3 největší nepřátelé začínajícího podnikatele

15. srpna 2022Rady a tipy

Začínající podnikatelé se při rozjezdu svého podnikání musejí potýkat s mnoha překážkami. Ať už se jedná o nedostatek financí, slabý nebo nefunkční marketing, či nespolehlivé dodavatele apod. To jsou ale běžné „provozní“ starosti a problémy, které se vyskytují v každé firmě. Co však může bránit úspěšnému podnikání nejvíce, je paradoxně sám začínající podnikatel a jeho největší nepřátelé – strach, vlastní ego a okolí.

07

Strach

Jak se říká, strach má velké oči. Jedná se o silnou emoci, kdy se obáváme něčeho neznámého, nepoznaného, nebo naopak z možné chyby, neúspěchu, posměchu okolí. Někdy může být tak silný, že nás může zcela ochromit při našem konání. Je ale potřeba pamatovat na to, že ačkoliv je strach přirozenou součástí nás, ale lze proti němu bojovat přípravou a poznáním. Často si totiž náš strach sami zbytečně zveličujeme. Jak na to?

  1. Definujte svůj strach – vypište si na papír, z čeho konkrétně máte strach a proč. Definování vlastních obav a jejich příčin je prvním krokem k jejich zvládnutí.

Příklad: Mám strach, že nezvládnu dostatečně propagovat svůj produkt, protože marketingu moc nerozumím.

  1. Hledejte řešení, jak se definovaných obav zbavit.

Příklad: Absolvuju kurz Základy digitálního marketingu, který je zdarma. Nastuduji si některé marketingové knihy. Budu číst blogy marketingových „guru“.

  1. Stanovte si SMART cíle, abyste měli konkrétní představu, čeho chcete dosáhnout. Cíle by měly být specifické, měřitelné, dosažitelné, reálné a časově vymezené.
  2. Vytvořte si plán na vše důležité. Plánování je základní a nezbytnou součástí každého managementu. Má to svůj důvod. Plány totiž dávají vizi toho, jakým způsobem dosáhnout stanovených cílů. Určitě se bude hodit finanční plán, který bývá většinou již součástí podnikatelského záměru, marketingový plán, výrobní a prodejní plán apod.
  3. Inspirujte se u ostatních – s podobnými strachy se musí vypořádat každý začínající podnikatel. Jít s vlastní kůží na trh není jednoduché. Inspirujte se proto třeba v rámci soutěže Nastartujte se a podívejte se, jak to zvládli jiní.

Takže jak řekl americký spisovatel Elbert Hubbard: „Největší chyba, kterou v životě můžete udělat, je mít pořád strach, že nějakou uděláte.“

Vlastní ego

Je jen velmi tenká hranice mezi zdravým silným egem, arogancí a sebestředností. Příliš velké ego je rizikem pro podnikání. Jednak za ním mohou stát nepromyšlené investice, které jsou hrozbou pro ekonomickou stránku podniku, jednak jsou zdrojem stresu zaměstnanců a jednak potřeba dokazovat si, že jsem nejlepší, zabírá čas, který lze využít efektivněji.

Je proto dobré si uvědomit, že vůbec nějaký problém s egem existuje a že se může týkat i mě. Pak je třeba mít reálný pohled, neurážet se a nesnažit se bránit a obhajovat, ale přijmout konstruktivní kritiku – od sebe samých, tak i od ostatních. Zde je pár dalších tipů, jak porazit vlastní ego:

  • provádějte autoevaluaci,
  • získejte zpětnou vazbu z více zdrojů,
  • hledejte kompromisy,
  • ptejte se, zda je to, co děláte skutečně to nejlepší pro vaši firmu, nebo pro vás,
  • buďte asertivní – naučte se říkat ne (ostatním, ale i sobě).

Okolí

Každý má kolem sebe „odborníky na vše“. Jakmile začnete podnikat, objeví se názory ve vašem okolí, jak to dělat mnohem lépe, jak ten dotyčný by to udělal jinak, případně že je lepší se do podnikání raději vůbec nepouštět. Je určitě dobré si tyto názory vyslechnout, možná vás i inspirují k něčemu novému. Je to ale vaše podnikání, proto je mnohem lepší se obklopit skutečnými odborníky, kteří se v podnikání i ve vašem oboru pohybují řadu let a které si sami vyberete. Pokud ve svém okolí nikoho takového nemáte existuje mnoho možností, jak na to:

  1. Zapojte se do komunity mladých podnikatelů (např. na Facebooku – Startup komunita, Začínající podnikatelé a podnikatelky apod.).
  2. Zvažte účast v některém z akcelerátorů, které vám pomohou rozjet váš byznys.
  3. Vyzkoušejte coworkingová centra (JIC, ImpactHub a další).
  4. Pořádejte nebo se zúčastněte akcí pro začínající podnikatele.
  5. Zúčastněte se grantových programů a soutěží, díky kterým se potkáte s potencionálními investory, partnery a získáte i další výhody.