JAK VÉST POHOVOR: Mýty versus praxe

15. září 2016Rady a tipy

V rámci rozjezdu vašeho podnikání vás dříve nebo později čeká otázka náboru nových pracovníků. Každé nové aktivity, kterým se začnete věnovat, jsou spojeny s rozpačitými začátky. První chyby a přešlapy, z kterých se poučíme a jedeme dál.

jak-vest-pohovor

Nábor zaměstnanců je však oblast, kde bychom se omylům měli co nejvíce vyvarovat. Jelikož výběr nesprávného člověka nás stojí spoustu energie, času a v neposlední řadě peněz.

Nedílnou součástí každého výběrového řízení jsou samozřejmě osobní pohovory. Pojďme se tedy společně podívat, jak vést profesionální pohovor, a ukažme si praxí prověřené postupy, na rozdíl od mýtů, které se v mnoha článcích na internetu dozvíte.

Na každý pohovor byste měli mít vyčleněnou samostatnou místnost (kancelář). Rozhodně nejsou vhodné tzv. open space, kde jste neustále vyrušování aktivitami ostatních. Tento ruch může způsobit nervozitu kandidáta, vám to ubírá na pozornosti a může vám uniknout nějaká podstatná informace od uchazeče. Místnost na pohovory by měla být čistá - nezapomeňte, že je to vaše vizitka a kandidáti si i na základě této skutečnosti dělají o vaší firmě úsudek. Pokud zatím nedisponujete vlastními prostory, doporučujeme zvolit příjemnou tichou kavárnu, kde nebudete rušeni hlučnými hosty či hudbou.

Na začátku pohovoru je dobré kandidáta uvolnit zdvořilostními otázkami - například „Jakou jste měl cestu?“, „Našel jste nás dobře?“. A také je vhodné uchazeči nabídnout něco k pití. Tyto drobnosti dokážou uvolnit uchazečovo napětí, bude pak ochotnější odpovídat na vaše otázky. Poté můžete přejít k představení vaší společnosti a vašeho produktu.

TIP:

Sledujte během tohoto popisu, zda zájem kandidáta o vaší společnosti vzrostl nebo to přešel jakoby nic, zda k tomu měl hned nějaké otázky či komentáře. Čím větší nadšení a zájem o vaši firmu a to, co děláte, tím lépe.

Produktivita a motivace je prostě základ

Po této úvodní fázi můžete přejít k vašim otázkám. Doporučujeme se držet těchto témat:

  • Zjištění produktivity kandidáta. Zda měl uchazeč v předchozích zaměstnáních (práce, brigáda, praxe…) hodnotné výsledky, kterými se může pochlubit. Sledujte zde ochotu kandidáta odpovídat na vaše otázky. Lidé, kteří jsou ochotni se s vámi bavit o svých výsledcích, bývají produktivní. Pokud je zde neochota či nelibost, je zde riziko, že máte před sebou neproduktivního kandidáta. Určitě je dobré se poté dané osoby zeptat, jak výsledků dosáhla. Abychom měli jistotu, že se nechlubí cizím peřím.
     
  • Prověření úrovně motivace. Zjistěte, co dotyčného v jeho práci motivuje? Chce kandidát práci, která má smysl a bude ho bavit nebo se spíše dívá na to, co vy mu jako firma nabídnete (mzda, benefity, profesní růst, vzdělávání apod.).

    Motivace je velice úzce spjata s loajalitou člověka. Pokud tedy vybereme člověka, kterému záleží na tom, jakou práci bude dělat, a chce v ní vidět smysl, je zde potenciál na „srdcaře“, což je člověk, který vaši firmu jen tak neopustí. A pokud nastanou těžší časy, bude to právě on, kdo s vámi bude hledat cesty, jak z toho ven. Když se však rozhodnete pro člověka, pro kterého jsou důležité pouze peníze, tak váš tým opustí ve chvíli, kdy dostane jinou výhodnější nabídku – jeho loajalita je nižší.

Pozor na lidi, kteří používají mnoho cizích výrazů

Dejte si u pohovoru pozor na lidi, kteří používají mnoho cizích výrazů. Někdy se vám při pohovoru může stát, že kandidát začne používat nějaká slova, kterým nerozumíte. Toto je naprosto normální – nemůžeme být experti na všechno a vše znát. Je důležité, abyste vždy uchazeče v tento moment zastavili a vysvětlili mu, že této problematice nerozumíte.

Tady platí zásadní pravidlo: člověk, který nějaké problematice opravdu rozumí, to dokáže vysvětlit i laikovi. Pokud dotyčný i přes vaše upozornění stále používá ty stejné cizí výrazy, je to špatný indikátor. Snaží se z vás udělat hlupáka a vsází na to, že už se nezeptáte. Pokud se z vás už nyní snaží udělat hlupáka, je to jen malý vzorek toho, co dostanete v praxi, až ho přijmete.

TIP na závěr: Vyhněte se otázkám, u kterých je jasná správná odpověď – například „Jste ochotný se vzdělávat?“, „Máte problém s přesčasy?“. Na tyto otázky dostanete vždy očekávanou odpověď. Zkuste se raději zeptat jinak: „Kdy jste se naposledy vzdělával? Co to bylo a co vás k tomu vedlo?“ nebo „Měl jste někdy tolik práce, že se nedala zvládnout v běžné pracovní době? Jak jste to řešil?“.

A nezapomeňte, že ve správně vedeném pohovoru mluví spíše uchazeč než vy. Vy pouze kladete otázky a posloucháte odpovědi. Na konci pohovoru byste měli mít dostatek informací pro to, abyste se rozhodli.

Autor: Hana Hladká, trenérka seminářů a konzultantka ve společnosti PERFORMIA, spol. s r.o.