Jak zvládnout bordeláře, když je mozkem firmy?

15. června 2020Rady a tipy

Na začátku každého podnikání je vždy dobrý nápad. Ten pak většinou sami zakladatelé uvádí do života. Taková kreativita a ochota vytvářet nové neotřelé produkty či služby je často vykoupená jistými „neduhy“, se kterými se tito géniové potýkají, protože jednoduše nikdo není dokonalý. Velmi často sem patří nesystematičnost a neschopnost dodržovat domluvené postupy či dohody. Jak se k tomu postavit, když tímhle neduhem trpí jeden z mozků firmy?

Jak-zvladnout-bordelare

Představte si například ateliér nějakého umělce. Ve většině případů v něm nenaleznete vše přehledně srovnané a zorganizované, to ale ještě neznamená, že by umělci pro společnost nebyli přínosem.

Každý není superman

Možná vaše začínající podnikání třeba nesouvisí s uměním, ale vizionáři, kteří udávají směr, a lidé, kteří vytváří samotný produkt, by se v jistém ohledu určitě za umělce považovat dali.

Ať už jste kolegové nebo nadřízený a zaměstnanec, aby vaše spolupráce fungovala dobře již od začátku, je dobré si určit role, tedy to, kdo za co konkrétně bude zodpovídat. A tyto role si rozdělte podle svých silných stránek a schopností, nespoléhejte na to, že každý z vás je superman a v každé oblasti bude excelovat. Pokud tento způsob zvolíte, čeká vás zřejmě spousta dohadů a hodně ztraceného času.

Jak na bordeláře?

Asi se shodneme na tom, že role nikdy – zvláště v začátcích podnikání – není možné rozdělit dokonale. Téměř nikdo na světě v práci nedělá pouze činnosti, které ho baví, a tak se někdy i bordelář musí vrhnout do oblasti, ve které není příliš silný. Proto mám pro vás pár tipů, jak takovému kolegovi pomoci v jeho práci, aby dosahoval chtěných výsledků a vy jste ho nemuseli každou vteřinu nahánět či trnout hrůzou, kdy se mu něco nepovede a vy budete muset něco hasit.

A také chci ještě zdůraznit, že právě ten, koho nazýváme tak trochu hanlivě bordelářem, může být skvělým mozkem firmy, a tak stojí za to s ním pracovat. Tady jsou slíbené tipy:

  • Úkoly si vždy předávejte písemně a nespoléhejte se na to, že si je bude pamatovat. Určitě je fajn vše probrat osobně, zvláště když třeba sedíte vedle sebe, ale na čem se domluvíte, rovnou dejte do písemné podoby. 
  • Veďte ho k tomu, aby si úkoly vždy zapisoval a nenosil je v hlavě. Než dojde z vašeho společného srazu domů, možná půlku zapomene. 
  • Během dlouhodobých projektů kontrolujte, zda běží vše podle plánu, a případně mu pomozte vše zkorigovat. Nečekejte až na deadline, protože pak byste mohli být nepříjemně překvapeni. 
  • Pomozte mu určit priority (zvláště pokud pro něj z vaší porady vzejde více úkolů). Bude mít pak větší jistotu v tom, co spěchá a co není tolik podstatné. Nemusí totiž tuto důležitost vidět. 
  • Kontrolujte kvalitu jeho práce a závěrečné výstupy. Jeho neustálé kreativní přemýšlení může způsobit, že mu pod rukama uteče důležitý detail nebo udělá chybu. 
  • Domluvte si pro práci společný interní systém, kam si bude moci plánovat své úkoly. Nevadí, že ještě nemáte profi CRM (systém na správu vztahů se zákazníky), stačí vám aplikace zdarma, kde budete sdílet své kalendáře a uvidíte, jak jsou na tom ostatní s pracovními kapacitami. Určitě je třeba vést ho k tomu, aby si tam vše zapisoval. Tím totiž zajistíte, že na nic nezapomene a bude se i lépe soustředit na svou práci.

Pokud tedy budete lidem rozdělovat role a zodpovědnosti podle jejich silných stránek a budete vždy společně hledat cestu, jak zlepšovat jejich slabší stránky a posouvat se, můžete si vytvořit produktivní partu lidí, která vám pomůže na cestě k vytyčeným cílům. To je obrovská výzva a každodenní hra každého šéfa a majitele firmy – a je jedno, zda jste dva či je vás tisíc.

Ať se vám daří.

Autor: Hana Slačálková, senior trenérka seminářů a konzultantka ve společnosti PERFORMIA, spol. s r.o. Společnost Performia se zaměřuje na budování produktivních týmů a je zároveň jedním z dlouhodobých partnerů projektu Nastartujte se. 
www.performia.cz