Nekonvenční reklama znamená hodně muziky za málo peněz

19. června 2017Rady a tipy

Přinášíme několik tipů pro ty, kdo tápou, jak o svém startupu dát vědět neokoukaným způsobem a přitom nezatížit už beztak přečerpaný rozpočet.

cert-a-konkurence-nikdy-nespi_2

Zviditelnění je pro nové startupy velice žádoucí. Nejsnadnějším způsobem je zaplatit si reklamu na internetu, v televizi, v hromadném dopravním prostředku nebo v časopisu, který čte vaše cílová skupina. Nevýhodou tohoto jednoduchého postupu je však finanční náročnost, málokterý start-up oplývá dostatkem financí, které by mohl investovat do reklamní kampaně, a to, že se příliš od svých potenciálních konkurentů neodlišíte. Prostě se zařadíte po bok dlouhé řady firem, které si zaplatily billboard vedle dálnice. Do povědomí lidí se ale lze zapsat i jinak, chce to ale dobrý nápad. O finance se starat nemusíte.

Spusťte guerillovou akci

Guerillový marketing se snaží využívat neobvyklé metody marketingu, které mnoho nestojí, ale zároveň mohou účinně zaujmout cílovou skupinu. Kampaň se snaží potenciálního zákazníka překvapit na neobvyklém místě, osobně jej oslovit a zanechat v něm natolik hluboký dojem, aby pokud možno přiživil buzz (bzučení, tj. mluvení o firmě).

Pro úspěšnou guerillovou kampaň je důležité znát oblast, kde se bude odehrávat, a mít trochu drzosti. Zároveň je ale nutné dát si pozor na to, abyste se nedostali do křížku se zákonem. Před realizací kampaně se důkladně zamyslete nad tím, zda by nemohla být nějak špatně pochopena. Příkladem může být tzv. Boston bomb scare z roku 2007, který způsobila společnost Turner Broadcasting. Cílem kampaně bylo podpořit nový film a tak se společnost  rozhodla po Bostonu rozmístit předměty s LED světly, které měly připomínat postavičky z filmu. Mnohým však předmět spíše připomínal nastraženou bombu. Kampaň tak společnost vyšla na 2 miliony dolarů, které musela zaplatit za zbytečné vyšetřování a zneškodňování „bomb“ pyrotechniky. Na druhou stranu je třeba uznat, že medializace a kritika kampaně způsobila, že se o ní nedoslechl jen málokdo.

(Zdroj: http://www.jeffjacoby.com/8353/the-message-in-the-boston-bomb-scare)

 

Jiné guerillové kampaně se prohřešily například nelegálním výlepem (reklama na místní koncert) nebo poškozováním konkurentů jako například kampaň Vodafone v roce 2006, v rámci níž  nasazovala sobí parohy na reklamy konkurenčních mobilních operátorů. Není třeba dodávat, že tím byl porušován Kodex reklamy. Vodafone se musel za svou kampaň, která spočívala v poškozování reklam konkurentů, omluvit. Přesto však byl vytvořen kýžený buzz v médiích a i o omluvě Vodafonu se informovalo v médiích.

(Zdroj: http://markething.cz/guerilla-marketing-hezky-cesky)

 

Úspěch vaší kampaně zajistí trocha záhadnosti. Dobrým příkladem je film The Blair Witch Project (1998), který byl prodáván jako dokument vytvořený z nalezené stopáže vytvořené lidmi, kteří možná již nežijí. Podobně firma Jägermeister v roce 2011 zaznamenala úspěch se svou koulí ledu, kterou zanechala nedaleko vojenské zóny v Milovicích. O objektu ihned psala mnohá média, která se snažila najít vysvětlení. O pár dní později koule roztála a uvnitř byla lahev Jägermeistera. Média tak firmě udělala reklamu zadarmo.

(Zdroj: http://nymbursky.denik.cz/zpravy_region/milovice_koule20110722.html)

 

Z výše uvedených příkladů se může zdát, že úspěšné kampaně tvoří jen větší firmy (Vodafone, Jägermeister), kteří mají na reklamu vyhrazený rozpočet. Skutečný guerillový marketing ale vyžaduje především vtipný nápad, který jinak není finančně náročný na realizaci. Guerillový marketing v České republice není příliš rozšířen, což může být příležitostí právě pro váš startup.

Oslovte své zákazníky virálem

Dalším skvělým tipem na nekonvenční reklamu je virální video. Tvorba virálních videí nevyžaduje velké finanční injekce, ale zároveň může mít velmi dobré výsledky, které však nelze předem zajistit s určitostí. Záleží čistě na tom, jak se vám virál povede. Virální videa nabízejí zdarma něčím zajímavý obsah, který konzumenta natolik osloví (nebo vyprovokuje), že se rozhodne jej sdílet dál. Z pasivního diváka se tak stává aktivním uživatelem a napomáhá rozšířit publikum. Pokud se video začne takto masově sdílet, pak se stává virálem.

Pokud jste nikdy žádné takové video netočili, nevadí, možná dokonce tím lépe. U virálů se často se schválně zachováván dojem, že je vytvořil neprofesionál, což může napomoci jejich šíření. Mnohá virální videa byla natočena na smartphone a byla sestříhaná ve volně dostupných programech (např. MS Movie Maker, iMovie). Kdo přesně za projektem stál a co bylo předmětem propagace, se zveřejní až později, když virál rozhýbe sociální sítě. Šíření videa se dá pomoci tím, že angažujete lidi, kteří mají hodně fanoušků na sociálních sítích. Pokud taková osoba video nasdílí, je pravděpodobné, že se začne právě díky jejím fanouškům šířit internetem. Velkého množství sdílení a zhlédnutí si pak všimnou algoritmy a začnou samy tento obsah nabízet dalším lidem, protože se domnívají, že jde o trendy obsah. Tím vám ubyde spousta práce.

Správné virální video musí vzbudit emoce – musí být vtipné, dojemné, udivující, vztek vzbuzující atp. Jsou to totiž právě emoce, které člověka “přinutí”, aby video nasdílel dál. Pro vyšší úspěch virálu je dobré propojit jeho příběh s nějakou věcí, se kterou se pravidelně setkáváme. Video se tak může lehce stát tématem rozhovoru, protože nám je “připomínáno” naší každodenní rutinou. Dříve virální videa často obsahovala násilí nebo sexuální podtext, aby šokovala a vyvolala kontroverzi. V současnosti se firmy při tvorbě virálů soustřeďují spíše na vyvolání pozitivních emocí a na estetično a to bychom doporučili i vám.

Pokud si s tvorbou virálního videa nevíte rady, pak můžete zkusit zkopírovat již osvědčený koncept, např. Sh*t … say (Debilní kecy …) nebo si na míru upravit různé challenge a tagy, které kolují na YouTube – přidejte ale něco zajímavého nebo vytvořte nečekaný zvrat. Při kopírování již existujícího konceptu je vhodné, abyste se svezli na jeho vlně a nepracovali s již “prošlým zbožím”. Pár dní zpoždění vaše video zařadí mezi internetový odpad. Takže buďte rychlí a připravení využít situace.

Dejte si pozor, ať vaše video není příliš dlouhé a neobsahuje hluché momenty. Dvě, tři minuty postačí. Přímo do videa nezapomeňte přidat odkaz na svůj web, může se totiž lehce stát, že popisek videa se ztratí, když bude masově sdíleno. Až budete mít video hotové a budete s ním spokojení, pak jej nahrajte kam můžete: na YouTube, Facebook, Twitter, Vimeo, vytvořte sekvenci na Instagram Stories a Snapchatu. Požádejte své známé a pokud možno i influencery, aby vaše video sdíleli se svým publikem.

Sice se to může zdát předčasné, ale pro případ úspěchu vašeho virálu nebo guerillové kampaně je dobré se předem připravit na následnou komunikaci. Tvůrce virálů nebo zajímavých reklamních kampaní často chtějí vyzpovídat média. Je též dobré mít připravenou komunikaci pro své sociální sítě a další obsah ke sdílení, abyste svou kampaň byli schopni přiživovat co nejdéle.

Autor: Jiřina Cirhanová, redaktorka iPodnikatel.cz a Starting Up