Zaostřeno na náklady

Seriál Lean canvas

Díl šestý: Zaostřeno na náklady

Pro svůj lean canvas budete potřebovat definovat náklady, které na vás čekají. Tedy všechno to, za co budete muset zaplatit někomu jinému. Do canvasu sice nepotřebujete ještě konkrétní čísla, jde spíše o vyjmenování nákladových položek, nicméně je dobré nad náklady pouvažovat trochu více a dát si pozor na začátečnické chyby. Jaké to jsou? Dozvíte se v tomto díle seriálu Lean canvas.

Jak uvažovat o nákladech?

Teorie říká, že existují dva základní typy nákladů - fixní a variabilní. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Fixní náklady jsou pořád stejné a v čase zpravidla stálé. Nemění se s objemem vyrobených výrobků, nebo poskytnutých služeb. Jako příklad můžeme uvést nájem vaší kanceláře nebo dílny, který máte nasmlouvaný v určité výši a musíte jej každý měsíc zaplatit bez ohledu na to, kolik jste toho vyrobili a prodali. 

Variabilní náklady se naopak mění s objemem vaší produkce. Mohou to být např. náklady na polotovary, které nakupujete, osobní náklady apod. Zpravidla s rostoucí výrobou rostou, mohou ale paradoxně i skokově klesat (např. v situaci, kdy se dostanete díky objemu své produkce a s ní spojených objemů odběrů polotovarů na lepší cenu u dodavatele).

Vaše celkové náklady budou zahrnovat obě skupiny - jednoduše je sečtete. K tomu ale budete nejprve potřebovat všechny variabilní i fixní náklady přepočítat na nějakou základní bázi - třeba na jednotku výroby, nebo hodinu práce. Výsledný součet, což znamená celkové náklady, pak bude vstupovat do vašich cenových kalkulací.

Je jasné, že byste měli vydělat alespoň tolik, abyste dokázali zaplatit všechny vaše náklady. Teprve to, co vyděláte navíc, bude váš zisk.

4 nejčastější chyby začínajících podnikatelů při odhadu nákladů

1. Neberete v úvahu vaše osobní náklady

Spousta začínajících podnikatelů vůbec nekalkuluje své osobní náklady (jídlo, bydlení, domácnost apod.), které potřebují ze svého podnikání pokrýt. Často ani netuší, kolik vlastně potřebují peněz. Spoléhají, že na tyto položky zbyde dost peněz ze zisku.

Pokud ve firmě pracujete, vaše práce musí být jednou z nákladových položek, se kterou počítáte. Potřebujete vědět, kolik si musíte vydělat, abyste přežili a tyto náklady promítnout do své ceny.

2. Náklady kalkulujete s nasazenými růžovými brýlemi

Stává se, že podnikatelé přistupují k nacenění nákladů (a stejně tak i odhadu budoucích příjmů) velmi optimisticky. Měli byste postupovat spíše naopak - kalkulovat pesimistické varianty a ještě v rámci kalkulací vytvářet rezervy, které pokryjí nenadálé náklady (a věřte, že je budete potřebovat).

Stejně tak začínající podnikatelé přeceňují “placený čas” na zakázkách. Nezapomínejte, že reálné práci se budete moci v rámci svých kapacit věnovat pouze omezenou dobu. Nějaký čas vám vezme shánění a domlouvání zakázek, administrativa, běhání po úřadech, řešení problémů. To všechno vstupuje do nákladů, které potřebujete vykrýt svými příjmy.

V neposlední řadě začínající podnikatelé často počítají s konstantním objemem prodejů, nepočítají se sezónností, která může s náklady zahýbat. S velkou pravděpodobností budete mít své prodejní špičky (např. Vánoce) a stejně tak i “okurkové sezóny” (zpravidla čas dovolených v létě). U různých odvětví je vždy různé. Proto přemýšlejte dopředu, jak bude sezóna nejspíš vypadat u vás a jak se promítne do vašich nákladů.

3. Neuvažujete opotřebení výrobních prostředků

Ke svému podnikání potřebujete nějaké vybavení, a je jedno, zda je to nářadí řemeslníka, hrnce a mixér kuchařky, nebo notebook kreativce. Všechno se časem opotřebovává a čas od času své vybavení budete muset obnovit. S tím byste měli počítat už u kalkulace vašich nákladů a následně i ceny. Jak? Jednoduše tak, že odhadnete životnost (opět prosím růžové brýle dolů), pořizovací cenu zařízení podělíte životností (třeba výdrží v čase, nebo počtem výrobků) a dostanete paušál, se kterým můžete počítat. Tyto peníze byste si měli ideálně dávat stranou ze svých tržeb a vytvářet si rezervu, do které můžete sáhnout, když se něco pokazí.

4. Nepočítáte s daněmi

Problém, který může být dost nepříjemný zejména na začátku podnikání, jsou daně - respektive to, že si neuvědomíte, že je budete vyrovnávat zpětně. V prvním roce vašeho podnikání sice platíte zálohy, ale ty jsou nastavené v minimální výši. Skutečná výše odvodů do státní kasy často nepříjemně překvapí začínající podnikatele až u jejich daňového přiznání a přehledů pro OSSZ a zdravotní pojišťovnu. A to už je samozřejmě pozdě.

Měli byste mít průběžný přehled, jakou část vašich tržeb spolkne stát a tyto peníze aktivně dávat stranou. Pokud je v průběhu roku utratíte, nebudete mít na doplacení odvodů a zaděláváte si na problém, kdy najednou budete muset někde rychle sehnat třeba sto tisíc korun.

O čem to bude příště

Pokud jste dočetli až sem a poctivě se zamysleli nad všemi svými náklady, už byste pomalu měli začít tušit, že cena 200 Kč na hodinu za vaši práci asi nebude dost. O tom ale víc až v díle, kde si budeme povídat o cenách.

Uveřejněno:

Další rady a tipy