Nejčastější chyby, které mohou váš start-up položit

12. června 2017Rady a tipy

Na následujících řádcích si přečtete nejčastější chyby, které vedou k neúspěchu start-upů. To, že ve firmě něco neklape, zpravidla vycítíte rychle. Příčinu je třeba určit co nejrychleji a napravit ji, než se pro vás stane osudnou.

chyby-ve-startupu

Ve dvou se to lépe táhne, ale…

Jít do toho sám neb ve dvou? Obě možnosti mají svá úskalí. Pokud začnete podnikat sami, víte, že se na sebe můžete spolehnout a že do firmy dáte vše. Na druhou stranu se může stát, že onemocníte a projekt tak bude muset nějakou dobu stát. A to může hrát do karet vaší konkurenci. Zároveň vám bude chybět perspektiva dalšího člověka – někdy jsme prostě slepí a přehlížíme zásadní věci. Společník též může mít schopnosti, které právě vám chybí – třeba máte nápad, ale neumíte jej realizovat, anebo nejste technický typ. Každý z vás se tak může zaměřit na svou oblast a ve výsledku bude vaše firma prosperovat.

Nevýhodou však může být, že si s partnerem přestanete rozumět, kvůli něčemu se nepohodnete a firma tím začne trpět. Spoluvlastník se může rozhodnout založit si vlastní firmu, která se stane vaší konkurencí. Partnery do podnikání je třeba vybírat tak pečlivě, jako ty životní. Start-up založte se spolehlivým člověkem, se kterým vám spolupráce klape. Určitě nestojíte o to, aby se firma položila jen proto, že se společníci rozhádají. Dejte si však pozor – podnikání může poškodit i jinak perfektně fungující dlouholeté přátelství. To, že jste nejlepší přátelé automaticky neznamená, že si budete rozumět i v byznysu.

A když už do toho půjdete ve dvou, vyvarujte se spravedlivému rozdělení podílů 50 ku 50. Jeden musí mít rozhodující slovo, jinak se můžete dostat do patové situace. Také si předem vyjasněte, z čího podílu budete v případě vstupu investora čerpat. Tady neplatí, že „všechno má svůj čas a spěchat nemá cenu“, ale je rozumné být předvídaví a myslet na to už v začátcích.

Hned jak se začne vašemu start-upu trochu dařit, brzy zjistíte, že potřebujete najmout další lidi a vytvořit tým. V tomto okamžiku se opět dostáváme ke kamenu úrazu – je třeba najmout do týmu lidi, které bude nejen práce bavit, ale budou spolu i vycházet. Nepanuje-li v týmu harmonie, pak se lidem i špatně spolupracuje, což může firmu poškodit. Bohužel – čím více lidí budete v týmu potřebovat, tím spíše se může stát, že dojde k rozkolu.

Ve špatném čase na špatném místě

V některých případech se může stát, že máte skvělý nápad, ale realizujete ho na špatném místě nebo ve špatnou dobu. Kvůli tomu máte méně příležitostí navázat partnerství, najít zaměstnance a hlavně zákazníky. Je-li váš produkt příliš inovativní, můžete se dostat do problémů a to i tehdy, když za pár let budou po takovém produktu všichni šílet.

Pokud se váš start-up zaměřuje na příliš malý segment trhu, nemusíte se sice strachovat o konkurenci, avšak chybí vám dostatek zákazníků. Když se zakládá firma, je dobré najít si specifický produkt, který budete prodávat. Takový produkt ale nesmí být natolik raritní, že jej potřebuje jen velice málo lidí. Pokud najdete segment trhu, na kterém nikdo jiný nepodniká, zkuste si nejprve zjistit, proč tomu tak je. Je možné, že jste opravdu našli díru na trhu, kterou ještě nikdo před vámi neobjevil, ale je také dost pravděpodobné, že podnikat v tomto segmentu není dlouhodobě udržitelné.

Jestliže produkt, se kterým přicházíte na trh, již existuje v mnoha různých variacích a vaši konkurenti jsou již zavedené firmy, pak s nimi budete těžko soutěžit. V takovém případě je třeba pořádně prozkoumat trh, než na něj zkusíte vstoupit s vlastním produktem. Je-li trh nasycený, pak se svým produktem těžko uděláte díru do světa. Také si dejte pozor na to, abyste náhodou neporušili autorská práva či patenty. Pokud jde ale o trh, kde je neustálý odbyt (nejčastěji v pohostinství), pak stále máte šanci prorazit. Budete ale muset velmi zapracovat na marketingu, aby se o vás lidé dozvěděli a odlišili jste se od konkurence.

Vaše vnitřní síla

Než se vrhnete do podnikání, odpovězte si nejprve na otázku – proč chcete start-up založit? Je-li vaší odpovědí „chci zbohatnout“, pak pravděpodobně neuspějete. Musíte být pro věc zapálení, nesmí vám vadit investovat do ní spoustu času i peněz a neustále se jí zabývat. Pokud založíte firmu v oboru, který je vaším koníčkem nebo cítíte, že je to vaše poslání, máte větší šanci na úspěch. V těžkých okamžicích se stále budete snažit najít nové cestičky, aby byl váš projekt úspěšný. V opačném případě se vzdáte při prvním zaškobrtnutí a přeběhnete k něčemu jinému nebo podnikání vzdáte úplně.

Za všechno může čas

Častou chybou začínajících podnikatelů je, že se domnívají, že sehnat zákazníky bude jednoduché. Veškerý čas a finance investují do rozvoje produktu a myslí si, že to je vše, co k úspěchu potřebují. Dobrý produkt si přeci sám dělá reklamu, ne? To je sice pravda, ale nejprve musíte získat těch několik prvních zákazníků, kteří předají případné reference na vaši firmu dále.

Dalším extrémem je, že odkládáte spuštění firmy a perfekcionisticky pilujete každý detail svého produktu. Je chvályhodné, že chcete, aby byl váš produkt co nejlepší. V tomto případě se vám ale může lehce stát, že vás někdo předběhne. Buď bude mít někdo podobný nápad,  anebo vám váš nápad někdo přímo vyfoukne.

Jste na všechno sám a utápíte se v provozních záležitostech

Jako zakladatel firmy můžete mít snadno pocit, že v ní zastanete všechno, protože vy si přeci ohlídáte, že práce bude kvalitně odvedena. Můžete se domnívat, že „cizímu“ člověku, zaměstnanci, nebude na odvedené práci tolik záležet. Začne-li se však vaše firma rozjíždět, zjistíte, že již nestíháte dělat všechno sami. Pro začátek se proto můžete rozloučit se správou účetnictví, nutnou administrativou, která podnikateli zabírá spoustu času, a předat tuto povinnost profesionálům. Pokud své produkty nabízíte na internetu, je lepší svěřit tvorbu webových stránek a e-shopu profesionálovi, než se snažit naučit se přes noc programovat. Ušetřený čas tak můžete investovat do vývoje produktů.

Výhodou delegování práce bude nejen to, že se můžete soustředit na to, co je skutečně důležité pro vaší firmu (většinou jde o vývoj produktů, jejich výrobu a strategii jejich prodeje), ale pozvednete tak i produktivitu firmy. Budete se moci specializovat na svůj díl práce, na něco, čemu rozumíte a co vás baví, a nebudete se muset rozptylovat dalšími povinnostmi, které mohou lehce ubít vaši kreativitu.

Brzy možná zjistíte, že potřebujete najmout další lidi a vytvořit tým. V tomto okamžiku se opět dostáváme ke kmenu úrazu – je třeba najmout do týmu lidi, kteří budou za vás odvádět kvalitní práci a zároveň spolu budou vycházet. Jak to ale zařídit? Prvně je důležité, aby jednotlivé pracovní pozice nebyly navzájem kompetitivní. Tým tak bude věnovat čas spolupráci, která povede k určitému cíli, který stanovíte, a nebude ztácet čas vzájemným soutěžením a děláním si naschválů. Za zvážení stojí i vhodná motivace zaměstnanců, aby se snažili, aby výsledky jejich práce firmě prospívaly, a případně přispívali i nápady na zlepšení. Toho můžete docílit tím, že každému zaměstnanci dáte nejen fixní plat, ale i menší podíl ve firmě. Bude-li firma prosperovat, pak mají co získat a to může být dostatečně motivující.

Dojdou vám peníze

To nejhorší, co se vám jako začínající firmě může stát je, že vám při rozjezdu dojdou peníze. Máte dobrý tým a daří se vám rozvíjet váš nápad, ale tržby z prodeje produktu jsou zatím nedostatečné. Buď jste špatně odhadli počáteční rozpočet, výdaje vynaložené na výrobu produktu a platy zaměstnanců, anebo vám rozjezd trvá déle, než jste předpokládali či si prostě „jen“ neumíte udržet zdravý tok peněz.   

Co proti tomu dělat? Je potřeba průběžně sledovat, jak čerpáte rozpočet a případně zakročit včas. To znamená zastavit všechny procesy a zkonsolidovat své finance. Určitě při tom objevíte místo, kde vám peníze zbytečně odtíkají.

Dobru zprávou je, že získat finanční injekci pro vás nemusí být v tuto chvíli tak nesplnitelný úkol, v rukou už totiž budete mít něco hmatatelného, na rozdíl od úplného začátku podnikání. Když máte dobrý produkt, zachránit vás může investor, kterého váš produkt zaujme, anebo se dá zkusit crowdfunding.

Když už jste na suchu, ale nutně potřebujete jen pár desítek tisíc, anebo v rámci snahy o vytvoření rezervy hledáte vhodné zdroje, jako rozumné řešení se jeví kreditní karta nebo povolený debet. Je to jednoduché a rychlé a nezdrží vás to zbytečně od práce na byznysu.

Pokud se vám stalo, že se vám vaše firma rozložila před očima, nezoufejte si. Chybami se člověk učí a po pauze na zotavení se můžete pustit (o něco chytřejší) do nového podniku. Prvně ale důkladně analyzujte důvody, proč vaše firma neuspěla, abyste stejné chyby neopakovali i příště.

Autor: Jiřina Cirhanová, redaktorka iPodnikatel.cz a Starting Up