Jak na cíle v Google Analytics?

24. srpna 2017Rady a tipy

Měření stanovených cílů je jasná věc. Počet objednávek, tržby a návštěvnost máte jistě v malíčku. Kouknete a vidíte. Ale jak jste na tom s měřením složitějších cílů?

cile-v-google-analytics

Třeba proklik z obsahové stránky na produkt nebo vyplnění kontaktního formuláře. Tyto cíle už nejsou v Google Analytics na první pohled patrné. Abyste je mohli měřit a vyhodnocovat, je potřeba je správně nastavit.

Hodnotu cíle nastavujeme tak, aby odpovídala přínosu dané akce. Pokud tedy vím, že průměrně z 200 návštěvníků, kteří si zobrazili určitou obsahovou stránku, vznikla objednávka v hodnotě 2000 Kč, má pro mě zobrazení dané stránky hodnotu 20 Kč.

Př.: Každý návštěvník, který navštíví obsahovou stránku eshopu, nabízející instalaci a servis produktů zdarma, má pro vlastníka hodnotu 20 Kč.

  • Nastavíme cíl, který bude tuto akci uživatele sledovat.
  • Přiřadíme mu hodnotou 20 Kč.
  • V přehledu konverzí následně vyhodnotíme, kolik nám tato obsahová stránka přinesla zisku.

Kde cíle nastavuji?

Cíle nastavujeme v Google Analytics: Správce -> Výběr dat -> Cíle. Následně zvolíme “Nový cíl”.

Typy cílů:

Návštěva konkrétní stránky webu

  • Cíl: Zobrazení stránky webu
  • Př.: Návštěva stránky https://www.mojedomena.cz/kontakt má pro nás hodnotu 20 Kč.
    • Cíl typu: Návštěva
    • Cíl -> Je rovno -> https://www.mojedomena.cz/kontakt
    • Hodnota -> 20

Doba strávená na webu

  • Cíl: Udržení návštěvníka na webu po určitou dobu
  • Př.: Návštěvník, který na stránkách vydrží déle, než 2 minuty má pro nás hodnotu 20 Kč.
    • Cíl typu: Doba trvání
    • Doba trvání -> Větší než -> 2 (Minuty)
    • Hodnota -> 20

Zobrazení určitého počtu stránek

  • Cíl: Motivování návštěvníka k přečtení obsahu
  • Př.: Návštěvník, který si přečte/zobrazí více než 4 stránky má pro nás hodnotu 20 Kč.
    • Cíl typu: Počet stránek na návštěvu
    • Počet stránek na návštěvu -> Větší než -> 4
    • Hodnota -> 20

Události

  • Cíl: Použití některé specifické funkce webu (odeslání poptávkového formuláře, kliknutí na banner upozorňující na akční zboží).
  • Př.: Návštěvník, který vyplní poptávkový formulář, má pro mě hodnotu 20 Kč
    • Cíl typu: Událost
    • Kategorie -> Je rovno -> Měření konverzí
    • Akce -> Je rovno -> Odeslání formuláře
    • Štítek -> Je rovno -> Poptávkový formulář
    • Hodnota -> Je rovno -> 20

Nastavení cíle typu událost

Cíle typu událost reagují na nějakou akci na webové stránce, například na odeslání formuláře. Pokud návštěvník odešle formulář, pošlu do Google Analytics informaci typu Událost:

  • Kategorie události

Např.: Měření konverzí

  • Akce události

Např.: Odeslání formuláře

  • Štítek události

Např.: Poptávkový formulář

  • Hodnota události

Např.: 20

Cíl následně nastavíme tak, aby odpovídal datům, která do Google Analytics posíláme. Je tedy potřeba si dát pozor na to, aby se hodnoty, které do Google Analytics posíláme, shodovaly s nastavením daného cíle v Google Analytics.

Poznámka.: Ne všechna pole události musí být vyplněna.

Jak poslat do Google Analytics informaci o události

Do Google Analytics mohu poslat informaci o události několika způsoby:

  • Odesláním události přímo ve zdrojovém kódu stránky za pomocí funkce dataLayer.push
    Př.:dataLayer.push({
    'event' : 'GAEvent',
    'eventCategory' : 'Měření konverzí',
    'eventAction' : 'Odeslání formuláře',
    'eventLabel' : 'Poptávkový formulář',
    'eventValue' : '10'
    });
  • Odesláním události za pomocí Google Tag Manager

Odesláním události za pomocí Google Tag Manageru

Pokud chci použít pro odeslání události do Google Analytics program Google Tag Manager postupuji následovně:

  • Přidám novou značku typu Universal Analytics
  • Typ měření: Událost
  • Vyplním pole Kategorie, Akce, Štítek a Hodnota
  • Nastavím ID měření na hodnotu měřícího kódu Google Analytics (GA-XXXXXXXX-X)
  • Nastavím: Pravidla pro spouštění
  • Publikuji kontejner

Autor: Martin Masařík, Webmium.cz