Aby nám ti šikovní neodešli

10. srpna 2017Rady a tipy

Když začínáte s podnikáním, jste většinou celí nadšení, všechno vzniká živelně a postupem času se k vám připojí lidé, kteří jsou ve větší či menší míře také celí pryč z toho, co děláte. Toto nadšení a zápal pro věc však není něco, co by ve vašich postupně přibývajících členech týmu zůstávalo napořád – je třeba to neustále udržovat.

ti-sikovni-neodesli

Toto nadšení vašich lidí pro věc si můžete představit jako takový plamínek, který jste zažehli tím, že jste je totálně nadchli pro to, co děláte a jak to děláte. Z těchto jednotlivých plamínků vašich kolegů vznikl táborák a jako do každého táboráku se občas musí přiložit nějakého polínko, aby nevyhasl. Pokud totiž tento váš imaginární táborák uhasne, lidé se rozejdou a půjdou každý jiným směrem. Jak této situaci předejít, abyste v budoucnu nepřicházeli o šikovné lidi? 

To, o čem tu ve výše uvedených odstavcích mluvíme, je motivace zaměstnanců. Motivace nadšených zaměstnanců stojí a padá na tzv. účelu společnosti (někdo tomu možná říká vize či důvod existence). Účel firmy zodpovídá otázky: Proč jsme na trhu? Proč přežíváme? Čím jsme zákazníkům a společnosti prospěšní? Nejedná se o suchý popis vaší společnosti. Pokud jste zakladatel společnosti, jistě víte, o čem mluvím. Své podnikání jste zakládali s nějakou vizí či myšlenkou, jak chcete svým produktem či službou pomoci svým zákazníkům. A tato myšlena či vize se nazývá účel firmy. 

ÚČEL ČI VIZI MUSÍTE STÁLE OPAKOVAT A UKAZOVAT

Pro motivaci vašich lidí je tedy důležité neustále a při jakékoliv příležitosti opakovat a ukazovat účel firmy. A co je ještě účinnější než samotné mluvení o účelu? Prosté překládání důkazů o naplňování tohoto účelu. Co je tím myšleno? Jsou to zpětné vazby od vašich zákazníků, referenční dopisy a podobně, v této oblasti se kreativitě meze nekladnou.

Zkuste se zamyslet nad tím, jak pozitivní zpětné vazby od klientů dostat ke svým lidem. Určitě i vás po dlouhém a náročném týdnu potěší, když vám zavolá zákazník a do nebe vychválí vaši spolupráci a to, jak jste mu pomohli zvládnout tu či onu situaci. Stejně tak jako to těší vás, tak to bude těšit i vaše lidi. Nenechávejte si tyto dobré zprávy pro sebe a šiřte je dále. Toto jsou totiž ty „polínka“ do vašeho imaginárního táboráku, která způsobí, že vaši lidé budou zapálení pro tu samou věc znovu a znovu. 

Prostor tvořit

Dalším velkým motivačním prostředkem pro vaše lidi může být, že jim dáte prostor na jejich pozicích skutečně tvořit. Občas totiž u podnikatelů, kteří své podnikání rozjížděli sami a dlouho byli zvyklí vyřizovat si věci sami, vidíme to, že i když si na nějakou oblast najmou nového člověka, mají tendence mu do jeho práce zasahovat a neustále korigovat a opravovat jeho výstupy k obrazu svému. A toto může velmi demotivovat schopné lidi – mají pocit, že v ně nevěříte, a zbytečně dochází k odchodům šikovných pracovníků. Pokud přijmete nového kolegů, dosadíte ho a etablujete ho na jeho post, tak mu dejte prostor, aby práci vykonával dle svého nejlepšího přesvědčení. Když svým lidem budete pouze vytyčovat cíle a dáte jim šanci, aby si k těmto cílům našli svoji cestu, vychováte si samostatné výkonné jedince, kteří umí dobře fungovat i v době vaší nepřítomnosti. 

A na co ještě nezapomínat? Pochvala šéfa je někdy mnohem více než 500 Kč finanční odměny za úkol navíc, který váš pracovník vykonal. Vedoucí často berou práci svých lidí jako samozřejmost nebo si myslí, že pochvala za dobře odvedenu práci je ta mzda. Ale když to vezmete ze svého hlediska, i pro vás je jistě pochvala něco, co vás namotivuje do práce mnohem více než samotná finanční odměna.

Jak můžete vidět, motivace lidí není jen o penězích a benefitech – toto jsou až druhotné motivační prostředky. Pokud budete využívat účel firmy, budete svým lidem dávat prostor v jejich práci a vítat jejich dobré nápady a budete je chválit za dobře odvedenou práci, dáte jim něco, co jim jen tak nějaká firma nedá. Nejde jen o výši mzdy! A to je pro vás, začínající podnikatele, skvělá zpráva, ne? 

Auor: Hana Slačálková, trenérka seminářů o najímání a hodnocení zaměstnanců a konzultantka ve společnosti PERFORMIA, spol. s r.o.