JAK TVOŘIT PERSONY?
Je více možností jak se pustit do práce. Své zákazníky můžete znát, protože se s nimi denně setkáváte a znáte jejich profily, jejich potřeby. Pak máte z části vyhráno.
Pokud jste vlastníkem eshopu, své zákazníky nemusíte vůbec znát. Víte kolik jich je? Jak pracují s vaším produktem? Jaký je mezi nimi rozdíl? … Ne? Pak mrkněte do Google Analytics nebo udělejte průzkum pomocí dotazníkového šetření či hloubkového rozhovoru. Z výstupů vytvořte hypotézy. Rozsegmentujte zákazníky dle vyzkoumaných dat. A hypotézy ověřte. Potvrďte je či vyvraťte.
Takhle snadno zjistíte, o co se cílový zákazníci zajímají. Co mají rádi, jaké jsou jejich potřeby, kde pracují, jaký vedou život, jaké jsou jejich cíle. A další důležité informace pro vaši segmentaci.
Takto zpracované výstupy dotvořte fotkou, jménem a věkem.
Persony průběžně kontrolujte. V každém podnikání se časem mohou segmenty částečně i výrazně změnit. Dokonce může přibýt zcela nová cílová skupina, která si zaslouží vytvoření další persony k již současné hotové.
K lepší komunikaci s vytvořenou personou, nám pomohou scénáře. K vytvoření scénářů použijte otázky. Jak se zákazníkem mluvit? Jakými cestami? Jak mu usnadnit rozhodování? Jak ho překvapit?
PROČ TVOŘIT PERSONY?
Každé vytvořené personě jsme schopni pomoci, a o to se snažíme. Chceme uspokojit potřeby našich zákazníků. Když si vytvoříte konkrétního člověka s příběhem, lépe se do něj vcítíte. Lépe se vám pro něj bude tvořit obsah a snáz mu předáte přesně ty informace, které mu předat chcete.
V žádném případě vytvořené persony neházejte do šuplíku. Dejte si je pěkně na viditelné místo, ať jsou všem na očích. Persony vyvíjejte v čase.Přidělávejte dle potřeby nové. Přeci i vy sami se vyvíjíte a spolu s vámi i vaše potřeby. Stejně tak se časem mohou měnit vámi nabízené produkty či služby. Mohou přibývat nové. Na persony proto nezanevřete. Věnujte se jim průběžně. A hlavně - tvořte pro ně obsah.
Autor: Tereza Kotilová, Webmium.cz