Co je to PPC?

17. června 2016Rady a tipy

Určitě jste se s tím ve svém podnikání setkali. Přišel za vámi člověk a ptal se vás, zda nechcete reklamu na internetu. Jasně, že nechcete - na co by vám to bylo, zas jen další vyhazování peněz za zbytečnosti, které nijak nutně nepotřebujete... Velká chyba.

co-je-to-ppc

Protože ono to vážně funguje - jinak by Google nebyl tam, kde nyní je. Trend je jasný - naše komunikace a práce se čím dál více přesouvá na počítače, internet a mobilní telefony, které má každý u sebe téměř kdykoliv. A mít reklamu na zařízení, které si dá zákazník do kapsy a nosí si ho stále sebou je perfektní.



Dvě nejrozšířenější možnosti
 

V ČR jsou dva nejvyužívanější vyhledávače, kde lze umístit PPC reklamu, a to je na Google (AdWords) a na Seznamu (Sklik). Každý z nich se hodí pro trochu jinou cílovou skupinu. Zjednodušeně řečeno Google pro oslovení mladších a Seznam pro oslovení starších uživatelů internetu. V každém případě pro oslovení celého internetového publika je dobré využít obě možnosti.


S čím vám PPC může pomoci
 

Tato forma reklamy lze skvěle cílit - jak dle produktu, tak i lokality vašeho podnikání. Představte si, že se věnujete realizaci zahrad v okolí Liberce, a zákazník je pro vás ten, kdo hledá „realizaci zahrady“ nebo „údržbu zahrady“ v Liberci a přilehlém okolí. Ostatní potenciální zákazníci jsou daleko a nebylo by to pro vás ekonomické. Díky PPC můžete oslovit jen ty, které vy chcete.

Cílení podle:

• vyhledávaného dotazu - například „realizace zahrad“,
• lokality, odkud chcete, aby váš zákazník byl - například Praha, Brno či celý Moravskoslezský kraj,
• témat - lidé na internetu hledají informace nebo se jen baví. Dejte jim o sobě vědět na různě zaměřených portálech, například na téma dům a zahrada.



Jak se přiblížit prodeji zákazníkovi
 

Většina lidí se nerozhoduje ihned, ale chce si vše v klidu rozmyslet, poradit se a prohlédnout si více nabídek. V praxi to funguje tak, že váš potenciální zákazník si vyhledá třeba 10 různých firem na realizaci zahrad, prohlédne si jejich weby a nechá si to projít do dalšího týdne hlavou. Co se nyní stane? Zapomene, kde všude se díval, a rozhoduje se jen mezi těmi, co si zapamatoval. Toto zapamatování je vhodné posílit remarketingem - to je reklama, která vás zákazníkovi průběžně připomene na různých stránkách, které navštíví. Pak to bude právě vaše firma, která zákazníkovi utkví v paměti a kterou pak osloví s poptávkou po vašich produktech a službách.



Výhody PPC
 

PPC má mnoho výhod. Mezi nejvýznamnější patří:

• snadná měřitelnost - ihned víte, kolik lidí jste oslovili kterým sdělením,
• náklady pod kontrolou - přesně si nastavíte rozpočet, který chcete do oslovení zákazníků investovat, 
• přesné cílení - na produkt, lokalitu, atd., 
• okamžitý efekt,
• využití dat pro SEO (optimalizaci v nekomerční části vyhledávačů).



Kolik to stojí
 

Cena se odvíjí od síly konkurence a počtu inzerentů ve vašem oboru. Podstatné je vědět, že platíte pouze za proklik - tedy za návštěvníka, který přišel na váš web nebo eshop. Člověk, který reklamu pouze viděl, vás nic nestojí - přesto i toto pouhé shlédnutí zvyšuje povědomí lidí o vaší firmě a službách.
Zatímco za jiné reklamy můžete utratit i statisíce, PPC kampaně vám umožní dobíjet si kredit dle svého uvážení. Reklamu můžete kdykoli spustit i kdykoli pozastavit. Pokud tedy zjistíte, že některé druhy zboží již nemáte skladem, můžete je ihned v reklamě vypnout, a zabráníte tak zbytečnému hromadění objednávek, které nebudete moci aktuálně vyřídit. 



Jak začít s PPC
 

PPC na Googlu mají vytvořené vlastní uživatelské prostředí, kde si kampaně můžete spravovat a vytvářet. Na co při tom nezapomenout si povíme v dalším článku. Pokud na PPC nemáte dostatek času a zkušeností, můžete kontaktovat některou z agentur, která se touto reklamou zabývá.

Autor: Roman Kurdna, PPC specialista, webmium.cz