Jak NEdělat e-mailing?

E-mailing bude pro vaši firmu skvělý způsob, jak být v kontaktu se zákazníky a jak s nimi postupně budovat vztah, který může trvat klidně i roky, žádná jednorázovka. K tomu byste ale měli znát základní pravidla.

Barvu nebo velikost písma v newsletteru vám neporadíme Spíš se společně podíváme na technické procesy, které se skrývají za posíláním hromadných e-mailů a máme pro vás 7 chyb, kterých se musíte vyvarovat, aby vše fungovalo – jak technicky, tak následně i marketingově. Přece si nechcete zákazníky odehnat jen kvůli špatnému mailu.

U koho začít?

Možností máte spoustu a měli byste počítat, že cena se může vyšplhat až na desetitisíce měsíčně při plné podpoře ze strany provozovatele. Pokud hledáte něco levnějšího, kde můžete velkou část práce udělat sami, zkuste SMTP Klerk od Stable.cz. Za pár stovek si můžete vše vyzkoušet a časem se stát opravdovým odborníkem na e-mailing. A když budete chtít udělat další krok, můžete si koupit například software SendMails, který má spoustu vychytávek a pomůže vám e-mailing ještě vylepšit. Obě služby se dají propojit, a vy tak za málo peněz můžete dostat opravdu hodně muziky. A jaké chyby byste tedy neměli dělat?

1. NEpoužívejte freemailové služby

Jednou z největších chyb, které se začátečníci dopouští, je rozesílání z freemailových adres jako je třeba gmail.com, seznam.cz, email.cz a podobně, pro hromadnou poštu se opravdu nehodí. Mají totiž mnoho omezení a pokud byste odesílali hromadné e-maily přímo z nich, mohou vám přístup k e-mailu úplně zablokovat na několik dní i měsíců. Proto je ideální založit si vlastní doménu s názvem vaší firmy. Za doménu .cz zaplatíte necelé dvě stovky, takže vás to nijak nezruinuje.

2. NEzapomeňte se podepsat

U hromadných e-mailů je podpis důležitější než u písemky z fyziky. Dokonce je na prvním místě. Podle podpisu se totiž e-mailový server příjemce rozhodne, jestli mu ho vloží do složky doručené, spam nebo jej rovnou smaže. Používají se k němu složitě vypadající záznamy DKIM, SPF a DMARC. Není úplně podstatné, co tyto zkratky znamenají. Pokud ale budou ve vašem e-mailu chybět, budou většinou padat příjemcům do spamu. A to určitě nechcete.  

3. NEšetřete na doméně

Pečlivě si vybírejte partnera, u kterého máte vedenou doménu pro e-mailing. Nejnižší cena na trhu vás může přijít pěkně draho. Pak je riziko, že vám nikdo nepomůže s nastavením domény nebo za to bude chtít nesmyslné poplatky. Kupte si doménu tam, kde vám později poradí a pomohou.

4. NEzanedbávejte vaši databázi

Pravidelně mažte kontakty, na které vaše e-maily nejdou doručit. Pokud totiž posíláte zprávy na neexistující kontakty, reputace vaší domény na internetu klesá. Časem se pak může stát, že vaše e-maily budou odmítány, i když v nich není nic špatného. Na databázi zákazníků byste měli nějaký e-mail odeslat aspoň jednou za tři měsíce. Tím zjistíte, kolik kontaktů je stále aktivních. Zhruba 10 % kontaktů totiž každé 3 měsíce přirozeně odpadne.

5. NEbraňte příjemcům v odhlášení

Podle GDPR (amen) můžete e-maily posílat pouze na kontakty, od kterých máte souhlas. Druhou možností je takzvaný oprávněný zájem. Nejčastěji se jedná třeba o nabídku produktů a služeb nějak spojených s předchozím nákupem. Pokud ale váš zákazník požádá o vyřazení z databáze, nesmíte mu už nic odeslat. Navíc podle zákona musí být požádání o odhlášení viditelné a jednoduché. Nejčastěji se používá vložení odkazu pro odhlášení (=unsubscribe link). Ten pak udělá všechnu práci za vás. 

6. NEposílejte otravné e-maily

Vždy přemýšlejte tak, jako byste sami byli příjemcem e-mailu. Chtěli byste takový e-mail dostat? Spousta společností se snaží poslat e-maily na maximum kontaktů, a to je chyba. Nechtěné a neatraktivní e-maily stejně nic neprodají a mohou vám ještě uškodit. Pokud je totiž větší počet zákazníků označí jako spam, bude opět klesat reputace vaší domény u poskytovatelů e-mailových služeb.  

7. NEzapomeňte testovat

Před každým odesláním e-mailové kampaně je dobré e-mail nejdřív otestovat. Jak? Založte si e-mailovou schránku u nějaké freemailové služby (gmail, seznam, centrum), nainstalujte si různé e-mailové klienty a pošlete do nich testovací zprávy. V editoru totiž může vše vypadat krásně, ale ve schránce příjemce z toho může být nepěkný mix různých stylů, řádkování a písma. Pokud chcete zkontrolovat e-mail i po technické stránce (DKIM, SPF, poměr textu, odkazy v obrázcích apod.), zkuste mail-tester.com. U hodnocení 10 z 10, můžete e-mail s klidem v duši rozeslat vašim příjemcům. 

Teď už můžete s klidem rozesílat hromadné zprávy a začít budovat vztah s vašimi zákazníky. Držíme palce!

Uveřejněno:

Další rady a tipy