5 pravidel, jak vybrat název domény

18. září 2017Rady a tipy

Vymyslet dobrý název domény bývá ještě nevděčnější úkol než zvolit šablonu webu. Název domény s vámi bude po celou dobu vašeho podnikání, proto byste měli vybírat pečlivě. Jakmile se rozhodnete pro změnu názvu domény později, bude to poměrně drahá legrace. Proto jsme pro vás sestavili seznam pravidel, která byte měli při výběru názvu domény zohlednit.

jak-vybrat-nazev-domeny

1. POJMENUJTE WEB STRUČNĚ, LEČ VÝSTIŽNĚ


Při vymýšlení názvu domény máte k dispozici všechna písmena anglické abecedy, včetně verzálek (velkých písmen), latinské číslice a pomlčky.S diakritikou na poli domén zatím příliš neuspějete. Mezinárodní koncovky com., .eu, .info, .net a .org sice diakritiku podporují, ale .cz zatím ne, proto počítejte s tím, že název domény bude od čárek a háčků osekán, nebo vymyslete název zcela bez diakritiky.
Nebuďte kreativní příliš – kratší názvy se pamatují lépe než dlouhé. Zkusit ale můžete spojení podstatného jména s předložkou (např. zahorami.cz) nebo s přídavným jménem (nejlevnejsiletenky.cz). Když si s názvem dostatečně pohrajete, můžete u cílové skupiny vzbudit emoční odezvu ještě před příchodem na váš web (spokojenypes.cz). Vybírejte ale slova s pozitivní konotací, ať návštěvníky neodradíte už názvem webu. Lidé si také velmi dobře pamatují zkratky. U těch ale promyslete jejich výslovnost a zapamatovatelnost (rybizak.cz).
Tip: Pamatujte na to, že váš web nebude existovat jenom online. Dá se jeho název dobře nadiktovat a zapamatovat také v offline světě? A jak bude vypadat na vizitkách nebo propagačních materiálech? Dobrým příkladem je v tomto případě název hostingu Endora.cz.


2. MĚJTE NA ZŘETELI ÚČEL PROJEKTU


V dřevních dobách internetu toužili všichni majitelé webů po oborových klíčových slovech v názvu domény. Slibovali si od toho první příčky ve vyhledávačích a zástupy návštěvníků na webu. Moderní vyhledávače se ovšem uživatelům snaží nabídnout weby s relevantním obsahem na jejich dotaz. Mít klíčové slovo v názvu domény je proto hezké, ale jestli vám ho už zabrala konkurence, zoufat si nemusíte. Stačí mít na webu kvalitní obsah a ve vyhledávačích tuto "výhodu" snadno trumfnete.
Nevybírejte proto doménu podle vyhledávačů, ale podle své cílové skupiny tak, aby pochopila už z názvu domény, co je téma webu a čím se zabýváte (damsijidlo.cz, slevomat.cz)


3. VOLTE NADČASOVOU VARIANTU

Pokud chcete registrovat doménu firmě, která už existuje, rozhodně by se měl název domény s názvem firmy shodovat. Pakliže je název firmy dlouhý, zkraťte ho. Jestli si nevíte rady, zeptejte se svých zákazníků, jak vám říkají, resp. jak váš název sami zkracují. 
Tip: Pokud máte ve svém portfoliu klíčový produkt, můžete doménu pojmenovat podle něj, ale pozor na aktuálnost. Co když si registrujete doménu granulepropsy.cz a v budoucnu budete chtít prodávat také granule pro kočky? V každém případě je dobré si domény pro klíčové produkty registrovat, můžete je později využít například pro microsity.


4. NESNAŽTE SE O SVĚTOVOST ZA KAŽDOU CENU


Ve snaze o díru do světa se majitelé webů uchylují často k angličtině. To samozřejmě nemusí být nutně špatně, pokud podnikáte například v IT oboru, kde patří angličtina k základní výbavě každého programátora. Raději ovšem počítejte s tím, že většina Čechů angličtinu nebo jiný jazyk nijak skvěle neovládá a může název webu různě komolit. Z tohoto hlediska je výhodnější pojmenovat web česky. 
Máte v planu expandovat do zahraničí a chcete tomu rovnou uzpůsobit název? Nemusíte. Pro každou zemi totiž můžete zvolit národní doménu s příslušnou koncovkou. V konkrétní zemi tak budete působit důvěryhodněji. Uživatelé jsou navíc zvyklí zadávat do adresního řádku domény s národní koncovkou. Určitě už i vy jste hledali facebook.cz nebo youtube.cz, ačkoliv existují jen ve variantě .com. A pokud to pro vaše podnikání dává smysl, podívejte se i na generické domény. Například organizace mohou využívat doménu .org a informační stránky doménu .info
Tip: Rozjíždíte-li novou doménu v ČR, podívejte se vždy na to, zda jsou pod vybraným názvem volné domény .cz, .com a .eu. Často se vyplatí také přikoupit .sk doménu pro pozdější expanzi na Slovensko. Mezi top hráče na trhu s doménami, hostingem, servry a dalšími cloudovými službami patří určitě společnost www.webglobe.cz.


5. OBSAZENOU DOMÉNU MŮŽETE ODKOUPIT


Před registrací domény si udělejte rešerši konkurence a podívejte se, zda nebudete názvem domény splývat s konkurencí, jako se to stalo například webům www.autopujcovna-praha.cz a www.autopujcovnavpraze.cz. 
Jestliže je doména registrovaná, ale není na ní žádný obsah, můžete se pokusit oslovit majitele s nabídkou odkupu. Sledujte také exspirující domény, u kterých jejich majitele nezaplatili za prodloužení. Občas se v nich dá chytit slušný úlovek. Před odkupem nebo nákupem exspirující domény si raději zkontrolujte historii domény, abyste měli jistotu, že se nejedná například o bývalou stránku se závadným obsahem. Pozor si dejte také na to, abyste neporušovali něčí autorská práva.


S pomlčkou nebo bez? A co překlepy?


Kupte si doménu v pomlčkové i bezpomlčkové variantě a tu variantu s pomlčkou posléze nechte přesměrovat na variantu bez pomlčky. Jednak se tím do budoucna vyvarujete spekulantům s doménami a jednak dělají v pomlčkové variantě uživatelé více chyb, protože pomlčka není přirozenou součástí řeči. 
Toho, že se lidé při psaní přepisují, se asi nikdy nezbavíte. Dobré je ale aspoň trochu mrknout do plánovačů klíčových slov v AdWords nebo Skliku a ověřit si, jak moc se lidé v konkrétní variantě názvu webu přepisují. Pokud hodně, stálo by za to registrovat si i překlepovou variantu a uživatele z ní přesměrovávat na správný web.


Kdo vám s názvem domény pomůže?


Při vymýšlení názvu můžete využít proudu asociací. Vycházejte přitom z tématu, okolo kterého se váš web bude točit a zapisujte si veškeré asociace, které vás v kombinaci s ním napadnou. Nebo si pohrejte s generátory názvu domén. Opravdu dobrý generátor českých domén sice nenajdete, ale pro inspiraci vám mohou posloužit ty anglické, které si na práci s klíčovými slovy (v angličtině) dají opravdu záležet:


• NameStation - vyžádá si od vás e-mailovou adresu, ale na oplátku vám nabídne několik způsobů generování názvů domén


• NameStall - bezplatný nástroj vám nakombinuje vybrané slovo z plánované domény s různými skupinami slov


Počítejte s tím, že mnohé domény už jsou obsazené. Proto si vždy, než začnete jásat, ověřte, zda je vámi vybraná doména volná. To můžete během několika vteřin provést na Kvapem.cz.
S názvem domény si dejte načas. Vnímejte ho jako značku svého podnikání už od samého začátku a přemýšlejte o něm tak. S vaším projektem bude do budoucna pevně spjatá a případný přechod na jinou doménu nebude snadný. Podchytit všechna možná rizika v počátku se proto vyplatí.

 

Autor: Tomáš Fiala - jednatel společnosti Stable.cz s.r.o.