAKÝ BYL NEJTĚŽŠÍ KROK PŘI PODNIKÁNÍ?

Trvalo mi velmi dlouho, než jsem překonal období, kdy mě dlouholetý kamarád připravil o velmi dobře rozjetou firmu, do které jsem dal rok obrovského úsilí a energie. Právně jsem se dostatečně nezajistil. Připravil o peníze i mé rodiče a dalšího mého dobrého kamaráda, kteří vůči nám měli důvěru. Nejhorší období v mém životě. S časovým odstupem si myslím, že to z jeho strany bylo určité vyhodnocení krizové situace. Rozcházeli jsme se názorově v podnikání, cítil velkou nejistotu a strach, aby z toho nevyšel zle on a snížil se k tomu. Je to šikovný a schopný kluk, který neměl na začátku našeho podnikání nic - jen dluhy a promrhaný kapitál především svých rodičů, našich společných přátel a dalšího okolí po nevydařených investicích. Věřil jsem v jeho schopnosti, přesvědčoval jsem ho, že spolu vyděláme jakékoliv peníze zpět. Mrzí mě, jak to dopadlo, ztratil jsem mou předchozí víru v lidi. Myslím, že si později uvědomí, až něčeho v životě dosáhne, jak hloupý a zbytečný krok to z dlouhodobého hlediska byl.

 

BYLO NAOPAK NĚCO NAD OČEKÁVÁNÍ SNADNĚJŠÍ?

V období mezi 19 až 27 lety mi vyšlo vše, na co jsem se podíval. Když se ohlédnu zpátky, byla to velká jízda kluka z jihomoravské vesnice. Nemyslím, že jsem byl úplně mimo, ale přestal jsem mít pokoru a respekt. Myslel jsem, že mě nemůže nic ohrozit, přestal jsem být obezřetný. Malinko jsem musel vystřízlivět, vyhodnotit, kde jsem chyboval a oklepat se.

 

JAKÉ MÁTE PLÁNY DO BUDOUCNOSTI?

Mezinárodní e-shopová platforma zaměřená na designové, módní a elektronické doplňky a gadgets.

Módní značka, která bude mít silnou integritu a zároveň nezůstane pouze česká.

Překvapení, co přijde.

Po dlouhých letech cítím, že mám osobní život, na který jsem až do minulého roku kvůli kariéře a začátkům podnikání rezignoval. Chtěl bych se teď o něj lépe starat. Přál bych si v budoucnu žít střídavě v Česku a v zemi, kde budou otevření lidé, teplo, moře, dobré jídlo a víno. A když bude potřeba pročistit si hlavu, mít možnost tam s mou budoucí partnerkou nebo bez ní odletět.

 

POKUD BYSTE MĚL ZMĚNIT NA VAŠEM PODNIKÁNÍ JEDNU JEDINOU VĚC, CO BY TO BYLO? / KDYŽ SE OHLÉDNETE ZPÁTKY, CO BYSTE NEJRADĚJI ZMĚNIL Z VAŠICH ROZHODNUTI?

Byl bych více obezřetný a občas méně sebevědomý v jednání s lidmi, kteří jsou na toto citliví.

Abychom vám co nejvíce zpříjemnili obsah a prohlížení stránek, používáme soubory cookies. Pomáháte nám tím stránky vylepšovat. Více informací o cookies.