Co neměřím, neřídím

02. července 2018Rady a tipy

Váš lean canvas je skoro kompletní. Zbývá poslední položka, kterou jsou Klíčové metriky. Co si pod nimi představit?

co-nemerim-neridim

Jsou to indikátory, které vám říkají, zda jste na své podnikatelské cestě úspěšní a zda vše jede podle plánu. Jako správný lodivod, potřebujete mít v ruce mapu, která vám řekne, zda jste v bezpečných vodách a můžete zrychlit, nebo zda se blížíte k útesům.

V případě podnikání mohou být vaší mapou tzv. KPI (Key performance indicators), neboli klíčová měřítka výkonu. Zní to složitě, ale jejich základní myšlenka je jednoduchá. Není to nic jiného, než popsaný cílový stav, ke kterému se chcete dostat a naplánované milníky, kterými byste při tom měli projít. Vytvoříte si tedy plán a k němu přiřadíte časovou osu. Na ní pak vyznačíte jednotlivé milníky, které následně porovnáváte se skutečností zachycenou v indikátorech.

Tyto ukazatele, které monitorují váš postup, byste měli zahrnout do svého canvasu. Co všechno můžete sledovat? V podstatě cokoliv, co uznáte za vhodné. Na úrovni vedení firmy to mohou být základní ekonomické ukazatele, jako je obrat, náklady, zisk. V oblasti výroby můžete sledovat zmetkovitost, efektivitu využití vstupních surovin, v marketingu vás mohou zajímat ceny a výkon kampaní, ceny klíčových slov, konverze, v obchodě pak počty nových zákazníků, průměrná cena objednávky a další.

Sestava indikátorů, kterou budete používat, je zcela ve vaší kompetenci. Na co je ale potřeba dát pozor, je nutnost, aby měly všechny indikátory, které si zvolíte, číselnou hodnotu. Jen tak budete schopní měřit jejich vývoj v čase a zároveň je poměřovat se stanoveným cílovým stavem. V okamžiku, kdy realita popsaná indikátorem neodpovídá vašim předpokladům (ať už se indikátor vychyluje nahoru nebo dolů), byste měli začít pátrat po tom, co se děje.

CO BYSTE MĚLI SLEDOVAT?

Indikátory, kterým byste mohli věnovat svoji pozornost zejména, když jste na začátku podnikání, úzce souvisí s ekonomikou vaší firmy. Vyplatí se sledovat zejména:

  • Obrat na měsíční bázi (v dlouhodobém horizontu by měl ideálně vykazovat růstový trend)
  • Dlouhodobé závazky a náklady (je potřeba si hlídat, zda se s objemem prodaných výrobků/služeb nemění jejich výše oproti původním předpokladům)
  • Zisk/ztráta (jak vysoká, či nízká jsou vaše černá a červená čísla)
  • Počet nových zákazníků (zda nabíráte nové zákazníky a jak se jejich počet vyvíjí v čase)
  • Průměrná hodnota objednávky (tento indikátor úzce souvisí s průměrnou cenou akvizice zákazníka, která by v součtu s vašimi produkčními náklady neměla být vyšší, než je průměrná hodnota objednávky)
  • Čas strávený na zakázce (Klíčová informace pro odhad pracnosti zakázek a následně i vaši cenotvorbu)

K tomu můžete přidat třeba statistiky prodejů u jednotlivých produktů. Tak, abyste měli představu, co jsou vaše bestsellery a do čeho má smysl investovat čas a energii.

Žijeme v době digitální, samotnou kapitolou jsou proto webové indikátory. Web je dnes výkladní skříní vašeho podnikání. Měli byste proto minimálně tušit, kolik ji vidělo lidí a zda se jim v ní něco líbilo - jinými slovy, kolik návštěvníků vám projde přes webové stránky, v jaké míře se vracejí, jakou máte na webu akvizici. Můžete také sledovat cenu akvizice (např. přes analýzu výkonnosti klíčových slov, na která cílíte ve svých kampaních), počty otevřených newsletterů, dobu strávenou na stránce. To všechno jsou informace, které následně využijete při plánování rozpočtů na marketing.

KDE BRÁT DATA PRO INDIKÁTORY?

V případě ekonomických indikátorů je základním zdrojem dat vaše účetnictví nebo daňová evidence. V dnešní době jsme naštěstí schopni díky nejrůznějším systémům získat většinu potřebných údajů na pár kliků myši. Velkým pomocníkem pro začínající podnikatele, jsou fakturační systémy (např. Fakturoid), které vám dají základní přehled o vaší fakturaci, obratu, nákladech, závazcích i pohledávkách. 

Pro webovou analytiku a analýzu návštěvnosti je základním nástrojem Google analytics, který byste měli mít implementovaný na svých stránkách. Na Facebooku pak využijete služeb Facebook pixelu. V rámci kampaní byste pak měli využívat tzv. UTM odkazů, což jsou odkazy na vaše stránky rozšířené o další parametry, na základě kterých můžete identifikovat zdroj návštěvnosti a tím i efektivitu kampaní. 

Pro další analýzu se vyplatí soustředit všechna klíčová data do excelovských nebo googlovských tabulek, např, v rámci měsíční uzávěrky. Umožní vám s daty pohodlně pracovat a na základě časových řad pak dělat predikce.

Indikátory mohou být šikovným pomocníkem na vaší podnikatelské cestě. I přesto byste je ale neměli brát jako dogma. Při jejich plánování a nastavování používejte selský rozum. Není cílem mít jich co nejvíce. Jde spíše o to vytvořit z nich účinnou sestavu, která vám pomůže mapovat vaše podnikání.

Autor: www.ipodnikatel.cz.