Reference: Kdo je ověřuje, vyhrává!

31. července 2017Rady a tipy

Jakmile se začne vaše podnikání rozjíždět, určitě se v budoucnu nevyhnete příjmu nových kolegů. Výběr lidí bývá pro některé firmy noční můrou, protože úspěšnost dosazení vhodných adeptů na pozici bývá často kolem 50 % (takoví hod kostkou, zda to vyjde, nebo ne).

reference

Pokud jste začínající podnikatel, tak si tyto hody kostkou nemůžete dovolit, protože jakýkoliv omyl ve výběru vás stojí nemalé peníze, a zvláště ze začátku, pokud nedisponujeme nějakou rezervou, to může ohrozit fungování celé firmy. Co vás může někdy doslova zachránit?

Svou úspěšnost v oblasti najímání personálu můžete rapidně zvýšit tím, že budete ověřovat reference u předešlých zaměstnavatelů. Ve většině případů neúspěšného příjmu nového pracovníka jsme u našich klientů zjistili, že neověřili reference nebo je ověřili neprofesionálně. Ono ověření referencí má také svá pravidla, abyste předešli nic neříkajícímu „společenskému“ rozhovoru s manažerem, který s danou osobou v minulosti spolupracoval. Na sociální (společenské) otázky (například „Co byste mi o něm řekl?“ „Jak se vám s ním pracovalo?“) dostanete pouze sociální odpovědi a nedozvíte se nic hodnotného. Tady pro vás proto máme pár tipů, jak správné ověřit reference. A dle našich zkušeností to velmi dobře funguje třeba i u výběru dodavatelů.

  • Neověřujte nikdy pouze jedny reference. Může se totiž někdy stát, že se váš potenciální pracovník nepohodne z nějakého oprávněného důvodu s předchozím zaměstnavatelem, a můžete pak dostat schválně negativní reference. Pokud však ověřujeme minimálně troje reference, tomuto riziku se vyhneme. 
  • Jedno ověření referencí (tzn., kontakt s jedním předchozím zaměstnavatelem) trvá průměrně 15 až 20 minut. Za tři minuty nestihnete nikdy získat potřebné informace. Jakmile se dotyčné osobě dovoláte, upozorněte ji na délku hovoru a potvrďte si, zda na vás má prostor teď nebo máte volat později, až se vám bude moci věnovat. Naše zkušenosti jsou takové, že na produktivní a šikovné lidi dávají předchozí zaměstnavatelé reference rádi a je to taková pomyslná třešnička na dortu při příjmu vašeho nového spolupracovníka.
  • Ověřujte fakta a vyhněte se nekonkrétním otázkám. Při přijímacím pohovoru vám kandidát řekne o svých výsledcích z předchozích zaměstnání (či praxí a brigád). Pečlivě si tyto výsledky zapisujte a poté se konkrétně ptejte předešlého nadřízeného, zda tyto informace jsou skutečně pravdivé a dotyčný těchto výsledků skutečně dosahoval a zda to byla opravdu jeho zásluha. 
  • Radši ověřit nějaké reference než žádné. Možná se vám stane, že budete do týmu přijímat absolventa, který ještě žádnou pracovní zkušenost nemá. To však neznamená, že zde nelze ověřit reference. Většina dnešních absolventů má za sebou alespoň nějakou praxi či brigádu. Zjistěte si reference i zde – nezáleží na tom, že daná činnost nesouvisela s pozicí, na kterou se k nám nyní hlásí. Potřebujeme jen ověřit, že to, co nám dotyčný sdělil na pohovoru ohledně jeho produkce, je skutečně pravda. Pokud se daná osoba dlouhodobě věnovala nějakému sportu, nebo byla součástí nějakého sdružení (např. Skaut), můžete si vzít kontakty na její trenéry či vedoucí. 

Při pohovoru celkově sledujte ochotu lidí vám referenční kontakty poskytnout. Naše zkušenost je taková, že produktivní lidé vždy ochotně poskytnout potřebné kontakty, nebo se je snaží co nejrychleji dohledat a předat vám je. Je to indikátor toho, že osoba je skutečně výkonná. Ovšem nespoléhejte se na to, že když vám dotyčný kontakty v pohodě vydá, že to je v pořádku a reference se ověřovat nemusí. Někteří kandidáti totiž do poslední chvíle doufají, že na telefonní čísla nezavoláte. 

Je lepší věnovat hodinu svého času ověření referencí na potenciálního kolegu, než být za několik týdnů či měsíců nemile překvapen tím, koho jsme si to do týmu přijali. Tento investovaný čas se vám jistě několikanásobně vrátí. 

Autor: Hana Slačálková, trenérka seminářů o najímání a hodnocení zaměstnanců a konzultantka ve společnosti PERFORMIA, spol. s r.o.

Abychom vám co nejvíce zpříjemnili obsah a prohlížení stránek, používáme soubory cookies. Pomáháte nám tím stránky vylepšovat. Více informací o cookies.