Řešení problému, unikátní hodnota a nefér výhoda

Seriál Lean canvas

Díl čtvrtý: Řešení problému, unikátní hodnota a nefér výhoda

Ve svém lean canvasu máte popsaný problém, který chcete zákazníkům vyřešit. Zamysleli jste se nad cílovou skupinou a potenciálními zákazníky, je čas pustit se do přemýšlení nad vlastním řešením, které trhu nabídnete. Vaše další úvahy se budou točit kolem termínů unikátní hodnota a nefér výhoda. 

Popsat řešení problému, které chcete nabízet, je jednou z nejsnazších částí lean canvasu. Jasně si přece v myšlenkách malujete, co všechno “TO” bude umět. Při popisu svého řešení zákaznického problému v rámci lean canvasu ale buďte opět struční. Stačí v bodech vypíchnout ty nejdůležitější aspekty, není potřeba zabíhat do použitých technologií a popisu všech vlastností vašeho nového produktu, či služby. Místo toho zkuste zapřemýšlet, zda všechny navrhované funkcionality pomáhají řešit stanovený problém. Méně je někdy více, tak abyste zbytečně nešli s dělem na vrabčáka.

Inovace hýbou trhem

Pokud chcete být pro zákazníky zajímaví, nekopírujte slepě to, co dělají jiní, ale zkuste přijít s vlastním řešením, s něčím novým. A nemáme tím na mysli třeba nový Google nebo Teslu. Stačí drobnosti, o které vylepšíte stávající služby. Něco, co budete dělat jinak, něco čím zákazníka překvapíte (samozřejmě, že příjemně), protože to nikdo ze stávajících výrobců nebo poskytovatelů služeb nedělá.

Při hledání unikátních prvků, o které byste mohli své podnikání obohatit, se vyplatí chodit s otevřenýma očima a dívat se kolem sebe. Sami jste zákazníkem mnoha společností a víte, co vám u nich dělá radost a co vás naopak štve. Zkuste se poučit a inspirujte se z této vlastní zkušenosti, když přemýšlíte nad svými produkty a službami.

A věřte, že někdy drobná inovace dokáže pořádně zahýbat s celým trhem. Tady je příklad. Víte, jak vznikl kostkový cukr? Ještě v polovině 19. století se cukr vyráběl v podobě poměrně velkých homolí, které hospodyně uchovávaly v domácnostech a které si pak musely samy doma porcovat. To bylo nepraktické z hlediska skladování a někdy i dost nebezpečné, protože homole byly tvrdé a při porcování často sekáček dopadl tam, kam neměl. Až jednoho dne přišla manželka ředitele české cukrovarnické rafinerie s nápadem udělat z cukru kostky. Drobnost, která před tím nikoho nenapadla, a která dokázala podstatným způsobem zvýšit cenu cukru jen proto, že byl v praktičtějším balení. Hospodyňky rychle přešly na kostkový cukr, který byl sice dražší, ale zároveň byl bez rizika pořezaných prstů.

Obecně platí, že čím víc takových unikátních drobností do svého řešení zapojíte, tím větší bude vaše konkurenční výhoda. Na ni koneckonců ještě přijde řeč v některém z dalších dílů.

Unikátní hodnota pro zákazníka

Jakmile máte hotový popis řešení problému, měli byste být schopní definovat svoji unikátní hodnotu, kterou zákazníkovi nabídnete. To není nic jiného, než v bodech shrnuté hlavní užitky, které zákazník získá. Zpravidla mívají podobu sloganů, či hesel, které by měly vystihovat, co zákazníkovi přinese spolupráce s vámi.

Tato kolonka lean canvasu je hodně těžká. Nebojte se ji nechat prozatím prázdnou a zkuste se k ní vrátit, až budete mít doplněné všechny ostatní. Budete mít lepší přehled o celém modelu, bude se vám o ní lépe přemýšlet.

Nefér výhoda

Poslední z termínů, které jsme zmiňovali na začátku tohoto článku, je nefér výhoda. Pro ni je dokonce v šabloně canvasu vyhrazené místo. Co tam přijde vyplnit?

Nefér výhoda zahrnuje nějakou unikátní, těžko napodobitelnou výhodu, kterou máte k dispozici, a která se bude těžko získávat ostatním. Může to být například nějaká nepřenositelná zkušenost, peníze na rychlý rozjezd podnikání, volné prostory, které můžete pro své podnikání využít, známosti, přístup k informacím. Jednoduše řečeno, je to všechno to, co vám pomáhá udržovat si náskok před konkurencí. Zkuste popřemýšlet, zda něco takového máte. Počítejte s tím, že dříve nebo později váš výrobek nebo službu někdo zkopíruje. Nefér výhoda vám může poskytnout více času, než se mu to podaří. Času, který nutně potřebujete pro vytvoření stabilního kmene zákazníků a vlastní přežití.

Pokud vaše nefér výhoda spočívá v technologii, technickém řešení, autorských právech nebo nějaké receptuře, můžete ji samozřejmě posílit formou ochrany práv duševního vlastnictví.

O čem to bude příště?

Když už jsme nakousli tu konkurenci, podíváme se jí v jednom z následujících dílů polečně na zoubek. Řekneme si, proč byste ji měli mít zmapovanou a ukážeme si, že provedení průzkumu trhu není zase taková věda, jak by se mohlo někdy zdát.

Pro grantový program Nastartujte se připravil portál www.ipodnikatel.cz.

Uveřejněno:

Další rady a tipy