Jak jsem utratila 300.000,- od KB

29. června 2015Rady a tipy

Před rokem jsem byla spolu s dalšími mladými podnikavci zahrnuta do článku na iDnes, který měl za cíl představit úspěchy nastupující generace a snad i nabídnout motivaci jiným mladým lidem, aby šli za svým cílem. Já tedy reprezentovala startupy a do článku jsem se dostala díky vítězství v prvním ročníku Nastartujte se.

zaza-bottles-rozhovor

Jak to tak ale v online diskusích bývá, ne všichni čtenáři sdíleli bohulibý úmysl redakce:

reakce.jpg

Ráda bych vám ukázalala, že já přitom prochlastala jen zlomek výhry… :)

Vážně, cílem tohoto článku je se otevřeně podělit o náklady, které jsou spojené s vývojem nového produktu a se začátkem podnikání.

ZA CO JSEM UTRATILA 300 000 OD KB

Na úvod vás zasadím do časové perspektivy: první ročník Nastartujte se byl oficiálně vyhlášen v listopadu 2013, já se ale vrátila ze semestru v Japonsku až v březnu 2014. Záhy jsem zašla na pobočku KB, podepsala vše nutné a přistálo mi 300 000 Kč na účtě.

Účetní vsuvka: Výhru daní KB jako taková, což znamená, že vám z ní jednak nic neubyde, jednak se ani neobjeví v daňovém přiznání - tedy pokud jste v soutěži OSVČ:

“V uvedeném případě se jedná o výhry v soutěži, které nepodléhají dani darovací, ale podléhají dani z příjmů.

  • U fyzických osob (tedy i FOP) výhra v soutěži podléhá dani z příjmů vybírané srážkou ve výši 15%. Daň má povinnost srazit a odvést na finanční úřad plátce daně v tomto případě KB.
  • U právnických osob výhra v soutěži představuje příjem, který musí zahrnout a zdanit ve svém daňovém přiznání. Výhra bude zdaněna 19% sazbou daně.”

Poslední částku jsem z výhry utratila v květnu, tzn. že jsem s celkem hospodařila lehce přes rok. Zde je toho hospodaření přehled:

  • 65 000 Prototypování - 3D tisky, forma, výroba vzorků
  • 30 000 Práce designérů
  • 30 000 Práce konstruktéra
  • 40 000 Odměna zaměstnance
  • 40 000 Promo video
  • 36 000 Zdravotní a sociální pojištění
  • 17 000 Profesionální fotografie
  • 14 000 Telefon a Internet
  • 13 000 Křest produktu - party
  • 7 000 Personalistické školení
  • 8 000 Web: domény, hosting, šablony, pluginy
  • Celkem 300 000

Z vlastních úspor jsem platila ostatní výdaje:

  • 27 000 Cestovní výdaje: MHD, benzín, letenky, vlaky, spolujízda...
  • 15 000 Občerstvení v nomádských kancelářích = kavárnách
  • 8 000 Tisk promo materiálů 

nevyčísleno: náklady na normální život

K ČEMU TO BYLO?

Veškeré zdroje jsem čerpala s úmyslem prezentovat hotový produkt a připravený dodavatelský řetězec na crowdfundingovém portálu Kickstarter. Tam ZAZA Planet končí kampaň už 19.6. v 8 ráno, takže máte poslední šanci projekt podpořit. Učiníte tak svůj pitný režim jednak ekologičtějším, jednak stylovějším. A hlavně dáte najevo, že chcete, abychom to zkusily znovu - první dobrá totiž vychází méně, než bychom si všichni přáli.
Veškeré instrukce najdete na www.zazabottles.com/jdemenato.

Díky moc. Doufám, že pro někoho bude moje sdílnost užitečná. Sama si totiž pamatuju moc dobře, jak pro mě bylo těžké vytvořit předem rozpočet… Kdyby vás něco zajímalo blíže nebo bych vám mohla s něčím pomoci, určitě mě kontaktujte. A hlaste se do 3. ročníku Nastartujte se!

Krásný den, Zuzka