Ne všechna práce je pro každého, rozdělte ji správě

11. srpna 2018Rady a tipy

V rámci prvních zkušeností s budováním vašeho týmu určitě brzy zjistíte, že každý člověk se hodí na trochu jiný druh práce. Někdo může být skvělý v administrativě, ale selhávat v oblasti obchodu, nebo to může být přesně naopak. Jak je to možné?

rozdelte-praci

Je to otázka osobnostního potenciálu, který způsobuje, že nějaká činnost nám jde lépe a jiná hůře nebo vůbec. Každý člověk je jedinečný jako otisk prstu a určitě nenajdeme na světě dva lidi, kteří by měli naprosto totožný osobností potenciál. Přesto však můžeme lidi rozdělit stran osobnosti na takové dva základní typy. 

PIONÝR

„Pionýr“ je člověk, který ke své práci potřebuje neustále nějakou výzvu – ta je pro něj zároveň i motivací. Má rád nové věci a nové způsoby zvládání věcí. Do neznámých oblastí se nebojí skočit po hlavě a metoda „pokus/omyl“ mu v některých případech není cizí. Pionýři nesnáší návody a radši se učí praktickou zkušeností, protože mají pocit, že manuály je zdržují od práce. Díky svému nadšení z nových věcí jsou i velmi flexibilní, co se týče případných změn v jejich práci či firmě samotné. Mají potřebu neustále věci zlepšovat a posouvat je. Neradi „přešlapují na místě“ a rutina je pro ně demotivující.

Tento typ člověka se hodí na pozice, které se neustále někam vyvíjí, je třeba pružně reagovat na změny a na pozice, kde obecně chybí návody, jak na to. Pionýři také mají rádi rozmanitější náplň práce s nárazovými novými úkoly. Jsou to například obchodníci (akviziční činnost), asistentky a všechny nově vznikající pozice, kde nemáte ještě naprostou jasnou představu o tom, co dotyčný bude všechno dělat (tzn. že náplň práce se bude v průběhu vyvíjet). 

RUTINÉR 

„Rutinér“ je osoba, která má ráda ustálenou náplň práce. Rutinní a stále se opakující činnosti jí nevadí – naopak jí dávají určitý pocit jistoty a klidu. Než se rutinér vrhne do pro něj neznámé oblasti, nejdříve se v dané problematice vzdělá (načerpá informace, jak to má dělat) a pak teprve jedná. Nevrhá se bezhlavě „do akce“. Díky tomu mu změny trvají déle než jiným lidem, a často bývají okolím vnímáni jako konzervativci, kteří brzdí změny ve firmě. Rutinéři milují návody a přesné postupy – vždy si je nastudují a pak se jimi svědomitě řídí. A obecně neradi mění zaměstnání, ale pokud se na jejich pracovišti děje příliš mnoho změn, tak jsou ochotni provést změnu. 

Tento typ člověka se hodí na pozice s ustálenou náplní práce, kde se děje minimum změn. Zkrátka vhodné jsou pro něj posty, které obsahují hodně rutiny. Jsou to např. účetní (a obecně pozice ve financích), skladníci, výrobní dělníci, manažeři kvality apod. 

Jak můžete vidět, každý z výše uvedených typů člověka má jiný přístup k práci a hodí se na něco zcela jiného. A podle toho byste tedy svým kolegům měli přidělovat práci a jednotlivé pozice. Zjistěte, zda lidem sedí spíše změny nebo mají rádi stálost. Prostředí start-upů spíše sedí pionýrům, protože tady se prostředí utváří a vše vzniká takzvaně na koleni. Věřím však, že u vás existují i věci, kde uplatníte i nějakého toho rutinéra.

Autor: Hana Slačálková, trenérka seminářů o výběru a hodnocení zaměstnanců a konzultantka ve společnosti PERFORMIA, spol. s r.o.