Značka není hračka

15. června 2017Rady a tipy

Víte, na jakých základech postavit značku? Pokud vás napadá, že na pěkném logu a webu, jste na velkém omylu. Základy dobré značky je potřeba vybetonovat něčím úplně jiným. Prozrazujeme, z jakých materiálů stavět a jaké tam přidat pojivo.

znacka-neni-gracka

Započněte stavební práce na značce

Věřte nevěřte, základem úvah o vaší značce by měly být myšlenky na to, proč jste začali podnikat, jaká je vaše vize a čeho chcete podnikáním dosáhnout (pro sebe i pro zákazníky). Není to o tom, v jakém světle byste se chtěli zákazníkům ukazovat, ale o tom, jací doopravdy jste. Nepřikrášlená realita funguje u značky prostě nejlépe.

Na svou značku nespěchejte, všechno pěkně popořádku. Než se začnete věnovat budování značky systematicky, je potřeba udělat ještě jednu nezbytnost – jít na trh a ověřit tam svůj byznys model. Začít pracovat na značce v době, kdy jste ještě ani nevstali od počítače nebo nevyšli z dílny, je alarmující důkaz toho, že podnikání berete za špatný konec. Pryč jsou doby, kdy byznys fungoval tak, že se nejdříve něco vyrobilo (nebo vyvinulo) a pak až se pro to hledali zákazníci. Nejdříve je potřeba znát zákaznickou potřebu (bez hlubokého seznámení se s cílovkou to nepůjde), v dalším kroku začít realizovat produkt, který tuto potřebu vyřeší, pak si ověřit, jestli byly vaše předpoklady správné (jít s kůží na trh), a když ano, až pak začít řešit značku. Jiné pořadí nefunguje.

Poslouchejte své srdce a zákazníky

Strategii značky založte na tom, co na vás lidi skutečně oceňují (musíte se jich na to zeptat), jakou hodnotu jim do života přinášíte. Předpokladem toho je mít opravdu kvalitní produkt a věřit mu na sto procent. Nezakládejte značku na svých domněnkách, ale na zpětné vazbě od skutečných zákazníků.

Když se od svých zákazníků dozvíte vše potřebné, nastává čas, kdy můžete poprvé popustit uzdu své fantazii. Dejte si na chvíli pauzu od každodenní podnikatelské rutiny a vysněte si ideální stav vaší značky. Až to budete mít, začněte pracovat na postupných krocích, které vás k němu dovedou (nebude to trvat týden, spíš rok a možná i několik).

Vylaďte opěrné body značky

S velkou pečlivostí vybírejte název vašeho byznysu (musí být výrazný a originální). Obloukem se vyhněte obecným popisům a zvažte i jazykový aspekt, abyste se nepřipravili o možnost “vyjet“ se značkou mimo hranice českého jazyka. Pohrajte si a vymyslete úplně nové slovo. Angličtina je univerzální jazyk a dokáží ho zkousnout i starší ročníky.

Samozřejmě, že každá značka potřebuje zhmotnit pomocí vizuálních prvků. Dobrou službu vaší značce udělá výrazná identita. Do loga a dalších grafických prvků firemní identity se v každém případě vyplatí investovat.

Neoddělitelnou součástí značky je i tón komunikace se zákazníky. Volte ho podle toho, aby vám v první řadě rozuměli (když jdete do korporátní sféry, musíte mluvit korporátním jazykem, stejně tak, když jdete do ulice, musíte mluvit jazykem ulice) a podle toho, jak chcete, abyste na zákazníky působili (pokud kladete u své značky důraz na serióznost, tak s tím tykání zákazníkům a neformální styl komunikace ladit nebudou).

Zahoďte stud a vyprávějte

O své vizi a misi, které spoluutvářejí podobu vaší značky, mluvte, kde to jen půjde a tak často, jak to jen jde - lidé většinou potřebují slyšet základní myšlenku podnikání opakovaně a z více míst, aby ji vstřebali a přijali za svou. Nestačí to jen napsat na web a spoléhat se, že se to k lidem dostane.

Lidé milují příběhy! Silné příběhy prostě a jednoduše táhnou a nejlépe zní jasné vzkazy přímo z vašich úst (nikdo to za vás lépe říct nedokáže). Pouze v případě, že jste úplní jazykoví neomalenci, využijte služby copywritera, jinak vám bohatě postačí, když si necháte svá vlastní slova zrevidovat po stránce gramatické a typografické. To byste nevěřili, kolik firem buduje svou značku s jazykovými nedokonalostmi (jemně řečeno). Buďte té lásky a dopřejte si pro sebe a svou značku luxus jazykové korektury a nepřidávejte se po jejich bok ;-)

Vykřičte do světa, že jste

Abyste o sobě dali vědět, bude to chtít aspoň malou kampaň na Facebooku. Dobrým nápadem je i nestydět se a pustit radostnou zprávu o zrodu vaší značky mezi své osobní kontakty, které rádi pomohou rozšířit šuškandu. Šeptanda je pro startupy skvělá věc, nic vás na přímo nestojí a přitom dokáže doslova zázraky při získávání nových zákazníků.

Pracujte na značce dnem i nocí dál

Jestli jste se svou značkou vykročili správně vám napoví to, jestli vám první lidé, které oslovujete, pomáhají se šuškandou a jsou svolní k tomu vás doporučit dál. S přicházejícími zákazníky pak můžete poprosit o doporučení právě je. Důležité je připravit jim pro to vhodné podmínky (umožnit jim vkládat příspěvky na vaši facebookovou zeď nebo vytvořit hashtag, který můžou používat), dobře funguje odměňování za nově přivedené zákazníky nebo i jen pouhá prosba o to, aby se vyfotili s vaším produktem (když to podpoříte nějakou líbivou odměnou, budou vás lidí šířit dál bez váhání), pracujte i s influencery, blogery a youtubery, pokud je to v harmonii s vaším posláním.

Vnímejte signály, které k vám budou od zákazníků chodit, naslouchejte jim, běžte přímo mezi ně a na jejich impulsy reagujte svižně.

Uvědomte si, že značka nežije alespoň ze začátku svým vlastním životem, ten do ní vdechujete vy a vaši spolupracovníci, proto: 1. pracujte na tom, abyste vnitřně nevyhořeli a za 2. si pečlivě vybírejte, koho k sobě pustíte.

Autor: Bára Mazochová, šéfredaktorka iPodnikatel.cz a Starting Up