Uživatelská optimalizace

04. července 2016Rady a tipy

V rámci webových stránek a eshopů uživatelská optimalizace představuje snahu co nejvíce zpříjemnit a zpřehlednit návštěvníkovi používání a vnímání vašich stránek (User Experience).

uzivatelska-optimalizace

 

Díky uživatelské optimalizaci se k vám budou lidé rádi vracet a získáte velkou výhodu oproti ostatním, kteří nad tímto neuvažují, své stránky plné chyb a překážek pro uživatele dopují placenou reklamou a myslí si, jak na konkurenci vyzráli. K tomu, aby váš web či eshop byl pro uživatele top, slouží tzv. UX design. 


Co je UX design ?

UX design je základ každého úspěšného produktu a internetové stránky. Vychází ze zjištění, komu má být stránka určena, co se od ní očekává a co se na ní bude prezentovat, jaký je typický návštěvník stránky a jak se k nám budou návštěvníci dostávat.

Jakmile máme tyto informace, můžeme účinně přemýšlet nad tím, jak stránku rozvrhneme, co kde bude umístěno a jak bude stránka vypadat. Navrhneme funkcionality, propojení jednotlivých stránek, rozmístění „call to action“ prvků (výzvy k akci, které má návštěvník provést). Vše musí být směřováno především na prožitek, který bude mít návštěvník, pro kterého jsou stránky tvořeny (navrhneme několik person čili typických návštěvníků, a podle nich přizpůsobujeme další návrhy).

V průběhu tvorby návrhů a stránek samotných je velmi důležité vše si testovat a zkoušet co nejvíce variant. Například máme již hotový návrh stránek z hlediska rozmístění prvků, a nejsme si jisti zda to je přehledné i pro návštěvníky. Tak si to otestujeme. Výsledek nám řekne, co potřebujeme vědět a ušetří nám to také čas a práci, kdybychom toto testování udělali s již plně hotovými stránkami.

Cílem je, aby při příchodu na stránku návštěvník hned věděl co na stránkách najde, našel, co hledá, dokázal se po stránkách snadno a intuitivně pohybovat a získal z nich dobrý pocit, důvěru ve vaši firmu, kvalitu služeb či produktů, a aby se na web či eshop opět vrátil, ideálně přivedl i své známé a doporučil vás dále. 

Pokud se vše správně zdaří nastavit, hotová a funkční internetová stránka je na světě. To by však neměl být konec. Stránky jsou komunikačním nástrojem firmy k zákazníkům, a tak je s webem či eshopem potřeba neustále pracovat. Sbírat data a návrhy od návštěvníků a stránku v průběhu času dále upravovat a přizpůsobovat potřebám lidí, kteří ji navštěvují.

Autor: Miroslav Chmela, web specialista, webmium.cz