Hledáte dodavatele? Naučte se poznat toho pravého

22. září 2016Rady a tipy

Rozjezd podnikání souvisí v určitý moment i s výběrem dodavatelů. Stejně tak jako výběr nových kolegů, je i výběr dodavatele klíčová věc. Je to něco, co byste rozhodně neměli brát na lehkou váhu. Pokud zvolíte špatného obchodního partnera, může to mít neblahý vliv na dodání vašich produktů a služeb (např. opožděná dodávka).

hledate-dodavatele

To samozřejmě může narušit vaše vztahy s pracně získanými zákazníky. Pokud dodavatel něco nedodá, tak to jde za vámi. V tento moment vznikne vašemu podnikání (firmě) špatné PR. A jedna z prvních zásad PR říká, že špatné PR se šíří mnohem rychleji než to dobré.

1. Důvěřuj, ale prověřuj! 

Marketing je mocný nástroj, ale bohužel někdy dokáže z nekvalitních produktů a služeb udělat něco, čím nejsou. Rozhodovat se tedy pouze podle reklamy, kterou používá náš potenciální dodavatel, může být ošemetné (pokud si tedy nevybíráte reklamní agenturu pro marketingové účely). Každá firma a její obchodní zástupce vám vyjmenují spoustu důvodů, proč byste měli spolupracovat zrovna s nimi.

Co by vás však kromě těchto informací mělo primárně zajímat, jsou reference. Vyžádejte si od potenciálního obchodního partnera referenční kontakty jeho zákazníků. Referenční dopisy jsou fajn, ale požádejte i o telefonní kontakty, abyste se s některými jejich klienty mohli o jejich zkušenostech pobavit. Sledujte zde ochotu zástupce dané společnosti vám reference vydat. Dobrý dodavatel, který si za svou prací stojí, nebude mít s tímto postupem žádný problém. Určitě vždycky chtějte více než jeden kontakt na reference (minimálně 2-3), abyste měli více názorů. V referencích poté ověříte, jak se daným lidem s touto společností spolupracuje, kde vidí přidanou hodnotu a hlavně jak se daná firma staví k případným komplikacím a problémů při dodávkách.

2. Rychlost a četnost komunikace je základ! 

Určitě chcete, aby váš byznys běžel jako na drátkách. K tomu potřebujete tým lidí a dodavatelů, kteří se ke své práci budou stavět aktivně. Sledujte, jak rychle s vámi začne komunikovat zástupce potenciálního dodavatele. Je to otázka několika minut, hodin nebo dní? Čím rychleji s vámi firma začne komunikovat, tím lépe. Podobné tempo od firmy můžete očekávat, jakmile s ní budete řešit první zakázky.

Určitě je také důležitá četnost komunikace. Neodpovídá potenciální obchodní partner na každou vaši zprávu a e-mail? Jsou ve vaší komunikaci dlouhé odmlky? Pokud ano, není to dobrý indikátor. Asi to nejhorší, co se vám může stát je to, když objednáte nějaké zboží, to nedorazí v daný den a dodavatel se vám k této situaci ještě dva dny nevyjádří.

3. Úspěšný byznys se musí dělat srdcem! 

Když jste se rozhodli vrhnout do svého podnikání, pak tam byl určitě nějaký impuls. Je jasné, že chcete samozřejmě vydělat také nějaké peníze. Ale zpravidla jste měli nějaký nápad, který by mohl někomu jinému pomoci. Vaše podnikání má nějaký účel, smysl. Zkrátka v tom máte kus sebe a svého srdce. A pokud chcete spojit síly s dodavateli, kteří vám tento účel pomohou co nejlépe naplňovat, je třeba, aby v tomto ohledu smýšleli podobně.

Zeptejte se potenciálního dodavatele, proč vlastně dělá tento byznys, co ho k tomu vedlo a co tím chce způsobit. Pokud z něj dostanete pouze to, že chce vydělat hromadu peněz a vlastně je mu jedno v jakém to bude odvětví, máte před sebou člověka, který vidí před očima jen výdělek a podle toho bude k vaší spolupráci přistupovat.

Přejeme šťastnou ruku při výběru nového dodavatele.

Autor: Hana Hladká, trenérka seminářů a konzultantka ve společnosti PERFORMIA, spol. s r.o.