4 způsoby, jak můžete nechat vaše stránky vydělávat

Pokud máte webové stránky, na které začíná chodit větší množství návštěvníků, řekněme tisíce měsíčně, možná začnete přemýšlet, jak na nich vydělat nějaké peníze. Bannerová reklama, Google AdSense, affiliate nebo raději prodej vlastního obsahu? Každá z těchto možností má svá pravidla, výhody a nevýhody. Tady je přehled těch základních.

Prodej reklamního prostoru

Začněme klasikou, se kterou se potkal každý uživatel internetu - bannerovou reklamou. Bannerová reklama spočívá v zobrazení cizí inzerce (zpravidla grafického banneru) na vašich stránkách. Obchod zde nejčastěji probíhá na bázi CPT (cena za tisíc zobrazení), což znamená že dostanete zaplaceno za předem dohodnuté množství zobrazení (tzv. impresí) dané reklamy.

Prodej bannerové reklamy má sice své zlaté časy za sebou, ale pořád může představovat zajímavou možnost příjmu. Pokud máte web, který je zacílený na nějakou cílovou skupinu a tato cílovka jej reálně navštěvuje, můžete zkusit oslovit potenciální inzerenty, které tato cílová skupina zajímá. Znamená to ovšem aktivní obchod, kdy si sami sháníte klienty a domlouváte s nimi podmínky. 

Pokud si toto chcete ušetřit, můžete zkusit štěstí s agenturou, tzv. mediálním zastoupením. Ta pod svými křídly zaštiťuje několik webů, z nichž podle jejich zaměření vytváří balíčky, které pak nabízí mediálním agenturám nakupujícím webový prostor pro své klienty. Ti se rekrutují z řad velkých hráčů, pro které není efektivní nakupovat mediální prostor po malých kouscích a raději koupí velký balík. Ne vždy ale se svým webem u mediálního zastoupení uspějete. Platí, že pro mediální zastoupení bude váš web tím zajímavější, čím vyšší bude mít návštěvnost. 

Kromě bannerové (grafické) reklamy, můžete prodávat prostor pro zpětné odkazy ve vašich článcích, případně možnost umístění PR článků třetích stran. I zde se můžete rozhodnout pro vlastní nebo agenturní pojetí obchodu. Vlastní obchod znamená více práce, ale větší zisk pro vás, coby provozovatele webu. U agenturního obchodu je to přesně naopak.

Možná vás také bude zajímat, jak se měří návštěvnost webu. Pro měření návštěvnosti se nejčastěji používá Google Analytics nebo Netmonitor. Vzhledem k tomu, že oba systémy mají vlastní algoritmy, mohou se naměřená čísla hodně lišit. Vždy je proto dobré vyjasnit si s klientem hned na začátku, který ze systémů budete pro jeho kampaň využívat.

Sklik Partner a Google AdSense

A teď něco i pro weby s menší návštěvností. Sklik Partner a Google AdSense představují dva základní automatické reklamní systémy, které mohou vyplňovat reklamní plochy na vašich stránkách. V prvním případě je provozovatelem český Seznam, ve druhém pak Google. Jak to funguje? Docela jednoduše. Stačí, když se do systému zaregistrujete a vytvoříte si svůj uživatelský profil. V něm si pak vygenerujete kód, který vložíte do svých stránek a dál se už o nic nemusíte starat. Do vašich stránek se automaticky stahuje grafická a textová reklama, kterou si zadali kupující prostřednictvím Skliku a Google Ads (dříve Google AdWords). 

Jedná se o výkonnostní reklamní formáty na bázi CPC (cost per click), kde se platí za realizovaný proklik. Výplata vydělaných peněz probíhá jednou za měsíc na váš účet. 

Využití těchto reklamních systémů je asi nejjednodušší možností, jak nechat web vydělávat. Na druhou stranu, právě díky výkonnostnímu formátu od nich nelze na menších webech čekat velké zázraky. Funguje bannerová slepota, a navíc oba systémy umí odfiltrovat adblock (doplněk prohlížeče, který blokuje zobrazení reklamy na navštívených stránkách). 

Pokud by vás zajímalo, který z nich vám vydělá více peněz, tak z vlastní zkušenosti můžeme říci, že jsou zhruba stejně výkonné. Sklik má ovšem proti Google AdSense jednu výhodu pro neplátce DPH, kterou je to, že je český. Odpadá zde nutnost stát se tzv. identifikovanou osobou z důvodu přijímání plateb ze zahraničí. 

Registrace do systému probíhá v obou případech zdarma, takže vám nic nebrání oba vyzkoušet na vlastním webu a rozhodnout se, který pro vás bude lepší, případně využít oba dva.

Affilliate systémy

Affiliate systémy jsou obdobou systémů Sklik Partner a Google AdSense. Opět se jedná o výkonnostní formu inzerce, kdy jste placeni za realizovanou akci (kliknutí, lead, nákup). V rámci affiliate promujete na svých stránkách nějaký konkrétní produkt, a pokud reklama na vašich stránkách vede k nákupu daného produktu na stránkách obchodníka, získáte předem dohodnutou provizi. Provozovatel affiliate vám poskytne grafiku bannerů a sledovací kód, který vložíte do svých stránek. Dál už vše funguje automaticky.

Důležité je, že samotný nákup nemusí proběhnout přímo na vašich stránkách. Sledují se tzv. leady. Systém pomocí cookies pozná, že návštěva stránek obchodníka přišla od vás a pokud daný návštěvník nakoupí, připíše vám provizi. Ta se pak zpravidla vyplácí v okamžiku, kdy nasbíráte určitou, předem dohodnutou sumu.

Výhodou affiliate jsou vyšší provize, které jsou mnohem zajímavější než ty, které vyplácí Seznam a Google, na druhou stranu musíte mít dobře vybraný produkt, který promujete, aby byl zajímavý pro vaše návštěvníky. Ke slovu tak přichází citlivá práce s cílovou skupinou a obsahem vašich stránek, abyste vhodným cílením zvýšili pravděpodobnost prodeje, a tím i vaší provize. 

Placený obsah

Další možností, jak vydělat na webu nějaké peníze, je tvorba zpoplatněného obsahu. Ne nadarmo se říká, že “content is king”. Pokud tvoříte zajímavý a užitečný obsah, můžete jej umístit do uzamčené členské sekce, případně do nejrůznějších e-booků či online kurzů, které zpřístupníte za úplatu. Technické řešení dnes už není nijak složité, využít můžete automatizované prodejní systémy (např. SimpleShop), které jednoduše vložíte do svých stránek.

Pro Nastartujte se napsal www.ipodnikatel.cz

 

Uveřejněno:

Další rady a tipy