7P začínajícího podnikatele

23. května 2022Rady a tipy

Podnikání není jenom o nápadu, tvrdé práci a marketingu, ale je to zejména o schopnostech a vlastnostech podnikatele. Podívejte se na tzv. 7P, která jsou jednou z cest k úspěšnému podnikání začínajícího podnikatele.

clanek-truhlar

Podnikavý duch

Vidět potenciál ve zdánlivě jednoduchých věcech, přijít s kreativním řešením stávajícího produktu, mít skvělou myšlenku a umět ji zrealizovat nebo vidět mezeru na trhu, kde ji ostatní nevidí. A především odvaha udělat první krok. To je podnikatelský duch – důležité aspekty, kterými by měl každý člověk, který chce podnikat, oplývat. Pokud si podnikání představíme jako závod, podnikavý duch je něco jako talent, vlastnosti a schopnosti závodníka.

Příležitost

Jakmile se naskytne příležitost jak... se prosadit, zviditelnit, získat finance, podporu apod., je třeba ji chytit „za pačesy“. Využít správnou příležitost je jako postavit se na startovní čáru. Pokud se na ni začínající podnikatel nepostaví, postaví se na ni místo něj jeho konkurence.

Jednou z příležitostí, kterou můžete využít nyní, je grantový program Nastartujte se, který je určen začínajícím podnikatelům s cílem podpory jejich zajímavých projektů. Tohle je právě jedna z těch příležitostí, které začínajícím podnikatelům mohou pomoci nastartovat jejich podnikání a výrazně ho usnadnit, i když třeba se svým nápadem zrovna nevyhrajete.

Podnikatelský plán

Stejně tak, jako sportovní úbor a boty závod nevyhrávají, tak ani myšlenka nebo kreativní nápad nezaručí úspěšné podnikání. Základem je proto sestavit tzv. podnikatelský plán. Ten je nezbytnou pomůckou, která začínajícím podnikatelům, ale i jejich potencionálním investorům ujasní představu o jejich projektu a zodpoví strategické otázky jejich podnikání.

Podnikatelský plán určitě není jenom formální dokument, který si někam založíte. Je to důležitá pomůcka, kterou budete potřebovat například při žádosti o úvěr, při účasti v podnikatelských soutěžích nebo při žádostech o granty. Podívejte se na nejdůležitější body podnikatelského plánu. Tyto informace pak jistě využijete třeba při registraci do soutěže Nastartujte se.

Peníze

Každé podnikání potřebuje peníze. Bez nich to sice také jde, ale je to mnohem náročnější. Peníze jsou proto jakýmsi občerstvovacím kioskem na trati. Dodají podnikateli důležitou energii na další kilometry jeho podnikání. Kde je ale získat? Banky dnes umí řešit financování začínajících podnikatelů bez historie a ručení. Proto se nebojte do banky vyrazit a ptejte se po nabídce určené pro začínající podnikatele.

Druhou nejčastější cestou bývají investoři, ať už v podobě rodiny, přátel či jiných externích investorů. Pamatujte ale na to, že i když si půjčujete od rodiny či kamarádů, vždy je dobré závazek formalizovat formou písemné dohody, kde bude uvedeno, kdo, komu, co a za jakých podmínek. Ušetříte si tím do budoucna starosti.

Také můžete zkusit štěstí v různých podnikatelských soutěžích. Například v soutěži Nastartujte se můžete získat granty ve výši 300 tisíc Kč, 100 tisíc Kč a 50 tisíc Kč, které čekají na první tři nejlepší projekty. Na vítěze „Ceny veřejnosti“ čeká rovněž odměna, a to ve výši 100 tisíc Kč.

Prostory

Je rozdíl běžet po hrbolatém povrchu nebo po příjemné asfaltové cestě. Stejně tak je to s místem Vašeho podnikání. Ze začátku se dá jistě podnikat ze sklepa, garáže či kuchyně, časem ale nejspíš narazíte na potřebu oddělit podnikání od domácnosti. Nemusíte mít hned obrovskou kancelář, začít se dá i v coworkingových centrech, či sdílených dílnách (v případě řemeslných projektů). Tam se totiž budete lépe soustředit na vlastní cíle.

Přátelé a jejich podpora

V životě je potřeba mít kolem sebe tu správnou partu lidí a pro začátek podnikání to platí dvojnásob. Přátelé jsou ti, kdo vám pomůže otestovat váš produkt nebo službu, mohou být vašimi prvními zákazníky či dokonce obchodními partnery. I ti, kteří jsou třeba k vašemu podnikatelskému záměru skeptičtí, mohou být zdrojem velmi užitečné zpětné vazby. Když se jich budete ptát, mohou vám pomoci odhalit námitky, které budou mít vaši zákazníci. Proto se svými přáteli o svých záměrech mluvte a pečlivě jim naslouchejte. Budou stát podél Vaší závodní trasy a budou Vás podporovat, abyste úspěšně dorazili do cíle.

Pokora

Vydělali jste své první peníze podnikáním, gratulujeme. Ale to, že někdo vyhraje svůj první závod, ještě neznamená, že je zkušený běžec a může se pustit hned do maratonu. Začínající podnikatel by k podnikání měl přistupovat s pokorou. Nechat si poradit od zkušených a konstruktivní kritiku brát jako dar, ze kterého se může ponaučit.

Myslete na to, že pokora je důležitá nejen k zákazníkům, ale i k vašim obchodním partnerům, investorům i zaměstnancům.