Podnikatelský plán není zbytečný cár papíru

Anotace: Návod na sepsání podnikatelského plánu, který bude užitečný

Měli jsme příležitost číst hodně podnikatelských plánů a jen hrstka z nich opravdu splňovala svůj skutečný účel – vysvětlit koncept podnikání, dát argumenty, proč by mělo být úspěšné, a popsat jednotlivé kroky, které povedou k dosažení cílů. Většina podnikatelů má z psaní plánu hrůzu a podle toho to taky vypadá. O nesouvisející a nepodstatné řeči v nich není nouze, a naopak, gró podnikání, aby si člověk domýšlel. Když chcete jít s plánem ven, například v grantovém programu Nastartujte se, o to lepší plán musí být. Víme a povíme, jak toho dosáhnout.

Tento článek pro vás napsala Bára Mazochová, šéfredaktorka iPodnikatel.czStarting Up

Proč si to sepsat

Přikrášlování zakázáno

Přece si nebudete lhát do kapsy. Snění je povoleno, ale ne v podnikatelském plánu, v něm se držte reality – reálných a ověřených dat.

Nepřikrášlujte si informace o vašem trhu, o počtu plánovaných zákazníků, o množství zboží, které jste schopni vyrobit. Spíše se držte pesimistické varianty. Když by pak nastala realita v růžovějších barvách, tím lépe pro vás. Ale pesimistická varianta vám musí příjmovo-výdajově vycházet, přes to nejede vlak.

Návod na užitečný podnikatelský plán

Hlavně se proboha neshánějte po vzoru podnikatelského plánu a neopisujte to z něj! Podnikatelský plán si přece píšete pro sebe, abyste věděli, jak ten váš byznys bude klapat – není to otravný domácí úkol, který bude někdo známkovat.

Vyvarujte se taky tendenci k „zaomáčkování“ podstatných informací. Podnikatelský plán není román, informace strukturujte logicky a přehledně. Není potřeba obhajovat v něm své plány a nápady, jako byste s nimi stáli před soudem nebo porotou. Pokud se budete držet logiky a informace vhodně nastrukturujete, vše by se mělo pospojovat a navzájem se doplňovat a podporovat. Selský rozum s sebou do kapsy!

Není ani potřeba popsat desítky stran. Mezi počtem stran a kvalitou plánu není přímá úměra. Dobrý plán se dá napsat klidně i jen na 3 „áčtverky“. Slohové nadání prostě není nutnost.

Také se stává, že podnikatel ve snaze vypadat erudovaně (sám pře sebou?!), používá v plánu kupu cizích výrazů (a někdy i špatně), které neznalému člověku nic neřeknou. To je úplně zbytečné. Sami sobě přeci nemusíte dokazovat, že problematice rozumíte! Pište podle principu KISS, „keep it simple stupid“, tj. aby tomu porozuměl i člověk se základním vzděláním, který se vůbec neorientuje ani v podnikání obecně, ani ve vašem oboru.

V mnoha návodech se dočtete, že byste měli zahrnout kapitolu jako „historie podniku“ a podobné nesmysly. Je to úplná zbytečnost. Možná, že ji po vás bude vyžadovat banka jako přílohu k žádosti o úvěr, pro běžné účely plánu se ale tímto nemusíte vůbec zabývat a radši se soustřeďte na podstatné věci – aby z plánu jasně vyplynulo, že vaše podnikatelská myšlenka má reálnou šanci na přežití.

Co tedy v plánu nesmí chybět

  1. Podrobný popis podnikatelského konceptu a cílů podnikání

    Zaměřte se na váš produkt (jaký problém řeší a v čem je lepší, než konkurenční), na způsob, jak ho budete prodávat (odkud budou plynout vaše příjmy) a na vaše cíle (kam až chcete dojít v čase).

  2. Rozbor trhu, na který plánujete vstoupit

    Sem patří informace o velikosti a potenciálu trhu (jak velká je konkurence, kolik procent trhu můžete oslovit, jak se bude situace s trhem vyvíjet v čase) a představení zákazníka (ideálně v podobě marketingové persony).

  3. Pokrytí finančními zdroji

    Zde je potřeba uvést, kolik to bude stát a odkud na to vezmete.

  4. Příjmovo-výdajový propočet na 1. rok podnikání

    Nejdůležitější část plánu, která by měla prokázat, že podnikání nebude prodělečné (nebo ne na dlouho). 

  5. Vyčíslení potřeb + harmonogram aktivit

    Tady popisujte, co je k realizaci potřeba (aktivity, které musíte podniknout, další zdroje, které musíte obstarat – lidské, materiální, prostory, dodavatelé) a plánujete si harmonogram aktivit (co kdy budete obstarávat).

Těchto pět hlavních kapitol je nezbytné minimum a stačí k tomu, abyste objasnili, o co vám v byznyse jde a jak toho hodláte dosáhnout. To je hlavní účel plánu. Samozřejmě můžete přidávat a ubírat informace podle toho, kdo a proč váš plán bude číst – banka po vás bude požadovat asi rozsáhlejší dokument, než porota v podnikatelské soutěži nebo potenciální obchodní partner.


Tak s chutí do toho a půl je hotovo! ;-)

Uveřejněno:

Další rady a tipy