Jak začít podnikat s málem finančních prostředků?

23. května 2022Rady a tipy

Podnikání vyžaduje peníze, ale možná ne tolik, kolik si představujete. I když třeba peníze na začátku nemáte, neházejte flintu do žita. Pomoci vám může tzv. bootstrapping, neboli specifický přístup k podnikání, který preferuje využití vlastních a pokud možno minimálních prostředků.

clanek-doma-3

Co to je bootstrapping?

Principem financování prostřednictvím tzv. bootstrappingu je snaha o plné financování podnikání výhradně z vlastních zdrojů. Povolená je jen malá finanční pomoc zvenčí. Velkou výhodou tohoto přístupu je fakt, že podnikatel není závislý na externích zdrojích. Díky tomu je tento způsob financování začínajícího startupu poměrně bezpečný. Nehrozí totiž ztráta cizích peněz a odchod investorů.

Začínající podnikatel – bootstrapper má málo finančních prostředků a to ho nutí být kreativní. Mladí lidé, kteří myslí tzv. „out of the box“ dokážou najít způsob, jak realizovat svůj byznys opravdu s nízkými náklady.

Bootstrapping se zaměřuje rovněž na řízení peněžních toků, nikoliv na ziskovost. Guy Kawasaki ve své knize Umění začít 2.0 vysvětluje, že: „bootstrapping dokáže omezit objem fundraisingu, který musíte obstarat – a možná i eliminovat fundraising jako takový, budete-li mít štěstí. Avšak jen pár podnikatelů se tomuto procesu dokáže vyhnout úplně“.

Jak na to?

Před začátkem podnikání si dobře promyslete svůj plán. Není třeba vytvořit velkovýrobu, stačí pružně reagovat na přání a potřeby zákazníků, tedy začít vyrábět nebo dodávat svůj produkt pouze podle poptávky. Platí, že jaké si to podnikatel udělá, takové to bude. Nemusí se ohlížet na názory věřitelů.

  • Orientovat se na cash flow, zisk a zákazníky

Při bootstrappingu podnikatel klade důraz na tři věci: plynulé cash flow, maximalizaci zisku a na zákazníky, ke kterým má velmi blízko. Ze začátku s nimi většinou komunikuje napřímo, snaží se získat maximum zpětné vazby. Peníze, které následně získá, dále reinvestuje do svého podnikání, čímž postupně navyšuje pracovní kapitál svého podniku na úkor vyplácení zisku.

  • Být vidět

Malý rozpočet neumožňuje drahé marketingové kampaně, proto se musí myslet kreativně. Dnes se marketing dá dělat téměř zdarma prostřednictvím sociálních sítí. Dobře nastavená marketingová strategie a správné cílení jistě přinese kýžený výsledek za rozumné peníze. Instragram prodává prostřednictvím obrázků, LinkedIn je zase profesní síť, která je lákadlem pro potenciální dodavatele nebo investory a nakonec Facebook je skvělý na běžnou komunikaci a propagaci, třeba místo webových stránek.

Na druhou stranu web je důležitý a působí profesionálněji než Facebook. Koneckonců v dnešní době existuje spousta systémů, kde lze základní nový web doslova naklikat. Příležitostí, jak si pomoci k webu, případně jak je vylepšit, může být i grantový program Nastartujte se. Podnikatel se schváleným projektem získává poukaz v hodnotě 10 tisíc korun na tvorbu nebo optimalizaci webových stránek a webinář k daňové a právní legislativě.

  • Dát do toho všechno ze sebe

Jelikož bootstrapping je podnikání s nízkým rozpočtem, je třeba počítat s tím, že podnikatel bude ze začátku muset vykonávat mnoho věcí sám, nebo se na tom bude výrazně osobně podílet – bude tak trochu ekonom a finančních, manažer, zákaznická podpora, marketér, logistik i distributor. To je výhoda i nevýhoda zároveň. Nevýhoda to bude zejména v rychlosti rozjezdu podnikání. Výhoda je, že si podnikatel nevytváří závislost na externích zdrojích a získá sám obrovské know-how, které mu následně pomůže, když se stane zaměstnavatelem.

Principem bootstrappingu je rozjezd podnikání z vlastních zdrojů, a proto každý podnikatel, zejména ten začínající, ocení nějakou finanční injekci. Nezapomeňte, že přihlášením svého projektu do soutěže Nastartujte se máte možnost vyhrát až 300 tisíc korun. A s tím už se dá dobře pracovat, co říkáte?