Canvas aneb Jak najít správný směr pro váš startup

01. června 2017Rady a tipy

Možná už jste se potkali s termínem Canvas nebo také Lean canvas. Co to vlastně je, k čemu to je a jak se to používá? Na tyto otázky vám odpoví následující článek.

ceska-obchodni-inspekce

Lean canvas představuje jakýsi předstupeň podnikatelského plánu. Ve své podstatě je to zjednodušený popis vašeho podnikatelského nápadu, který vám pomůže v bodech definovat základní složky vašeho byznysu, případně rychle vytvářet jeho varianty. Jeho výhodou je, že se nezaplétáte do žádných složitých propočtů - na ně dojde řada až později :-)

Možná vás napadne proč tomu věnovat čas? Nebylo by lepší pustit se rovnou do podnikatelského plánu? Nebylo. Canvas vám v prvé řadě pomůže utřídit myšlenky. Jakmile dáte své vize na papír, je mnohem pravděpodobnější, že snáze najdete problematická místa vašeho záměru. Zároveň, když tuto tabulku zpracujete, získáte výbornou pomůcku, která vám pak může pomoci při prvním prezentování vašeho byznysu jak zákazníkům, tak i potenciálním investorům. Zjednoduší vám tak výchozí pozici pro zpracování samotného podnikatelského plánu.

A jak ten canvas vlastně vypadá?

Canvas se zpravidla zpracovává do tabulky o 11 polích, které popisují, co a jak budete dělat, co k tomu budete potřebovat a především, jak a komu to prodáte.

Konkrétně to jsou pole:

Zákazník

Každý produkt má svého zákazníka a uživatele. Někdy je to jedna a tatáž osoba, jindy se ale jedná o dvě naprosto odlišné osoby. Základní pomůcka pro určení zákazníka je ta, že je to ten člověk, který za váš produkt zaplatí. Uživatel jej pouze užívá (například v případě letních táborů pro děti je zákazníkem rodič, ale uživatelem je dítě.) Mějte ale na paměti, že oba musí být s vaším produktem spokojení, jinak jim už příště svůj produkt neprodáte.

Do této kolonky proto popíšete, kdo je vaším zákazníkem a uživatelem, kolik takových lidí asi tak je, kde takového člověka najdete, čím je charakteristický a zda má vůbec na to si váš produkt koupit.

První vlaštovky

Nebo také early adopters. To jsou nadšení zákazníci, kteří váš produkt vyzkouší jako první. Třeba proto, že jsou fandové. Mají obrovskou sílu v tom, že vám pak mohou na základě své dobré zkušenosti samovolně pomoci se vstupem na masovější trh. Zároveň mají často velkou výhodu, že jsou ochotni s vámi konstruktivně řešit potenciální problémy a dávat vám zpětnou vazbu, takže budete mít možnost váš produkt nebo službu více vychytat.

Myslíte, že by váš produkt nebo služba mohl mít takové první vlaštovky? Kde je budete hledat? Na prvních vlaštovkách jsou de facto postaveny všechny crowdfundingové kampaně. Vyzkoušíte třeba také nějakou? Existují nějaké komunity, které byste mohli oslovit?

Co je problém vašich zákazníků?

Všechny úspěšné výrobky nebo služby řeší nějakou konkrétní potřebu dalších lidí. Klíčové je najít takovou potřebu, kterou má dostatečný počet lidí. Ti ale musí být zároveň ochotní za řešení své potřeby zaplatit. Jen tak vás váš nápad může uživit. Proto je potřeba se zamyslet a jasně definovat, na jakou zákaznickou potřebu se váš projekt zaměřuje. Co zákazníka pálí? Co hledá? Za co je ochotný zaplatit?

Konkurence

Čert a konkurence nikdy nespí. Proto je dobré rozhlédnout se po trhu a zjistit si, zda už na trhu existuje někdo, kdo danou zákaznickou potřebu řeší. Jak to dělá? Co k tomu používá? Proč u něj lidé nakupují? Můžete se od něj nějak poučit?

Vaše řešení daného problému

Aneb jak zákazníkovu potřebu naplníte vy. Jaké nabídnete řešení. V čem bude unikátní? Jaké toto řešení bude mít vlastnosti? Bude v něčem jiné než nabídka konkurence? To všechno jsou otázky, nad kterými byste se měli zamyslet v tomto bodě.

Hodnota pro zákazníka

Když si představíte vaše řešení, zkuste si říci, co je výsledná hodnota, kterou zákazníkovi poskytnete? Zjednodušíte mu něčím život? Ušetříte mu čas, peníze, námahu? Proč by měl nakoupit zrovna u vás?

„Nefér výhoda“

Určitě se jen nechcete opakovat po své konkurenci, takže zákazníkovi můžete nabídnout něco navíc. Co umíte lépe než ostatní? Co od vás někdo jiný snadno nezkopíruje? V čem jste jiní než všichni ostatní na trhu?

Struktura nákladů

Co všechno budete muset pořídit a zařídit pro to, aby váš produkt nebo služba spatřily světlo světa? Za co všechno a kolik zhruba budete muset platit? Budete mít spíše variabilní nebo spíše fixní náklady? V tomto bodě raději odložte případné růžové brýle a zcela reálně, spíše trochu nadsazeně, si zkuste vyčíslit, co všechno vás bude vaše podnikání stát – energie, pronájmy, služby, zaměstnanci, kapitál, materiál. To všechno jsou složky, které do vašeho podnikání budou nějakým způsobem vstupovat. Pamatujte ale, že Canvas není o detailním počítání. Jde jen o to říct si odhadem, na co a kolik peněz asi budu potřebovat a kde je vezmu.

Cesty k zákazníkům

Každý produkt je potřeba zákazníkovi představit a pak jej k němu dostat. Jakým způsobem to uděláte vy? Jak upoutáte zákazníkovu pozornost? A jak ho přimějete ke koupi – ideálně opakované? A jak k němu svůj produkt dostanete? Jak budete se zákazníkem budovat vztah?

Cenový model

Máte definovanou zákazníkovu potřebu, vymysleli jste lepší řešení, než má konkurence, zjistili jste si náklady, zbývá určit cenu a obchodní model. Jakým způsobem naceníte svůj produkt nebo službu? Jaká bude vaše marže? Budete prodávat na bázi předplatného? Budete poskytovat nějaké množstevní nebo věrnostní slevy? Jaké možnosti platby zákazníkovi poskytnete? Jaká bude vaše cenová strategie? Zkuste se nad těmito otázkami zamyslet. Při cenotvorbě vám může pomoci třeba blog www.pricingidiot.com.

Srozumitelný opis

Máte kompletní nový produkt, super. Dokážete ale vysvětlit jeho podstatu tak, aby to pochopilo i malé dítě? Nějaké heslo, či motto, které jej jasně vystihuje a říká, proč by jej každý z vašich zákazníků měl chtít? To je závěrečný bonbónek vašeho canvasu.

Sestavení canvasu není nic těžkého a zvládne to určitě každý. Pokud byste se o této technice chtěli dozvědět více, tak bezplatný on-line kurz najdete třeba na www.leancanvas.cz. Na těchto stránkách si zároveň můžete stáhnout vzorovou šablonu canvasu. Všimněte si pak, jak málo místa je jednotlivým složkám záměru věnováno. Je to tak schválně, aby vás to nutilo ke stručnému vypíchnutí podstaty vašeho řešení u každého bodu.

A na závěr jedna technická rada. Při sestavování canvasu se hodí samolepící post-it lístečky. Dá se s nimi totiž jednoduše manipulovat. Nemusíte tak ve svém canvasu škrtat :-)

Autor: Jakub Křižka, manažer iPodnikatel.cz a Starting Up