8 klíčových bodů dobrého podnikatelského plánu

21. června 2019Rady a tipy

Pracujete na svém podnikatelském plánu pro banku nebo investora? Nebo se chystáte zkusit štěstí v nějaké podnikatelské soutěži, třeba Nastartujte se? Pak je dobré si připomenout pár otázek, na které bude ve vašem plánu hledat odpovědi každý investor i potenciální partner. Pohlídejte si je, opravdu se to vyplatí… Teď už ale k jednotlivým bodům, které by neměly v dobrém byznys plánu chybět.

8-klicovych-podu-podnikatelskeho-planu

Co jste zač?

Vaše podnikání má nějaký příběh a vy sami máte nějaké motivy. Zkuste je v krátkosti popsat. Pokud jasně řeknete, proč a s kým do podnikání jdete, jaká je vaše vize a cíl, jaké máte předpoklady, neuděláte chybu. Jen prosím stručně a k věci. Kam jste chodili na základní školu a jaká je vaše oblíbená barva, do byznys plánu moc nepatří.

Co že to chcete prodávat?

Řekněte jednoduše a jasně, co je váš produkt nebo služba, v čem spočívá. Nic víc, nic míň. Pokud máte obrázky, klidně i prototypů, nebo jakékoliv jiné vizualizace, sem s nimi. Dobrý obrázek vydá za tisíc slov a pomůže čtenáři udělat si konkrétnější představu.  

Proč by si to od vás měl někdo koupit?

Váš produkt je vymazlené dítě, to je jasné. V čem ale vlastně spočívá jeho kouzlo? Dokážete jednoduše popsat jeho největší přidanou hodnotu neboli užitek, který zákazníkovi přinesete? Pozor na to, skvělá myšlenka se snadno ztratí ve spoustě technických detailů a dalších popisů. Proto raději méně parametrů a více užitků! 

Kdo je/bude váš zákazník?

Ne každý člověk nakoupí právě u vás (pokud tedy nebudete mít náhodou monopol na vzduch a vodu). Proto snaha zalíbit se všem je poměrně jistou cestou do podnikatelského pekla. Měli byste mít jasno v tom, kdo je váš cílový zákazník, jaká je jeho charakteristika, kolik takových lidí může být a kde je najdete.

Ideální je, pokud jste svého zákazníka už našli a dokázali mu svůj výrobek/službu prodat. Pokud se vám to povedlo, nezapomeňte se tím náležitě ve svém byznys plánu pochlubit. Plusové body jsou v tomto případě jisté.

Za kolik mu to prodáte a kolik na tom vyděláte?

Definice podnikání mimo jiné říká, že se jedná o soustavnou činnost prováděnou za účelem dosažení zisku. Pokud časem nezačnete vytvářet zisk, není to podnikání, ale charita. To, že na začátku budete své podnikání dotovat, je normální. Z vašeho plánu by ale měl být zřejmý bod zvratu a časový horizont, kdy se červená čísla začnou překlápět do černých. K tomu budete potřebovat spočítat náklady, určit marži, stanovit dobrou cenu, zohlednit sezónnost a provést další výpočty. Jejich závěry zkuste vytáhnout na výsluní a uveďte je ve shrnutí svého plánu.  

Jak své výrobky nebo služby dostanete na trh?

Velkoobchod, kamenná prodejna, osobní prodej nebo online byznys? Každé má svá specifika. Liší se nejen obchodním modelem, ale třeba i v marketingových a distribučních kanálech. Je dobré vyjasnit, jak tomu bude ve vašem případě.    

Kdo už to dělá a v čem jste jiní?

Souvětí “Konkurence? Žádnou nemáme!”, na investory často působí jako rudý hadr na býka. U 99,9% případů výrobků a služeb existuje konkurence. Opravdu ji nejspíš máte i vy. Proto si udělejte domácí úkoly, porozhlédněte se kolem sebe a snažte se jasně říci, proč by měl zákazník nakoupit u vás a ne u konkurence. A co když jste skutečně kápli na tržní niku, kde konkurence opravdu není? To pořád ještě neznamená, že jste našli zlatý grál. Absence konkurence může znamenat také to, že v daném oboru podnikání není dost prostoru pro vytvoření zisku. O to důležitější je pak část vašeho podnikatelského plánu věnovaná zákazníkům, která by měla investory přesvědčit o opaku. 

Jaká je vaše nabídka pro investora?

It´s all about the money. Pokud je cílem vašeho plánu získání investora, nebo i bankovního úvěru, je potřeba jasně říci, co chcete (peníze, kontakty, informace), proč to chcete (k čemu investorský vklad využijete, v čem vám pomůže a co vám umožní) a co jste ochotni za to dát (nic není zadarmo a prvotní zájem jakéhokoliv investora je zhodnocení vložené investice). Váš plán by měl také jasně říci, že jste mysleli na všemožná rizika a snažíte se o jejich minimalizaci. Platí jednoduchá poučka - čím větší riziko, tím vyšší neochota u investora, případně vyšší očekávaná odměna na jeho straně.  

Na závěr pak máme pro váš podnikatelský plán jeden tip. Víte, jak se píšou tiskové zprávy? Využívá se u nich metoda obrácené pyramidy. Ta spočívá v tom, že na úvod vypíchnete největší “pecku”, kterou chcete novináře zaujmout, a v dalším textu pak jdete více dopodrobna. Stejně to funguje u byznys plánů. Investor není bůh. Udržet pozornost při čtení rozsáhlých technických popisů raketové technologie, kterou budete používat, není pro člověka neznalého jemných nuancí vašeho oboru (a tím potenciální investor často je) vždy jednoduché. Každý čtenář vašeho plánu ocení “manažerský souhrn”, kde ve stručnosti odpovíte na základní otázky a odkážete na podrobnosti uvedené dále v plánu.

Pro Nastartujte se napsal iPodnikatel.cz.