Je rozjezd podnikání v současné době dobrý nápad?

25. května 2020Rady a tipy

Až příliš často slýchám od majitelů a zakladatelů firem, že je na začátku jejich podnikání vlastně nejvíce brzdil společník nebo lidé, na které se spoléhali. Je to až moc časté na to, aby to nebylo důležité. Pokud tedy zvažujete, zda se pustit do nového projektu a nastartovat podnikání, není ani tak podstatné to, v jaké době to chcete udělat, jako spíše to, s kým se do toho pustíte.

Je-rozjezd-podnikani-v-soucasne-dobe-dobry-napad

Většina majitelů a zakladatelů firem, které jsem potkala, byli ryzí „tahouni“, tedy lidé, kteří nejen ví, kam jdou a čeho přesně chtějí dosáhnout, ale také lidé, kteří jsou schopni sami sebe motivovat a aktivovat, aby toho každý den dosahovali. Jsou to proaktivní lidé, kteří jsou zvyklí věci posouvat kupředu, zlepšovat a jediné, co se podle nich opravdu počítá, jsou konečné výsledky. Tito lidé dokáží vybudovat něco i na zelené louce. Díky nim tu máme spoustu úžasných firem, které nám pomáhají a přináší kvalitnější život. Jsou to lidé, kteří možná nemají vždy jednoduchou osobnost, ale rozhodně mají schopnost transformovat myšlenku v realitu.

Všichni nejsou tahouni, smiřte se s tím

Spousta těchto tahounů počítá automaticky s tím, že lidé, které si vezmou do týmu nebo ze kterých dokonce udělají své společníky, to mají stejně a že se stejným nasazením a zaměřením na výsledky budou firmu budovat. Ale není každý takový, i když toho třeba v hospodě opravdu hodně napovídá.

Kromě tahounů existují třeba také takzvaní „vykonavači“. Vykonavač je buď více nebo méně ochotný věnovat se zadaným činnostem a úkolům, ale potřebuje směrování a kontrolu. Mezi vykonavači existují lidé, které my pojmenováváme jako „ochotní vykonavači“, ti udělají hodně práce, odbřemení vás a tím vám umožní věnovat se dalšímu nutnému rozvoji firmy. A někdy se může takový člověk časem stát i tahounem, pokud se nechá vést tahounem a je ochotný se učit a rozvíjet.

Mezi vykonavači ale také najdeme ty neochotné. Jsou to lidé, kteří sice pomáhají, ale jejich pomoc není nijak výrazná. Pod drobnohledem jsou schopni odvést nějakou práci, ale pokud je necháte bez časté kontroly a chcete se spolehnout na jejich samostatnost, budete zklamáni. Jsou to lidé, kteří jsou ochotni pracovat pouze za předpokladu, že to nebude moc náročné. Prostě to jsou lidé, kteří chtějí sbírat pouze ovoce, co je nízko na stromě, a to, které visí výše, už je mimo jejich zájem.

Kdo vás může úplně zabrzdit?

Mimo to můžete také natrefit na jedince, kteří jsou až problémoví. Nejen, že jejich přínos k vašemu podnikání není valný, dokonce ho mohou brzdit.

Ať už to dělají se záměrem a skrytě, nebo jsou to prostě takoví „nešťastníci“, jedno je jisté. Tito lidé ubírají energii komukoli, kdo se o něco snaží. A i když to vypadá, že nějakou reálnou nebo fiktivní práci udělají, problémy, které kolem sebe vytváří, vás stojí mnohem, mnohem víc. A kdybyste to dokázali snadno vidět, nepustili byste si je ke svému podnikání, i kdyby vám za to chtěli zaplatit.

Ne kdy, ale s kým

Otázkou úspěšného startu nového podnikání tedy není ani tak o tom kdy (příležitost je vždy), ale spíše s kým. Pokud si k sobě najdete další tahouny, bude start mnohem snazší, i když netvrdím, že to nebude výzva i tak. Ale rozhodně je nesmysl startovat firmu spolu s někým, kdo má trvale zataženou ruční brzdu.

Jak poznat kdo pomáhá a kdo se veze?

Na toto byste měli být opravdovými odborníky, určitě se vám to bude v budoucím podnikání a budování týmu velmi hodit. Můžete znát základy, nebo být opravdu schopni kdykoli a kdekoli toto odhalit. V tomto článku není prostor pro plné vysvětlení, ale jeden zásadní tip vám dám.

Zajímejte se o reálné výsledky člověka v jeho životě. Je ve svém pracovním životě úspěšný a hodnotný svým příspěvkem? Za úspěchem nevidí jen dosažení vysokého pracovního postavení nebo skvělého platu? Dívejte se spíše na to, jestli už má za sebou dotažené projekty, vybudované týmy, fungující oblasti, nebo jsou tam naopak spíše nezdary, nepodařené vztahy, nefungující týmy a problémy. Navíc nezapomeňte na reference. I kdyby to byl váš dobrý známý nebo někdo z rodiny, držte si hledisko, že hodnotný bude jen v případě, kdy bude schopen opravdu tu káru s vámi rozpohybovat.

Autor: Lucie Spáčilová, výkonná ředitelka společnosti PERFORMIA, spol. s r.o. a trenérka seminářů na téma výběr a hodnocení zaměstnanců. Společnost Performia se zaměřuje na budování úspěškých a produktivních týmů a je zároveň jedním z dlouhodobých partnerů projektu Nastartujte se.

„Kára“ – výstižné animované znázornění členů týmu

www.performia.cz
Specifické pojmy: Performia International, všechna práva vyhrazena