Jak začít s propagací?

15. srpna 2022Rady a tipy

Posty na sociální sítě a streamy, newslettery, letáky, roll-upy... to je pár možností, jak být vidět. Propagace je jednou z klíčových částí každého podnikání. Aby správně fungovala a abyste díky ní dosáhli kýžených výsledků, je potřeba ji správně uchopit. Sice si můžete najmout reklamní agentury, ale počítejte s tím, že základní řízení marketingu bude ze začátku stejně na vás. Máme pro vás čtyři základní body, jak začít s propagací.

08

Vytvořte si cílové skupiny

Pro správnou propagaci je naprosto zásadní vytvořit si cílovou skupinu, která by měla být součástí marketingové strategie. Cílová skupina je vlastně skupina lidí, odpovídající určitým vámi stanoveným charakteristikám, které budete nabízet váš produkt. Díky znalosti cílové skupiny pak dokážete správně nastavit marketingovou komunikaci přímo na míru potencionálním zákazníkům.

Cílovou skupinu definujete například pomocí těchto otázek:

  • Komu chci svůj produkt prodávat? Kdo je můj zákazník – zohledníme socio-demografické údaje jako kolik mu je let, jakého je pohlaví, kde žije, jaký má příjem? Tyto údaje mohou být určeny v intervalech.
  • Jaké je nákupní chování zákazníka – jaké jsou jeho životní priority, hobby, zvyky apod.
  • Proč tato cílová skupina potřebuje můj produkt?

Když si odpovíte na tyto otázky, vytvořte si personu – konkrétního reprezentanta vaší cílové skupiny. Zde byste měli jít do hloubky a zjistit, zda např. poslouchají hudbu, jakou a kde, na jakých sociálních sítích se vyskytují, kde a jak zjišťují informace o produktech atd.

Příklad persony: 

Lenka Nováková, 35 let, celý život žije v Praze. Nyní je vdaná, má 2 děti a pracuje jako účetní. Do práce chodí každý všední den od 9 do 17 hodin. Její příjem je 31 tisíc korun. Ve volném čase se věnuje svým dětem, ale ráda pečuje i o sebe. Chodí pravidelně na jógu a pilates, miluje návštěvu wellness, ale nerada za něj zbytečně utrácí. Dává přednost nákupu na internetu a minimálně dvakrát měsíčně něco koupí. Vyhledává akce a slevy, proto se často přihlašuje k různým newsletterům. Ráda se na Facebooku zapojuje do soutěží.

Přečtěte si více o tvorbě cílové skupiny a persony.

Zjistěte, kde se vyskytují zákazníci

Jestliže jste věnovali svůj čas vytvoření cílové skupiny a persony, pak už o svém zákazníkovi víte dost informací, včetně toho, kde se nachází. Nyní je potřeba si vše ucelit a podívat se na to, kde se mohou potenciální zákazníci s vaším produktem potkat.

TIP: K vizuálnímu nastavení komunikačních kanálů dobře poslouží myšlenková mapa. Uprostřed papíru si vytvořte výchozí bod a odtud tvořte diagram míst, kde se zákazníci nacházejí.

  • online
    • sociální sítě (Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, TikTok, Twitter atd.),
    • newslettery,
    • tematické blogy, weby,
    • online magazíny,
  • offline
    • kamenná prodejna,
    • venkovní reklama (bilboardy, plakáty, polepy a reklama v MHD),
    • akce jako veletrhy, festivaly, tematické dny, přednášky apod.
    • tematická média (časopisech, magazínech, novinách, které čtou).

A to vše pak můžete dál rozvíjet ještě podrobněji.

Chápejte web jako nutnost

Dnes se dá podnikat i bez webu. Mnoho firem uvádí dokonce odkaz na Facebook, kde má všechny potřebné informace. Doporučujeme ale, abyste chápali web jako základní nutnost. Web je totiž daleko profesionálnější než pouhé facebookovské stránky.

Není nutné hned vytvářet složité webové stránky na míru. Ze začátku postačí jednoduchý, stručný a hlavně přehledný web, který je aktuální a funguje. Pokud jste trochu šikovní, zvládnete web vytvořit i sami, zdarma a v pár krocích. Jak na to?

  1. Vyberte si a zaregistrujte vlastní doménu.
  2. Vyberte si některou z webových šablon, které vám nabízejí servery typu Webnode, Wix, WordPress, SITE123, Weebly nebo třeba SimpleSite či GoDaddy).
  3. Do webového editoru pak vložíte text a obrázky. Při tvorbě můžete sledovat postupně náhled. Text se vkládá podobně jako v textovém editoru, není třeba ovládat HTML nebo CSS.

Pokud budete řešit web svépomocí, mohly by se vám hodit tipy v dalším článku o tvorbě webu.

Můžete také využít speciální nabídku v rámci Digitální dílny, kterou najdete v rámci balíčku pro začínající podnikatele Komerční banky a která vám pomůže celý proces tvorby nových webových stránek zjednodušit a zlevnit. 

Sociální sítě nejsou všespásné

Propagace na sociálních sítích je jednoznačně správnou volbou a neměla by se opomíjet. Na druhou stranu pouze „socky“ vás nezachrání. Nesoustřeďte se jenom na hashtagy a počet followerů. Propagace by měla být kompletní a měla by vycházet z marketingové strategie a marketingových plánů.

Musíte být vidět – pořádejte besedy, diskuze a akce např. s dalšími startupisty, navštěvujte veletrhy, podpořte charitativní akce, oslovte média a informujte je o pravidelných novinkách z vašeho oboru. Jednoduše řečeno – jakmile jste zjistili, kde jsou vaši zákazníci, snažte se tam být a oslovit je s vaší nabídkou.