Třeba proklik z obsahové stránky na produkt nebo vyplnění kontaktního formuláře. Tyto cíle už nejsou v Google Analytics na první pohled patrné. Abyste je mohli měřit a vyhodnocovat, je potřeba je správně nastavit.
Hodnotu cíle nastavujeme tak, aby odpovídala přínosu dané akce. Pokud tedy vím, že průměrně z 200 návštěvníků, kteří si zobrazili určitou obsahovou stránku, vznikla objednávka v hodnotě 2000 Kč, má pro mě zobrazení dané stránky hodnotu 20 Kč.
Př.: Každý návštěvník, který navštíví obsahovou stránku eshopu, nabízející instalaci a servis produktů zdarma, má pro vlastníka hodnotu 20 Kč.
- Nastavíme cíl, který bude tuto akci uživatele sledovat.
- Přiřadíme mu hodnotou 20 Kč.
- V přehledu konverzí následně vyhodnotíme, kolik nám tato obsahová stránka přinesla zisku.
Kde cíle nastavuji?
Cíle nastavujeme v Google Analytics: Správce -> Výběr dat -> Cíle. Následně zvolíme “Nový cíl”.
Typy cílů:
Návštěva konkrétní stránky webu
- Cíl: Zobrazení stránky webu
- Př.: Návštěva stránky https://www.mojedomena.cz/kontakt má pro nás hodnotu 20 Kč.
- Cíl typu: Návštěva
- Cíl -> Je rovno -> https://www.mojedomena.cz/kontakt
- Hodnota -> 20
Doba strávená na webu
- Cíl: Udržení návštěvníka na webu po určitou dobu
- Př.: Návštěvník, který na stránkách vydrží déle, než 2 minuty má pro nás hodnotu 20 Kč.
- Cíl typu: Doba trvání
- Doba trvání -> Větší než -> 2 (Minuty)
- Hodnota -> 20
Zobrazení určitého počtu stránek
- Cíl: Motivování návštěvníka k přečtení obsahu
- Př.: Návštěvník, který si přečte/zobrazí více než 4 stránky má pro nás hodnotu 20 Kč.
- Cíl typu: Počet stránek na návštěvu
- Počet stránek na návštěvu -> Větší než -> 4
- Hodnota -> 20
Události
- Cíl: Použití některé specifické funkce webu (odeslání poptávkového formuláře, kliknutí na banner upozorňující na akční zboží).
- Př.: Návštěvník, který vyplní poptávkový formulář, má pro mě hodnotu 20 Kč
- Cíl typu: Událost
- Kategorie -> Je rovno -> Měření konverzí
- Akce -> Je rovno -> Odeslání formuláře
- Štítek -> Je rovno -> Poptávkový formulář
- Hodnota -> Je rovno -> 20
Nastavení cíle typu událost
Cíle typu událost reagují na nějakou akci na webové stránce, například na odeslání formuláře. Pokud návštěvník odešle formulář, pošlu do Google Analytics informaci typu Událost:
- Kategorie události
Např.: Měření konverzí
- Akce události
Např.: Odeslání formuláře
- Štítek události
Např.: Poptávkový formulář
- Hodnota události
Např.: 20
Cíl následně nastavíme tak, aby odpovídal datům, která do Google Analytics posíláme. Je tedy potřeba si dát pozor na to, aby se hodnoty, které do Google Analytics posíláme, shodovaly s nastavením daného cíle v Google Analytics.
Poznámka.: Ne všechna pole události musí být vyplněna.
Jak poslat do Google Analytics informaci o události
Do Google Analytics mohu poslat informaci o události několika způsoby:
- Odesláním události přímo ve zdrojovém kódu stránky za pomocí funkce dataLayer.push
Př.:dataLayer.push({
'event' : 'GAEvent',
'eventCategory' : 'Měření konverzí',
'eventAction' : 'Odeslání formuláře',
'eventLabel' : 'Poptávkový formulář',
'eventValue' : '10'
}); - Odesláním události za pomocí Google Tag Manager
Odesláním události za pomocí Google Tag Manageru
Pokud chci použít pro odeslání události do Google Analytics program Google Tag Manager postupuji následovně:
- Přidám novou značku typu Universal Analytics
- Typ měření: Událost
- Vyplním pole Kategorie, Akce, Štítek a Hodnota
- Nastavím ID měření na hodnotu měřícího kódu Google Analytics (GA-XXXXXXXX-X)
- Nastavím: Pravidla pro spouštění
- Publikuji kontejner
Autor: Martin Masařík, Webmium.cz